דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פלילי

רצח נשים / תושב ירושלים הורשע ברצח פרודתו, ימים ספורים לפני דיון הגירושים שלהם

שמואל דטיאשוילי הורשע הבוקר (שני) ברצח בת זוגו לשעבר אביטל רוקח, לפני כארבע שנים בביתה בירושלים | אז ארב לה בחדר המדרגות של ביתה ודקר אותה עשרות פעמים

שמואל דיטשווילי בבית המשפט לאחר שרצח את גרושתו אביטל רוקח בת ה-45. 5 בספטמבר 2014 (צילום: פלאש90)
שמואל דיטשווילי בבית המשפט לאחר שרצח את גרושתו אביטל רוקח בת ה-45. 5 בספטמבר 2014 (צילום: פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע הבוקר (שני) את שמואל דטיאשוילי ברצח אביטל רוקח, שהייתה בת זוגו, אחרי שורה של התעללויות ואיומים. בפסק הדין, הגדירו אותו השופטים כ"נאשם מתוחכם מאוד, מניפולטיבי, אשר מסרב להקשיב לקול ההיגיון".

בתחילת חודש ספטמבר 2014, הגיע דטיאשוילי לבניין בו התגוררה רוקח עם שלושת ילדיהם, כשהוא נושא עמו סכין וגרזן אותם רכש כשבועיים קודם לכן. דטיאשוילי ידע כי רוקח מתכננת לצאת מביתה להופעה, ולכן ארב לה בחדר המדרגות בכניסה לבניינה. כשהבחין בה יוצאת מביתה, רץ לעברה, ודקר אותה עשרות פעמים בכל חלקי גופה. לחלקים מהרצח היו עדים קרובת משפחתה של רוקח, כמו גם שכניה שחיו בקומת הקרקע של הבניין. המשטרה גבתה עדויות מעדים אלה.

השניים היו נשואים במשך 23 שנים, ולהם שלושה ילדים. עם זאת, כשלוש שנים לפני הרצח, חיו השניים בנפרד, והיו בעיצומו של הליך גירושים. רוקח התגוררה יחד עם אמה ושניים מילדיה בדירה אחת בירושלים, בזמן שדטיאשוילי התגורר בדירה נפרדת בעיר. יתרה מכך, בין השניים נקבע דיון בבית הדין הרבני בירושלים, שהיה מיועד להתקיים ימים ספורים לאחר הרצח.

כתב האישום מפרט מסכת התעללויות אותן העביר דטיאשוילי את רוקח טרם הרצח, כאשר הוא נוהג בצורה אלימה ורכושנית כלפיה. כך למשל, כחודש לפני הרצח, פגש דטיאשוילי את רוקח כשהייתה בדרכה לעבודה, ובהזדמנות זו גנב ממנה את מכשיר הטלפון הנייד שלה. רוקח התלוננה במשטרה על הגנבה וציינה כי במהלך היום התקשר אליה דטיאשוילי פעמים רבות, מסר לה מידע אישי שהיה שמור במכשיר הטלפון שלה, ואיים להפיץ עליה דברי בלע שיפגעו בה, אלא אם תסכים להיפגש איתו בביתו. ביום הגנבה, נחקר דטיאשוילי במשטרה ונעצר למשך יומיים. לאחר מכן שוחרר, בתנאי שיתרחק מרוקח.

בימים שאחרי שחרורו ממעצר, שלח דטיאשוילי הודעות לשני אנשי קשר מתוך הטלפון של רוקח, כאשר בהן גידף אותם. אחד מהשניים הגיש תלונה במשטרה יחד עם האיומים שקיבל מדטיאשוילי. בנוסף, הפיץ דטיאשוילי חוברת מודפסת וצבעונית בת 200 עמודים, שהכילה תכתובות ותמונות שנטען כי הן מתוך שיחות שניהלה רוקח בוואטסאפ שלה.

כשבוע לפני הרצח, הגישה רוקח תלונה נוספת במשטרה כנגד דטיאשוילי, זאת לאחר שהותקפה על ידו. באותו יום, דטיאשוילי ורוקח נפגשו בביתו, שם הראה לה סכין וגרזן, איים להתאבד, היכה אותה, מנע ממנה לצאת מהדירה, איים עליה באמצעות הסכין, ואיים כי יהרוג אותה ואת בני משפחתה. בעקבות כך, נעצר דטיאשוילי בתאריך ה-28 לאוגוסט, ומעצרו הוארך עד ה-30 לאוגוסט. בדיון שהתקיים באותו יום, שוחרר דטיאשוילי בהסכמת המשטרה, בתנאי שלא יצור קשר עם רוקח. כזכור, הרצח ארע פחות משבוע לאחר מכן.

דטיאשוילי הכחיש הן כי רצח את רוקח, והן כי נהג כלפיה בעבר באימפולסיביות, קנאות, או באופן מאיים או מטריד. עם זאת, הוא הודה כי הפיק חוברת בת 200 עמודים שאת חומריה לקח מתוך שיחות הוואטסאפ האישיות אותן ניהלה רוקח, שלדבריו הוכיחו כי היא בגדה בו.

פסק הדין התייחס באריכות לאופן התנהלותו הבעייתי של דטיאשוילי לאורך המשפט. דטיאשוילי קיבל מתחילת משפטו ייצוג על ידי הסנגוריה הציבורית, אך ביקש פעם אחר פעם להחליף את הסנגורים שייצגו אותו. כך, החליף דטיאשוילי חמישה עורכי דין לאורך משפטו, וביקש להחליף אותם פעמים נוספות, אך בקשות אלה לא נענו.

בנוסף לכך, ציין פסק הדין כי במשפט זה "מדובר בסיטואציה מורכבת, שאינה פשוטה, מקום שלנאשם מיוחסת עבירת רצח על כך המשתמע מכך, אולם מדובר גם, ולצד זאת, בנאשם מתוחכם מאוד, מניפולטיבי, אשר מסרב להקשיב לקול ההיגיון ולעצות הסנגורים ומבקש להתוות מסלול שיפוטי 'מקורי' התפור לשיגיונותיו, ובו , כך הוא מבקש, יצעד בית המשפט".

לבסוף, הרשיע בית המשפט המחוזי את דטיאשוילי ברצח אביטל רוקח. ההרשעה נתנה על ידי הרכב משולש, בו השופטים רפי כרמל, כרמי מוסק, ושירלי רנר.

בפסק הדין, התייחסו השופטים להאשמות החוזרות אותן הפנה דטיאשוילי אל רוקח, וכתבו כי  "כל הראיות מוליכות לכך שהמנוחה לא עשתה כל מעשה או פעולה שהיו בהם משום שמץ התגרות, לא בוצעה כל פעולה פרובוקטיבית מלבד רצונה היחיד שלא לדבר או לפגוש הנאשם". עוד כתבו על הרצח כי הוא "היה נגוע במסע נקמה ולא בתגובה להתגרות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!