דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות לרשויות המקומיות

במקום המזרקות / מה אומרים המועמדים בבחירות המקומיות על העסקת עובדי קבלן?

הרשויות המקומיות בישראל הפכו בעשורים האחרונים למוקד מרכזי להעסקה קבלנית בישראל | הקואליציה להעסקה ישירה שאלה את המועמדים בחמש ערים מה הם מתכוונים לעשות בנושא | את ההבטחות שלהם כדאי לגזור ולשמור

עובדת ניקיון. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90).
עובדת ניקיון. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הרשויות המקומיות הן אחת ממעסיקות עובדי הקבלן המרכזיות בישראל. במסגרתן מועסקים מאות אלפי עובדים בתצורות העסקה פוגעניות והעסקה קבלנית ובמגוון רחב של מקצועות. מלבד עובדי הניקיון והשמירה המועסקים באמצעות חברות כוח אדם, מועסקות גם סייעות, עובדות סוציאליות, עובדי הוראה, חינוך ותרבות, עובדי מחשוב ועובדים בתחומים נוספים באמצעות עמותות, חברות עירוניות, חברות כוח אדם, מיקור חוץ וכו' – פעמים רבות במטרה להחריג אותם מההסכמים הקיבוציים הקיימים לעובדי הרשויות.

לקראת הבחירות המוניציפליות, רצו בקואליציה הארצית להעסקה ישירה לברר מה חושבים המועמדים בערים הגדולות על העסקה ישירה וצמצום מספר עובדי הקבלן ברשויות המקומיות. פעילי הקואליציה פנו באופן אישי למועמדות ומועמדים, ובחנו את המצעים וההתבטאויות בתקשורת במטרה לסייע לבוחרים לקדם העסקה ישירה בהצבעתם.  אלו התוצאות בערים חיפה, ירושלים, תל אביב וחולון ובאר שבע:

ירושלים

בירושלים לא התייחסו מצעי הסיעות לסוגיית עובדי הקבלן.

המועמד עופר ברקוביץ' מסר הצהרה כללית עם הסתייגות: "באופן  כללי אני בעד העסקה ישירה, ושמירה על זכויות העובדים. אני לא יכול להתייחס כרגע לכל סוגיה וסוגיה, אבל זו העמדה הכללית שלי. ייתכן שיש דברים שאין להם תקציב או תקן קבוע וצריך לבחון אותם לגופם".

גם המטה של המועמד יוסי דויטש מסר הצהרה כללית: ״פגיעה בזכויות עובדים הינה נושא קרוב לליבי, ולא פעם, בעקבות תלונות שהגיעו אלי מצד עובדים, התערבתי ופעלתי על מנת למנוע פגיעה כזו בחברות קבלן להן יש התקשרויות עם עיריית ירושלים. עקרונית, אני בעד העברת כמה שיותר עובדים מהעסקה קבלנית להעסקה ישירה. עם זאת, כאשר הנסיבות אינן מאפשרות זאת כרגע, על העירייה לפקח באופן הדוק על תנאי העסקתם של עובדי קבלן בשירותים עירוניים, ולפעול בחומרה בכל מקרה של פגיעה בזכויותיהם.

המועמד משה ליאון הצהיר לפני כשבועיים בפאנל מועמדים בירושלים, כי "בירושלים בראשותי לא יהיו עובדי קבלן. כולם ראויים לאותם התנאים וכך זה יהיה בכהונתי".

המועמד אבי סלמן מסר לקואליציה: "אני נגד העסקה קבלנית, תומך בהעסקה ישירה של עובדים דרך העירייה".

מהמטה של זאב אלקין לא קיבלו כל תגובה.

תל אביב

מהמטה של ראש העיר המכהן רון חולדאי נמסר: "חולדאי פעל ופועל מתוך תפיסת עולם המאמינה בעבודה מאורגנת ובזכויות עובדים. בניגוד למקובל במגזר הציבורי הוא פעל ופועל להגדיל את ההעסקה הישירה בעירייה. בתקופתו המגמה היא הפוכה למקובל. במקום הפרטות של שירותים הוכנסו אלפי עובדים כעובדי עירייה. הכל גם נעשה בהדברות והסכמות עם ארגון העובדים של העירייה. בנוסף העירייה גם דואגת לשמירת זכויות המועסקים אצל נותני שירות לעירייה ומקיימת מנגנון פיקוח על כך."

המועמד אסף הראל כלל במצע שלו חלק ישיר המתייחס לזכויות עובדים ועובדות ובו נכתב: "מתוך כ-8,500 עובדים ועובדות המועסקים בידי עיריית תל אביב-יפו, כ-900 עובדי ועובדות קבלן, מרביתם עובדי (ובעיקר עובדות) ניקיון של רחובות העיר ומתקני העירייה, או במקצועות שמירה ואבטחה, גינון, תחזוקה, הצלה ורווחה. העירייה אינה יכולה לעמוד מנגד כשמתרחשת הפרת זכויות בסיסיות כזו. נפעל לאכיפת חוקי העבודה כלפי עסקים בעיר, והעירייה בראשותנו תקפיד על כיבוד חוקים אלו מצד ספקיה, תפעל למניעת העסקה באמצעות חברות קבלניות וחברות כוח אדם, תקדם העסקה ישירה של עובדיה, תקבל עובדים ועובדות לפי אמות מידה שוויוניות ושקופות, ותעודד ייצוג הולם של נשים ושל גיוון בהעסקה של כל קבוצות האוכלוסייה בכל המשרות והדרגים."

ממטה המועמד אסף זמיר לא הגיבו לפניית הקואליציה. ובמצעו אין כל אזכור לנושא.

חיפה

אף אחד מהמועמדים והמועמדות בחיפה לא הזכיר במצעו הרשמי את סוגיית עובדי הקבלן, ולא התייחס לסוגיה.

בתגובה לשאלת הקואליציה נמסר מהמטה של ראש העיר הנוכחי יונה יהב "העובדות מדברות בעד עצמן, בעוד רשויות רבות הולכות ומפריטות את שירותי התברואה ועובדי התפעול בעיר, עיריית חיפה מעסיקה את העובדים ישירות כעובדי עירייה ואף מרחיבה את המערך רק ע"י קליטת עובדים כעובדי עירייה". עם זאת, כאשר נשאלו באופן ספציפי, לגבי העסקת עובדים באמצעות החברה לאמנות תרבות וספורט בחיפה, והאם יש תוכניות להעביר את עובדיה להעסקה ישירה, לא נענו.

ממטה המתמודדת עינת קליש-רותם נמסר: "איך ניתן לדבר על עיר של כולןם, על ערכים וקהילה, כאשר את המנקות, אלו שמנקות יום יום את משרדי העירייה, ממשיכים להעסיק בהעסקה קבלנית ודוחים על הסף את האופציה ההוגנת והאנושית- העסקתן כעובדות עירייה עם זכויות ותנאים, כבנות אדם שוות. כך גם לגבי התאגידים העירוניים, בחלקם העיריה ממסמסת ישיבה למשא ומתן על הסכמים קיבוציים, מתנהלת בזיונית מול בני עירה שעובדים ללא תנאים מוסדרים כבר שנים, הם אינם נספרים כי תחת 'תאגיד עירוני' אפשר לתת פחות זכויות ותנאים שנותנים לעובדי רשות מן המניין".

ממטהו של אביהו האן נמסר כי "התשובה היא: רק העסקה ישירה".

ממטה של מנדי זלצמן נמסר כי "מנדי ורשימת חיפה מתעוררת בעד העסקה ישירה כמובן, ותפעל למען העסקה ישירה במוסדות העיר".

מהמטה של ישראל סביון לא נתקבלה תגובה.

חולון

בחוג בית שארגנה עבור סייעות העיר, אמרה המועמדת ד"ר קרן גונן כי היא מאמינה שיש להעסיק את הסייעות בחולון בהעסקה ישירה. יש לתת להן בית מקצועי ותנאים הוגנים, משום שהדבר יחזור בחזרה להורים ולילדים בטיפול ושירות טוב יותר. היא הוסיפה כי תשקול העסקה ישירה בקרב אוכלוסיות נוספות.

המועמד שי קינן הצהיר בפומבי ובפגישות כי הוא מתכוון לפרק את חברת 'מוסדות' ואת 'רשת קהילה ופנאי' ולהחזיר את הסייעות להעסקה ישירה, ואף התחייב לכך במצע שלו.

המועמד מיקאל בוזגלו אמר כי יעסיק את הסייעות בהעסקה ישירה והוסיף כי אינו מאמין בשיטה הנפוצה של עובדי קבלן. במצע שלו הוא הקדיש פרק לכף והצהיר: ״אני לא מאמין בשוק עבדים. אני לא מאמין בשיטה הנפוצה של עובדי קבלן. יש לדאוג לקליטת עובדי הקבלן כעובדי עירייה, לרבות סייעות ומלוות."

המועמד אילן גזית אמר בחוג בית, כי באופן כללי הוא בעד העסקה ישירה, אך עליו ללמוד את הנושא יותר לעומק. במצע שלו, הבטיח לפעול לשיפור תנאי הסייעות.

המועמד מורן ישראל לא התבטא בפומבי בנוגע להעסקה ישירה ולא ענה לפניית הקואליציה.

ראש העיר והמועמד מוטי ששון לא התבטא בפומבי בנוגע להעסקה ישירה ולא ענה אף הוא לפניית הקואליציה.

באר שבע

הקואליציה פנתה גם לכלל המועמדים בעיר באר שבע, ושלחמה מכתבים למטותיהם אך לא קיבלה מהם כל תגובה.

הקואליציה הארצית להעסקה ישירה היא ארגון א-מפלגתי הפועל מאז 2010 לקידום העסקה וצמצום תופעת עובדי הקבלן ישירה ברחבי הארץ.   

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!