דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות המקומיות 2018

הולכים לקלפי / לא משעמם: מירוץ צמוד בקריית שמונה, התושבים מקווים לשיפור בתעסוקה

שבועיים אחרי שרה"מ נתניהו אמר לתושבת העיר אורנה פרץ 'את משעממת אותנו', העיר הצפונית גועשת מהקרב בין המתמודדים והסיעות, ומהוויכוח האם פרץ היתה צריכה 'להפריע' לנאום ראש הממשלה | ומה אפשר ללמוד ממקרה דומה שאירע בעיר לפני 23 שנים?

הקלפי בית ספר עוזיאל בקריית שמונה (צילום: שי ניר)
הקלפי בית ספר עוזיאל בקריית שמונה (צילום: שי ניר)
שי ניר

"אני סטודנטית לתואר ראשון – עבודה סוציאלית וחינוך לנוער עובר חוק – ולא בטוח שתהיה לי עבודה", כך אמרה ג'סיקה (24), תושבת קריית שמונה לדבר ראשון בצאתה מהקלפי בבית הספר היסודי עוזיאל וביטאה את מה שרבים כל-כך בעיר מרגישים כי עומד בראש הבעיות. גם ליאן (32), המועסקת כמטפלת מעונות יום ואמא לשניים, אמרה כי דרוש שינוי ושהמציאות התעסוקתית תשתנה, "שתהיה יותר תעסוקה שהיא לא רק מפעלים וחנויות בגדים" אמרה והוסיפה כי לא עומדות לה יותר אפשרויות למצוא תעסוקה בהכשרות השונות בהם השתלמה בתחום החינוך.  שירה (34) המועסקת בתחום הסיעוד הדגישה כי מעבר למחסור במקומות עבודה לצעירים גם חסרים מקומות בילוי ואטרקציות לילדים. "בעיקר חשוב לי גם שהעיר תהיה נקייה כל השנה ולא רק בתקופת הבחירות", הוסיפה.

אזור הקלפי בבית הספר היסודי עוזיאל נראה כמו קרנבל בחירות תוסס והתורים בשעת הצהריים לפני ההצבעה משקפים אולי עד כמה הקרב לראשות העיר צמוד, ועד כמה עובדים הפעילים להביא כמה שיותר מצביעים.

קלפי בקריית שמונה (צילום: שי ניר)
קלפי בקריית שמונה (צילום: שי ניר)

שמונה קלפיות פרושות בעיר, המשמשות למעלה מ-18 אלף בעלי זכות בחירה.  חמישה מועמדים, בהם אישה אחת, מתמודדים לראשות העירייה. הקרב הצמוד בבחירות הקודמות בין ראש העיר המכהן ניסים מלכה ליריבו הפוליטי יורם מלול, בהן בהן הפסיד האחרון בסיבוב שני, בכ-200 קולות, מלמד כי גם בבחירות היום אין לאף מחנה ודאות כי הוא זה שיהיה המנצח. אז כולם משדרים ניצחון.

היריבות הפוליטית הפנימית של קרית שמונה גלשה לפני שבועיים לזירה הארצית באותה תקרית מביכה לראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלכה אמר לתושבת העיר ופעילת הליכוד אורנה פרץ כי היא "לא מעניינת", אחרי שזו שהתפרצה לדבריו. את פרץ פגשתי בדוכן התמיכה במועמד יורם מלול ורשימתו "בוחרים להצליח". לדבריה, בימים האחרונים החליטה לתמוך במלול באופן גלוי משום שהוא וצוותו "הכי" תמכו בה בימים שאחרי התקרית המתוקשרת עם ראש הממשלה.

"החלטתי לפרסם את זה פומבית כי אני לא צריכה לפחד" המשיכה, "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית". פרץ השיבה בחיוב לשאלה אם אי תמיכתה במועמד הליכוד לראשות העירייה קשור להתקלות עם ראש הממשלה.

האם פנו אלייך מהליכוד לעשות סולחה מאז המקרה?

"לא פנו אלי מהליכוד לגשר. כשהייתי לפני כשבועיים בכנס פתיחת השדולה לנשים למען פריפריה של ח"כ לאה פדידה (המחנה הציוני) כאורחת כבוד, פנו אלי לא מעט מהליכוד והם חיזקו אותי בהם ח"כ אורן חזן וח"כ נאווה בוקר, שהביעה איתי הזדהות".

פרץ התפרצה לעבר ראש הממשלה נתניהו בעת פתיחת המרכז הרפואי בקריית שמונה, במחאה על כך ששנים חלפו ללא קיומו של כל מרכז רפואי פעיל בעיר. נתניהו שהיה בעיצומם של דברי הספר לחברו המנוח עו"ד ויינרוט שנפטר מוקדם יותר באותו היום ענה לה באופן שאינו הולם נבחר ציבור, ובוודאי לא הוגן בהתחשב ביחסי הכוחות שבין ראש הממשלה לבין אזרחית אנונימית מהפריפריה. מאז נחשפה פרץ היא זכתה לקיתונות של שנאה ואיומים, ואף הואשמה כי היא פעלה במימון הקרן החדשה. אך גם היום ביקשה להדגיש כי "לא באתי נגד ראש הממשלה, ותמיד היה לי כבוד והערכה אליו".

אורנה פרץ בקלפי בקריית שמונה (צילום באדיבות המצולמת)
אורנה פרץ בקלפי בקריית שמונה (צילום באדיבות המצולמת)

חבר האופוזיציה יורם מלול, המתמודד לראשות העירייה, אמר לדבר ראשון כי "אנחנו צריכים לזכור שאנחנו עם אחד והשיסוי צריך להיפסק. ראש ממשלה אחד כבר נרצח. כולנו מחויבים לאיפוק בשטח ובמקלדת".

על העובדה שלשכת ראש הממשלה לא הציעה לערוך סולחה עם פרץ, אמר מלול כי היה מצפה "שראש הממשלה ימצא את הדרך לפייס אותה (פרץ, ש.נ.) ואני מאמין בהדברות". מלול הדגיש בדבריו כי יש חשיבות למתינות גם בימים כאלה של יריבות בין המחנות השונים על רקע הבחירות המקומיות. "אתה תראה אותי מחבק את ראש העיר ולוחץ ידיים עם כולם ויש גם את היום שאחרי. חייבים לזכור שאנחנו עם אחד ועיר אחת וביום שאחרי אנחנו צריכים להביא את העיר והמדינה למקומות הטובים. צריך מנהיגים ישרים וטובים ולא כאלה שבאו לבזבז את הזמן. הפוליטיקה היא מסדרון אל העשייה הציבורית. התבלבלנו ואנחנו עושים עשייה ציבורית לפוליטיקה. אני קורא לכולנו לעשות יותר טוב במדינת ישראל וקרית שמונה", דברי מלול.

תקדים זפרני

תקרית נתניהו-פרץ מזכירה תקרית אחרת שאירעה בעיר לפני 23, אז היכו מאבטחי ראש הממשלה נתניהו את פעיל הליכוד אלי זפרני, המכהן היום כחבר מועצה, אחרי שזה ניסה לגשת לדבר איתו.

אמנם לא היה מדובר בתקופת בחירות, וראש הממשלה ורעייתו שרה ביקרו אז בעיר באה בעקבות נפילת קטיושה, אך מאחר והתקרית צולמה ופורסמה לאחר מכן בערוץ 2, הזוג נתניהו התקשרו לזפרני, הזמינו אותו ללשכה, ועד היום הם בקשר.

ניתן לתהות אם ההבדל הניכר בתגובה של נתניהו מלמד הרבה על השינוי שעבר עליו וגם על החברה הישראלית בעשרים השנים שעברו בים שני המקרים. אם אורנה פרץ היית המתפרצת אז, האם הייתה מכונה "משעממת"? האם הייתה מואשמת כי דבריה מומנו על ידי הקרן החדשה?

זפרני, חבר מועצת עיר המתמודד לקדנציה נוספת, משוכנע שאין בכלל קשר בין התקרית שלו עם ראש הממשלה לתקרית של פרץ. "היינו הפעילים של ראש הממשלה והמאבטחים לא נתנו אפשרות להתקרב אליו", אמר זפרני, שמאשים את פרץ כי באה מראש במטרה לפגוע בראש הממשלה.

"הגברת הגיעה לטקס בלי שהיה לה אישור והתפרצה לדבריו של ראש הממשלה כשהספיד את חברו הטוב", טען.

לשאלה אם ההבדלים בין המקרים השונים מלמדים על כך שהחברה הישראלית נהייתה קיצונית יותר וכי ראש הממשלה נתניהו הוא זה שהתרחק מהעם אמר זפרני, "החוצפה זה השינוי שקרה לנו. זו החוצפה". זפרני שלל את הרעיון שלשכת נתניהו צריכה ליזום התנצלות ואמר כי פרץ היא זו שצריכה להתנצל. "החוצפה היא של הגברת וחלקים מהתקשורת שמנסים להשפיל את ראש הממשלה ואנחנו לא ניתן לזה לקרות" אמר, "העם ממשיך לתמוך ולחזק את רה"מ למרות הניסיונות של אורנה פרץ וחבריה מהשמאל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!