דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות המקומיות 2018

יום הבוחר / קלפיות בוטלו והוחלפו: ירושלמים רבים לא הצביעו בגלל שינויים ברגע האחרון

בוחרים רבים בבית צפאפא נדהמו לגלות כי הם לא רשומים בקלפיות בשכונה אלא בקלפיות בצד השני של העיר | קלפי בבית הכרם בוטלה ברגע האחרון ורבים ויתרו על ההצבעה | ממשרד הפנים בינתיים אין תגובה

הבחירות בירושלים.(צילום: ענת יורובסקי)
הבחירות בירושלים.(צילום: ענת יורובסקי)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

ישראלים רבים בחרו לצאת מבתיהם ולממש את זכותם להצביע בבחירות שנערכו אתמול (שלישי) לרשויות המקומיות. רובם לא נאלצו לנדוד למרחקים רחוקים בשל כך, אלא שובצו להצביע ברחובות הקרובים לביתם. לא כך עבור תושבי הכפר בית צפאפא, שכונה ערבית בדרום ירושלים הקרובה לשכונות גילה ומלחה שמתגוררים בה כ-13,000 תושבים בעלי זכות הצבעה בבחירות המקומיות.

בבחירות המקומיות הקודמות, הצביעו התושבים בקלפיות שהוצבו בשכונה. גם השנה, שובצו בשכונה שתי קלפיות. עם זאת, כשהגיעו התושבים להצביע, גילו כי אינם משובצים להצבעה בקלפיות שנמצאות בשכונה, וכי הם יכולים להצביע רק בשכונות בית חנינא והגבעה הצרפתית – הנמצאות בצד השני של העיר, מרחק 13 קילומטרים מבית צפאפא – או בעיר העתיקה, הנמצאת גם היא במרחק 7 ק"מ משכונתם.

זה בלאגן רציני מה שעשו. אני לא מבין את זה ולא מצליח לעכל את זה. איך עושים לנו דבר כזה? למה פתחו בבית צפאפא קלפיות, כשהאנשים של בית צפאפא לא יכולים להצביע בהן? מי יצביע בהן?

"זאת פעם ראשונה שאנחנו נתקלים בבעיה כזאת – שרוב המצביעים בכפר לא נמצאים בקלפיות של בית צפאפא. שיבצו אותם בקלפיות בבית חנינא ובעתיקה", סיפר מוסא עליאן, תושב השכונה, ל'דבר ראשון'. לדבריו, בעבר התושבים הצביעו בשכונה וגם על השינוי במקומות ההצבעה איש לא ידע לפני תחילת היום. "אנחנו רגילים שאנחנו מצביעים פה, בקלפיות שבבתי הספר. היום, כל אחד שבא להצביע התפלא שהוא לא רשום בכפר. שהוא צריך לנסוע או לבית חנינא או לעיר העתיקה. הרוב הלכו בגלל זה הביתה".

השינוי במיקום גרם לכך שתושבים לא יצביעו?
"נכון. אני יודע שאני מצביע בכפר. זאת פעם ראשונה שאנחנו נתקלים בבעיה הזאת. זה לא קרה לפני זה. כולנו הופתענו היום שאנחנו לא מצביעים פה. אבא שלי למשל, הוא המוכתר של הכפר – והשם שלו משובץ להצבעה בעתיקה. גם הוא לא הלך להצביע".

השינוי במקום ההצבעה והעובדה שרבים מתושבי הכפר לא הצביעו בעקבותיה, מעוררים בעליאן כעס. "זה בלאגן רציני. בלאגן רציני מה שעשו. אני לא מבין את זה ולא מצליח לעכל את זה. איך עושים לנו דבר כזה? למה פתחו בבית צפאפא קלפיות, כשהאנשים של בית צפאפא לא יכולים להצביע בהן? אז מי יצביע בהן?".

בית צפאפא ארכיון (צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90)
בית צפאפא ארכיון (צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90)

בדיקה ברישום הקלפיות של משרד הפנים, מראה שבבית צפאפא אכן נפתחו שתי קלפיות להצבעה, במיקומים שונים בשכונה. למרות זאת – תושבים רבים נשלחו להצביע בשכונות אחרות ורחוקות בעיר – בית חנינא, העיר העתיקה, והגבעה הצרפתית. "זאת הבעיה", אומר עליאן. "יש קלפיות בבית צפאפא, ואנשי בית צפאפא לא יכולים להצביע בהן. איזה מין דבר זה?".

מה נאמר לך כשהגעת היום לקלפי?
"בדקו, לקחו תעודת זהות, ואמרו לי – אתה לא פה. אתה צריך לנסוע לבית חנינא".

ראית אנשים שכן נתנו להם להצביע במקום?
"יש אנשים שמצאנו להם הצבעה באחד מבתי הספר בשכונה. חלק הצביעו בבית צפאפא. אבל הרוב לא היו רשומים להצבעה בבית צפאפא".

לך ולמשפחה שלך אמרו ללכת לבית חנינא?
"נכון. אני, אישתי, אבא שלי, הילדים של אחיות שלי. עד עכשיו אני מביא אנשים להצבעה, ומגלה שהם לא רשומים פה. זה לא רק המשפחה שלי, זה הרבה אנשים שהבאתי להצביע, ולא מצאו את השמות שלהם רשומים בכפר. הם צריכים לנסוע למקום אחר. אז אנשים לא נוסעים. מי ייסע עד בית חנינא ולעתיקה כדי להצביע?".

גלעד ישראלי, מנהל מטה הבחירות של המועמד הפלסטיני למועצת העיר רמאדן דבש, סיפר גם הוא על בעיות רבות בהן נתקלו תושבי השכונות הערביות של ירושלים בבואם להצביע: "היו קלפיות שלא נפתחו; היו קלפיות שנפתחו, אבל בקלפי אחת מזכיר הלך וסגר את הקלפי, למרות שיש שם חברי ועדת קלפי שיכולים להמשיך לנהל אותה; היו אנשים שהגיעו לקלפיות להיות משקיפים ואמרו להם שהם לא נרשמו מראש בעירייה ולכן הם לא יכולים להיכנס – מה שלא נכון, אין הרשמה מראש בעירייה. בבית צפאפא, אחת הבעיות המרכזיות היא שפתאום גילינו שהרבה אנשים שגרים בשכונה – מופנים להצביע ליד שער שכם ולא ליד הבית שלהם".

הבחירות בירושלים. (צילום: דוד טברסקי)
הבחירות בירושלים. (צילום: דוד טברסקי)

הבעיות בהן נתקלו תושבי בית צפאפא הן ללא ספק החמורות ביותר שהגיעו ל'דבר ראשון', אך בהחלט לא היחידות עליהן שמענו מתושבי העיר. בבעיה אחרת נתקלו תושבי בית הכרם. רבים מהם שובצו להצביע במבנה ויצ"ו, הנמצא ברחוב החלוץ בשכונה. עם הגעתם לקלפי, קידם את פניהם שלט נייר שמודיע כי הקלפי הועבר לבית הספר דרור ברחוב שחר – מרחק 10 דקות הליכה. לדברי תושבי השכונה, העברת הקלפי, עליה לא ידעו מראש, הובילה רבים לוותר על הצבעתם. "סגרו בבית הכרם קלפי ברגע האחרון", כך מספר פעיל אחת הרשימות שעבד היום בבית הכרם. "קיבלתי תלונות מהרבה מאוד אנשים שהיו אמורים להצביע, הגיעו לקלפי, ושם ראו שלט שברגע האחרון הפנה אותם להצביע ברחוב השחר. אנחנו עושים לאורך היום שאטלים של אנשים, ארגנו שתי מכוניות, ואנחנו מביאים אנשים מהמיקום הקודם למיקום הנוכחי. הרבה אנשים החליטו לא להצביע, בעיקר המבוגרים, כי אין איך להגיע. הבאנו לפה במכוניות כבר עשרות אנשים".

גם בשכונת גילה בירושלים חוו התושבים בעיות – תושבים רבים שובצו לקלפי במרכז הפיס הקהילתי ברחוב ורדינון. כתובת זו מופיעה גם ברישום הקלפיות של משרד הפנים. כאשר הגיעו למקום, גילו כי שערי מרכז הפיס נעולים. חלק מן המצביעים גילו כי הקלפי הועברה למרכז הקהילתי הנמצא באזור – אך דיווחו כי לא נמצא במקום שילוט המכווין את המצביעים למקום.

בבעיה אחרת נתקל אורן לב, מצביע שבדק כשבוע לפני יום הבחירות את מקום הצבעתו, וגילה שהוא משובץ לכתובת בשכונת בית וגן בעיר. עם הגעתו לכתובת, גילה לב כי אין במקום קלפי. הוא התקשר למספר הטלפון של משרד הפנים ממנו בדק שבוע קודם לכן את מקום הצבעתו, וגילה כי מספר תעודת הזהות שלו אינו משובץ במערכת. בעיות אלה גרמו ללב לוותר על הצבעתו.

כלל הבעיות האלה – קלפיות שאינן נמצאות במקומן, קלפיות שעוברות מקום ברגע האחרון, מצביעים המתבקשים להצביע במרחק קילומטרים רבים משכונתם – הובילו ירושלמים רבים לא לממש היום את זכותם להצביע, ובכך לא להשפיע על אופיה של העיר למשך 5 השנים הבאות.

הפנינו את כלל הבעיות המוזכרות בכתבה להתייחסות משרד הפנים – וטרם זכינו למענה. תגובת המשרד תפורסם לכשתימסר לנו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!