דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הטבח בפיטסבורג

הטבח בפיטסבורג / הנשיא טראמפ הגיע לחלוק כבוד | בקהילה לא בטוחים מה הם חשים לגבי זה

אירוע הירי הקטלני שגבה בשבת את חייהם של 11 חברי הקהילה הביא את נשיא ארה"ב לביקור ניחומים | אלא שיש בקהילה קולות המתרעמים על הדימוי הלאומני של טראמפ ועמדתו הרפה נגד גזענות | רב הקהילה: "הנשיא תמיד מוזמן"

טראמפ ורעייתו מניחים פרחים באנדרטה לזכר הנספים בפיגוע בבית הכנסת עץ חיים (AP Photo/Andrew Harnik, Matt Rourke)
טראמפ ורעייתו מניחים פרחים באנדרטה לזכר הנספים בפיגוע בבית הכנסת עץ חיים (AP Photo/Andrew Harnik, Matt Rourke)

הנשיא דונלד טראמפ הגיע אתמול (שלישי) לפיטסבורג לחלוק כבוד לנפגעי התקרית האנטישמית החמורה ביותר בתולדות ארה"ב ונתקל בקבלת פנים צוננת מצד המתאבלים. טראמפ נכנס לנעלי המנחם הלאומי, תואר בו הוא אוחז בחוסר נוחות משווע, כשהגיע לפנסילבניה לבקר בסקוורל היל, השכונה בה שוכן בית הכנסת "עץ חיים" שהותקף בשבת האחרונה בפשע שנאה שגבה את חייהם של 11 מתפללים שנרצחו.

נחיתת המטוס הנשיאותי לא לוותה במשמר הכבוד השגרתי של נכבדים וגורמים רשמיים בכירים, שיקוף של המחלוקת סביב בואו. לטענת הבית הלבן, טראמפ הגיע כדי "להביע את התמיכה של העם האמריקני וכדי להתאבל עם הקהילה בפיטסבורג", אולם מנהיגים ואנשי דת מקומיים היו חלוקים בשאלה האם נכון היה שהנשיא יגיע. ראש עיריית פיטסבורג, הדמוקרט ביל פדוטו, אמר לכתבים לפני ההכרזה על הביקור הביקור כי הבית הלבן צריך להיוועץ במשפחות הקורבנות לגבי העדפותיהם וביקש כי הנשיא לא יגיע בזמן לווייה. לא הוא ולא המושל טום וולף, המשתייך גם הוא למפלגה הדמוקרטית, תכננו להופיע יחד עם הנשיא וסדר יומו של הנשיא נותר עלום גם שעה שירד מהמטוס, מלווה בביתו איוונקה וחותנו ג'ארד קושנר, יהודים שניהם, וחברי הצוות של הגב' הראשונה הנושאים פרחים לבנים. מהבית הלבן הזמינו גם את ארבעת מנהיגי הקונגרס להתלוות לטראמפ אולם אף אחד מהם לא ניאות להזמנה כשלכל אחד מהם היו את סיבותיו.

חברות וחברי הקהילה היהודית מדליקים נרות בסמוך למקום אירוע הירי בבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018 (AP Photo/Matt Rourke)
חברות וחברי הקהילה היהודית מדליקים נרות בסמוך למקום אירוע הירי בבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018 (AP Photo/Matt Rourke)

יכולתו של הנשיא להוות גורם מאחד נמצאת בסימן שאלה מזה זמן רב שכן מאז מסע הבחירות שלו ב-2016 קרה לא פעם שלקח לטראמפ הרבה זמן לגנות לאומנים גזענים, נאו-נאצים ועוד דמויות שטופות שינאה שמצאו מכנה משותף סביב הרטוריקה הלאומנית שלו.

בביקורו נסע הנשיא לחלק הישן בו התגוררה הקהילה היהודית בעבר ובעוד שההלוויות הראשונות החלו להתנהל, נפגש עם אנשי כוחות הביטחון ומנהיגים בקהילה. אך לחברי הקהילה כלל לא היה ברור אם הם מעוניינים לפגוש בנשיא. מריאנה נובי אמרה שהוא לא רצוי "אלא אם ישנה באמת את דרכיו", דיוויד דביר אמר שהפוליטיקה צריכה לקחת הפסקה מפני האבל. "זה הנשיא שלנו ועלינו לקבל אותו", הסביר. בארי וורבר בן ה-76 שסיפר ששרד את אירוע הירי משום שהתחבא בארון שירות שעה שהיורה שעט ברחבי הבניין אמר שהוא מקווה שטראמפ לא יבקר בציינו כי הנשיא אימץ דימוי פוליטי של לאומן, ממש כמו הנאצים.

"זה חלק מהתכנית שלו להתסיס את בסיס התמיכה שלו", אמר וורבר והוסיף שהצבועים יוצאים מחוריהם. נובי בת ה-73, מרצה לספרות אנגלית בפנסיה, סיפרה כי חתמה על מכתב הקורא לטראמפ שלא להגיע לפיטסבורג. "השפה שלו עודדה שנאה ופחד מפני מהגרים, ואלה חלק מהסיבות למותם של האנשים הללו", אמרה והתייחסה לעובדה שדקות לפני שהחל בירי, כתב הרוצח ברשת חברתית והביע את זעמו על HIAS, ארגון יהודי המסייע לפליטים. דביר בן ה-52, בעל חנות מנעולים בשכונה, אמר על הנשיא כי בעיניו עשה כמה טעויות "אבל הוא נשיא נהדר" והוסיף כי זאת תהיה בושה אם הקהילה תפגין נגד ביקורו של הנשיא.

השר נפתלי בנט בטקס לזכר קורבנות האירוע הירי בפיטסבורג, 29 באוקטובר 2018. (צילום: אלקסי רוזנפלד)
השר נפתלי בנט בטקס לזכר קורבנות האירוע הירי בפיטסבורג, 29 באוקטובר 2018. (צילום: אלקסי רוזנפלד)

כשנשאלה ביום ראשון אם הנשיא עשה די כדי לגנות את הלאומנות של הגזענים הלבנים אמרה יועצת התקשורת של הבית הלבן, שרה האקבי סאנדרס כי הנשיא יצא נגד גזענות, שנאה ואפליה בכל צורותיהם במספר הזדמנויות והוסיפה כי "ישנם אנשים שמתאבלים וכואבים. הנשיא רוצה להיות שם כדי להראות את תמיכת הממשל בקהילה היהודית וגם הרב אמר כי הוא רצוי".

הרב ג'פרי מאיירס, שניהל את התפילה בשבת שיה שהרוצח התפרץ לבית הכנסת אכן הבהיר כי הנשיא מוזמן ואמר ל-CNN כי "נשיא ארה"ב תמיד מוזמן. אני אזרח, הוא הנשיא שלי ובוודאי שהוא מוזמן".

כוחות הצלה ואנשי תקשורת מחוץ לבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018 (AP Photo/Gene J. Puskar)
כוחות הצלה ואנשי תקשורת מחוץ לבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, שבת, 27 באוקטובר 2018 (AP Photo/Gene J. Puskar)

שולמית בסטאקי בת ה-77, ניצול שואה ושכנתו של מלווין וואקס שנרצח באירוע הירי, הביעה תקווה כי המחלוקת הפוליטית לא תאפיל על הזיכרון. "זה לא הזמן והמקום לעשות את זה", אמרה. "את החלק הפוליטי אתם יכולים לעשות בכל מקום אחר. לא עכשיו. זה יהיה חילול זכרם של הנרצחים שנרצחו בשל יהדותם. תמחו מאוחר יותר".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!