דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק בתאונות בענף הבניין

הגיע הזמן / רגע לפני השביתה: כץ יביא לאישור הכנסת את התקן האירופי לפיגומים

זאת במקום הפיגומים המיושנים הנמצאים בשימוש במרבית אתרי הבנייה | החלת התקן היא רק אחת מדרישות ההסתדרות בסכסוך העבודה סביב נושא הבטיחות | כץ: "מקווה שהשביתה של ההסתדרות לא תהיה שביתת אזהרה בלבד"

שר התיירות חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
שר התיירות חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה חיים כץ מתכוון להביא לאישור הכנסת את החלת תקן הפיגומים האירופי באתרי הבניה בישראל כתקן מחייב. על פי הודעת המשרד, היום (חמישי) יפורסם תזכיר עם התקנות החדשות להערות הציבור, ובהמשך הן יוגשו לאישור ועדת העבודה והרווחה בכנסת. החלת התקן היא רק אחת מדרישות ההסתדרות לשיפור הבטיחות בענף הבניין, במסגרת סכסוך עבודה כללי במשק שהכריזה במטרה לעצור את תאונות העבודה הרבות והקטלניות בענף. כחלק מסכסוך העבודה הודיעה ההסתדרות על שביתת הזדהות כללית במשק בשבוע הבא.

"המטרה שלנו היא ליצור סטנדרט אחיד בכל אתרי הבנייה שיבטיח את שלום העובדים" אמר השר כץ, "לצערנו איננו יכולים להסתמך על הרצון הטוב של הקבלנים להשקיע בבטיחות, ולכן נחיל תקן חדש שיחייב שימוש בפיגומים איכותיים יותר שישמרו על העובדים במקרה של נפילה, ויצמצמו דרמטית את היקפי הפגיעה בגוף ובנפש".

בהופעתו בכנס קבלנים בשבוע שעבר מתח נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, ביקורת על כך שמאבקים פנים ממשלתיים גרמו לעיכוב הטיפול בנושא התקינה. "המדינה צריכה לתת תקופת הסתגלות לענף ולמצוא תמריצים למעבר לפיגומים האירופאים. חשוב שתהיה פה תחרות בתחום הזה", אמר בריק. בהתאחדות הסבירו כי לאור העובדה שיש רק יבואן פעיל מהותי אחד בתחום זה, עלות השימוש בפיגומים החדשים צפויה להיות יקרה בעשרות אחוזים לעומת הפיגומים הישנים. ההתאחדות פרסמה בתחילת ספטמבר קול קורא ליצרני ויבואני מוצרי ברזל שונים שמתאמים לפעול בתחום זה כדי להציג להם את פוטנציאל. הפעילות העסקית בשוק זה לאחר השלמת התקינה. בריק העריך בכנס באילת שכניסת שחקנים נוספים ליבוא ויצור פיגומים אלה ימנע זינוק בעלות הבנייה ופגיעה ברוכשי דירות.

פיגומים של חברת פרי באתר בניה בתל אביב, העומדים בדרישות התקן האירופי (צילום: עמר כהן)
פיגומים של חברת פרי באתר בניה בתל אביב, העומדים בדרישות התקן האירופי (צילום: עמר כהן)

כץ התייחס לאיומי השביתה של ההסתדרות בתגובה להצעה לסדר במליאת הכנסת בנושא רשלנות בבנייה: "אני מקווה שהשביתה של ההסתדרות לא תהיה שביתת אזהרה בלבד. שישבתו עד שנקבל מהאוצר 108 תקנים הנדרשים למשרד לצרכי פיקוח".

על פי הודעת משרד העבודה והרווחה, נסתיימה עבודת הערכת השינוי הרגולטורי הנדרש כחלק מקידום התקנות החדשות, הצפויות לחייב את הקבלנים בפיגומים בתקן אירופי, חזק ובטוח יותר. כבר לפני כמה חודשים הורה השר כץ לאנשי משרדו לפעול להכנת התקנות, במטרה להשוות את רמת הבטיחות לזו הנהוגה באירופה.

התקן הישראלי 1139-1, המבוסס על התקן האירופאי EN12811-1,  מתייחס הן לחומרים מהם עשוי הפיגום, לאופן ההרכבה שלו, וכן להיבטים תכנוניים הלוקחים בחשבון את העומסים שעליו לשאת. עיקר יתרונו הוא בבקרת האיכות המוקפדת שיש לעמוד בה, כמוצר המחויב בעמידה בתקן. כיום מחייב התקן את מוכרי ומשכירי הפיגומים, אך הוא חל עליהם בלבד, ולא על הקבלנים שעושים בהם שימוש באתרי הבנייה. בפועל, מרבית הפיגומים באתרי הבניה בישראל מיושנים ואינם עומדים בו. לאחר אישור הכנסת, כל קבלן יחויב לאמץ את הדרישות החדשות, ומי שיפר אותן יהיה צפוי לקנסות מינהליים הקבועים בחוק.

במקביל למהלך של עדכוני תקן הפיגומים, הודיע משרד העבודה והרווחה כי יפעל מול משרד השיכון, מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה וגורמים ממשלתיים נוספים על מנת לעגן מסלולי סיוע כלכליים לקבלנים שיחליפו את הפיגומים הישנים לקראת החלתן של התקנות.

דרישות ההסתדרות מהמדינה לשיפור מצב הבטיחות בענף הבניין
דרישות ההסתדרות מהמדינה לשיפור מצב הבטיחות בענף הבניין

הפיכת תקן הפיגומים האירופיים למחייב בישראל היא רק אחת מדרישות ההסתדרות לשיפור הבטיחות בענף הבניין. בנוסף אליה, דורשים בהסתדרות שיפור משמעותי באכיפה ע"י הגדלת כוח האדם במינהל הבטיחות, חידוד אחריותו של רשם הקבלנים ואכיפת חוק שעות עבודה ומנוחה על ידי מנהל הסדרה ואכיפה, הטלת אחריות פלילית על היזמים, הפיכת ענף הבניין לענף מקצועני וביצוע הכשרות מקצועיות בתחום, ומתן תמריצים למעסיקים ולעובדים לשמירה על הבטיחות (לקריאת המסמך המלא – הקישו כאן).

הבוקר תערוך ההסתדרות כנס בו ישתתפו מאות רבות של חברי וראשי ועדים, ראשי מרחבים ואיגודים מקצועיים, חברי הנהגת ההסתדרות ועובדי הארגון – ובו יכריז יו"ר הארגון אבי ניסנקורן על מועד השביתה המתוכננת בשבוע הבא. רק השבוע נהרג עובד חברת דניה סיבוס בני גרינברג ז"ל (73) מדריסת מערבל בטון באתר לבניית הרכבת הקלה בתל אביב, ואמש נפטר מפצעיו בבית החולים רמב"ם נימר מוסא ג'שי, כבן 50 מהכפר סמיע, שנפל מגובה בעת עבודתו בשירות עיריית חיפה בבית הספר עין הים.

בדבריו בכנסת אתמול תייחס השר כץ להישגיו בתחום המאבק בתאונות הבניין: "כשהגעתי למשרד היו 18 מפקחים וקבעון של תקנות והחלטות. בהתייעצות עם אנשי המקצוע שאלתי מה הם עושים כדי למגר את הקטל באתרי הבנייה, הם השיבו שיש להם 100 חוקים שצריך להעביר ביקשתי שקודם כל יהיו תקנות חדשות לקנסות אישיים ולסגירת אתרים- מה שלא היה לפני. היו לי 22 תקנים של מפקחים פתוחים שאף אחד לא רצה לאייש כי מהנדסים לא מוכנים לבוא בשביל 5000 ש"ח לעבודה. פתרנו את זה באמצעות חוזים אישיים, שכוללים רכב ושדרוג שכר בסיס ב 3500 ש"ח. תקנות הפיגומים נתקעו בצינורות הבירוקרטיה וגם את זה נעבור ומחר נצא להליך RIa ואז נביא את התקנות לאישור הכנסת. אנחנו משנים כאן תרבות רשלנות שנהוגה מקום המדינה ובסוף גם נצליח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!