דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוגר שורות

סוגר שורות / הבחירות לרשויות המקומיות היו רק חימום מנועים לקראת הדבר האמיתי

מה אפשר ללמוד מהתוצאות בירושלים ובת"א, מה זה אומר על הציבור החילוני ומה צריך לקרות כדי שסופסוף תהיה כאן חלוקה לשני גושים, כמו באמריקה | הטור השבועי של עורך "דבר ראשון"

סוגר שורות: הבחירות המקומיות (צילום: אורן הראל)
סוגר שורות: הבחירות המקומיות (צילום: אורן הראל)
שי ניב
שי ניב
עורך ראשי לשעבר
צרו קשר עם המערכת:

הבחירות לרשויות המקומיות היוו במידה רבה חימום מנועים, חזרה גנרלית לקראת הדבר האמיתי: הבחירות לכנסת ה-21. אלה אמורות להתקיים ב-5 בנובמבר 2019, אבל לפי כל הסימנים הן ייערכו הרבה קודם. גם קוסם כמו נתניהו או פוליטיקאי משופשף כמו משה כחלון, שלא היסס לנהל קמפיין מתגלגל דקה וחצי אחרי שהושבעה הממשלה, צריכים ניסוי כלים כמו זה שהיה השבוע. להבין בדיוק מה שווים אלה שהבטיחו להיות פעילים ברגע האמת, לבחון עד כמה אפקטיביים הדילים עם כוחות פוליטיים אחרים, מה המשקל של ליצמן מול זה של דרעי או גפני, איפה מומלץ לקרוץ לקבוצות וקהילות ומתי עדיף לברוח מהחבירות ולכוון למכנה הרחב ביותר.

חזרה גנרלית. הצבעה בבחירות לרשויות המקומיות, 30 באוקטובר 2018 (צילום: שי ניר)
חזרה גנרלית. הצבעה בבחירות לרשויות המקומיות, 30 באוקטובר 2018 (צילום: שי ניר)

זה היה שבוע של זריקת מוטיבציה, אפריטיף שפותח את התיאבון. שבוע שיכל לסדר מחדש את הקלפים, אפילו לעורר את המתים כמו במקרה של יו"ר "העבודה" אבי גבאי. שני ניצחונות גדולים בחיפה ובנהריה הספיקו בשביל להרים אותו מהקרשים ולהחזיר קצת סומק ללחיים של הפעילים, אלה שראו פעם אחר פעם את הסקרים האחרונים שניבאו למפלגה מפולת.

אבל לא רק הפוליטיקאים צריכים ללמוד מהמערכת הזו, אלא גם ואולי בעיקר הציבור. ניקח את ירושלים ותל-אביב כמשל: המועמד משה ליאון, רואה חשבון מגבעתיים שכל הקריירה שלו נבנתה מקרבתו לאביגדור ליברמן ולמיליארדר המסתורי מרטין שלאף, צפוי לנצח כמעט בהליכה לאחר שעלה לסיבוב השני בבירה. הוא יעשה את זה אף שהרשימה שלו למועצה לא זכתה אפילו במנדט אחד – רמז למידה מפוקפקת במיוחד של אהדה מצד הציבור הירושלמי. ליאון הגיע למעמד החגיגי לא בזכות הסנטימנט ברחוב, אלא רק בגלל הדילים הפוליטיים עם ש"ס, ישראל ביתנו ודגל התורה. בזמן שהרבנים קראו להצביע ליאון וזכו להתייצבות המונית, הציבור החילוני או לפחות זה שאינו חרדי נותר בבית. אפילו יום השבתון המהולל לא עזר: במקום חגיגה לדמוקרטיה קיבלנו חגיגה של שופינג ומנגלים בחיק הטבע.

משה ליאון. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
משה ליאון. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

בתל-אביב התמונה מעט יותר מורכבת, אבל לא שונה לחלוטין. חולדאי הנפוח מעצמו ניצח בקלות בדרך לקדנציה חמישית, למרות ששני יריביו אסף זמיר ואסף הראל גרפו יחד יותר קולות. נכון, אף אחד לא מבטיח שהסרת המועמדות של הראל הייתה מביאה את כל תומכיו לבחור בזמיר, אבל זו בדיוק הנקודה: הציבור החילוני, בדגש על הצד השמאלי של המפה, לא מסוגל להתפשר בינו לבין עצמו. הוא מחפש מועמדים בוטיק, גם במחיר של הפסד ידוע מראש.

בזירה הארצית זה אותו סיפור בדיוק: תומכי "העבודה", שלא לדבר על מרצ, יעדיפו לבלוע חצץ מאשר לשים פתק של לפיד. חלקם יצביעו כחלון, אורלי לוי, בטח לבני גנץ אם הוא יגדל סוף-סוף עמוד שדרה פוליטי. אבל יש עתיד? יש גבול. הישראלי הממוצע עדיין לא מפנים שהפוליטיקה הישראלית כבר מזמן מתחלקת לשני גושים, ממש כמו באמריקה: דמוקרטים (ליברלים) מול רפובליקנים (שמרנים). גם אצל האמריקאים יש מנעד רחב בתוך כל גוש, אבל את הקרבות הפנימיים הם עורכים בתוך המחנות ומצביעים בסוף בין שני פתקים. האנשים של סנדרס לא סבלו את קלינטון, אבל ברובם המכריע העדיפו אותה על פני טראמפ.

יאיר לפיד. מעדיפים לבלוע חצץ (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
יאיר לפיד. מעדיפים לבלוע חצץ (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)

היחידה כיום במערכת הפוליטית בישראל שמדברת בצורה ברורה על הצורך בחלוקה לשני גושים גדולים, היא ציפי לבני. היא גם יכולה הייתה להיות מועמדת ראויה ביותר, אבל במחנה כמו במחנה, הרימונים רבים כמו בנגמ"ש. הראשונה לזרוק אותם היא שלי יחימוביץ', שחולקת בוז לא רק ללבני עצמה אלא גם לכל ניסיון לבנות משהו חדש שהוא לא "העבודה" (שכבר זכתה ביושר בכינוי "אבודה"). ככה היא וגבאי יוכלו להמשיך לחגוג את הניצחונות היפים בחיפה ובנהריה, ולהפסיד את כל היתר בשנה הבאה.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!