דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הקונגרס האמריקאי

בחירות האמצע בארה"ב / הבחירות לקונגרס: בתרומות, הדמוקרטים ניצחו את הרפובליקנים

המפלגה הדמוקרטית הצליחה לגייס 252 מיליוני דולרים, סכום המתקרב לשיא כל הזמנים בפוליטיקה האמריקאית | חלק גדול מהסכום גויס באמצעות האינטרנט | הרפובליקנים לעומת זאת גייסו רק 172 מיליון, רובם מתורמים יחידים

בניין הקונגרס בוושינגטון
(Shutterstock)
בניין הקונגרס בוושינגטון (Shutterstock)
יונתן קירשנבאום

בחירות האמצע לקונגרס האמריקאי יתקיימו בשבוע הבא, והמירוצים השונים מתחילים להיכנס לישורת האחרונה. המפלגה הדמוקרטית מקווה לנצל את סלידתם של אוכלוסיות רבות, בעיקר מיעוטים, מהנשיא טראמפ. למעשה הם הכריזו כי בחירות האמצע הם "משאל עם על כהונתו של הנשיא טראמפ", ומקווים כי הצבעה רחבה של מתנגדי טראמפ למפלגה הדמוקרטית תחזק את מעמדם הציבורי כאופוזיציה. חשוב להבין כי בחירות האמצע קובעות את הרכב שני בתי הקונגרס, בית הנבחרים והסנאט, ובעצם ביכולתם לשנות את האיזונים בזרוע המחוקקת של ארצות הברית.

המפלגה הדמוקרטית משקיעה משאבים רבים בעידוד ואיפשור הצבעה בקרב מיעוטים ואוכלוסיות מוחלשות אחרות, כאלו שהמפלגה הרפובליקנית, בעזרת חקיקה יעילה מאוד בשנים האחרונות, הקשו על יכולתם להצביע. הטקטיקות בהן השתמשו הרפובליקנים כללו הזזת קלפיות, דרישות לכתובת קבועה של פרקי זמן ארוכים ושינוי הגדרות אזורי הבחירה כך שהרכב האוכלוסיה באזור מסוים יפעל לטובתם.

המפלגה הרפובליקנית שולטת בשני בתי הקונגרס מאז שנת 2011. לשליטה בקונגרס יש משמעות פוליטית מכרעת, והיא מעניקה יכולת להגביל באופן ניכר את כוחו של הנשיא. להמחשה, מאז שנת 2011 הנשיא הדמוקרטי, ברק אובמה סונדל הלכה למעשה ולא הצליח לקדם יוזמות חקיקה רבות. המפלגה הרפובליקנית השתמשה ברוב שהיה לה בשני בתי הקונגרס כדי למנוע כל חקיקה משמעותית אותה ניסה לקדם אובמה, כגון מינוי שופט בעל נטיות דמוקרטיות, הרחבת יוזמת ביטוח הבריאות ועוד. הנשיא טראמפ, לעומת זאת, הצליח להעביר את רפורמת המיסוי בזכות תמיכה נרחבת למהלך מצד הרפובליקנים.

השליטה בשני בתי הקונגרס נתנה למפלגה הרפובליקנית שליטה הלכה למעשה על החקיקה בארה"ב. במידה והדמוקרטים יזכו ברוב, אפילו רק באחד מבתי הקונגרס, אותה השליטה של הרפובליקנים תיפסק לשנתיים הקרובות לפחות. בנוסף, תוכל המפלגה הדמוקרטית למנוע מטראמפ חקיקה משמעותית בשנתיים שנותרו לכהונתו. ההערכות הן שהנשיא טראמפ יבצע ניסיון נוסף לבטל את הרפורמות למערכת הבריאות שהנהיג אובמה, ושליטה של הדמוקרטים באחד מבתי הקונגרס יהפוך ניסיון זה לכמעט בלתי אפשרי.

בחירות האמצע יקבעו גם מספר סוגיות קריטיות לפוליטיקה האמריקאית. כך, למשל, במידה והמפלגה הרפובליקנית תשמור על הרוב בו היא מחזיקה בבית הנבחרים עתיד להתמנות בליין לוטקמאייר, חבר קונגרס מהמפלגה הרפובליקנית לוועדת השירותים הפיננסיים- גוף בעל סמכויות רבות בפיקוח על וול סטריט. לוטקמאייר ידוע בהתנגדותו לצעדי הפיקוח שחוקקו על וול סטריט אחרי המשבר הפיננסי ב-2008.

כדי לזכות ברוב בקונגרס על הדמוקרטים לזכות ב-23 מושבים שנמצאים כרגע בשליטת המפלגה הרפובליקנית, ולשמור על המושבים שנמצאים בשליטתם כעת. על פי מרבית הסקרים, הדמוקרטים עתידים לזכות ברוב בבית הנבחרים (הבית התחתון). בסנאט לרפובליקנים יש רוב של 2 מושבים בלבד, אך ישנם גם פחות מושבים המועמדים לבחירה ישירה.

יש תחום אחד בו הניצחון וודאי: הדמוקרטים גייסו יותר

לפחות בתחום התרומות, ישנם אזורים בהם נראה שהתנגדותם של חלק מאזרחי ארה"ב לנשיא טראמפ מצליחה להביא להשתתפות המונית. באזור אחד במיסורי שנחשב לצמוד ביותר ושתי המפלגות נאבקות עליו , המועמדת הדמוקרטית קלייר מקסקיל גייסה 30.1 מיליון מול 8.5 מיליון של המתחרה מהמפלגה הרפובליקנית. התקשורת האמריקאית דיווחה לאחרונה על שיעור נמוך יחסית של תמיכה בקמפיינים של מועמדים רפובליקנים, וחלק מהמתחרים הרפובליקנים שמים כסף אישי שלהם. כך למשל, ריק סקוט מפלורידה שמתחרה על מקום בסנאט שם 71% מ-55 מיליון הדולר שמפעילים את הקמפיין שלו, מהכסף האישי שלו.

תומכים רבים של המפלגה הדמוקרטית מצביעים על הפער הגדול בהיקף ובסוג התרומות שמגיעת למועמדי המפלגות השונות. לעומת המפלגה הרפובליקנית, שמימון הקמפיינים שלה מגיע בעיקר מקבוצות תורמים גדולות ומאורגנות, כאלו שתורמות לעיתים קרובות סכומים של מיליוני דולרים באירוע אחד, המפלגה הדמוקרטית מתגאה בגל של תרומות קטנות שמגיעות מאנשים פרטיים, פעמים רבות בסכומים של מאות דולרים שנתרמים דרך האינטרנט.

למעשה, המפלגה הדמוקרטית הולכת ומתקרבת לשבירת שיא התרומות של כל הזמנים בפוליטיקה האמריקאית. התרומות למועמדים דמוקרטיים באזורים שנחשבים צמודים מגיעה ל-252 מיליון דולר, שמתוכם 46 מיליון מקורם בתרומות דרך האינטרנט. זאת לעומת 172 מיליון הדולר שגייסו נציגי המפלגה הרפובליקנית, מתוכים 15 מיליון בלבד מתרומות דרך האינטרנט.

יש לציין שמדובר בכל זאת בחלק קטן מהתרומות שהגיעו למועמדי המפלגה הדמוקרטית, שרובם הגיעו מתורמים גדולים ומאורגנים. על פי חוקי הבחירות האמריקאיים, לתרומות של יחידים לקמפיינים של מועמדים אסור לעלות על סכום של 5,400 דולר בכל מערכת בחירות. עם זאת, מי שמעוניין לתרום יותר מסכום זה, יכול לעשות זאת דרך גופים שנקראים באנגלית Super PACs. גופים אלו אינם שייכים לקמפיינים השונים, אבל יש להם הזכות לממן הוצאות של אותם קמפיינים. לעומת התרומות הישירות למועמדים, התרומה לגופים אלו איננה מוגבלת בכלל, ומאפשרת למעשה לבעלי הון "לקנות" את המועמדים השונים תמורת מימון של קמפיין הבחירות שלהם.

דוגמא להתנהלות כזו ניתן לראות בתרומה האחרונה שנתן המיליארדר היהודי שלדון אדלסון. התרומה היתה בהיקף של 20 מיליון דולר וניתנה בשבוע שעבר לגופים שונים שתומכים בקמפיינים של מועמדים רפובליקנים. כך גדלה התרומה שלו לגופים מסוג זה ל-50 מיליון מתחילת השנה. בחודש שעבר תרם 10 מיליון דולר לגוף שמממן קמפיינים של מועמדים המקושרים לנשיא טראמפ, ו-25 מיליון דולר נוספים לגוף שמממן קמפיינים של מועמדים רפובליקנים לסנאט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!