דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבחירות המקומיות 2018

תוצאות האמת / ההצבעה בבחירות המקומיות: הערבים והדרוזים מובילים, הערים הגדולות בתחתית

ג'לג'וליה, סאג'ור וירכא מובילים בשיעורי ההצבעה בבחירות, עם נצחונות על חודם של קולות בודדים | בירושלים, ת"א וחיפה נרשמו שיעורי הצבעה מהנמוכים ביותר | השתתפות נמוכה במיוחד ביישובי הדרוזים בגולן, שהצביעו לראשונה

ספירת קולות בבחירות לרשויות המקומיות. 30 באוקטובר 2018 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
ספירת קולות בבחירות לרשויות המקומיות. 30 באוקטובר 2018 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
אסף צבי

97.1% מבעלי זכות הבחירה בג'לג'וליה שבמשולש הצביעו בבחירות המקומיות שנערכו ביום שלישי השבוע – שיעור ההצבעה היישובי הגבוה ביותר מ-246 הרשויות המקומיות בהן נערכו בחירות. במספרים, מדובר על 6,467 מצביעים מתוך 6,658 בעלי זכות הבחירה בכפר. מנתוני משרד הפנים עולה כי 44 הרשויות המובילות בשיעור ההצבעה משתייכות לחברה הערבית והדרוזית. בתחתית הטבלה נמצאות הערים היהודיות הגדולות. יש לציין כי בחלק מהיישובים הנתונים אינם כוללים הצבעה במעטפות כפולות של חיילים, קשישים בבתי אבות ואסירים – שעלולה להעלות באופן מזערי את שיעור ההצבעה הסופי.

שיעור ההצבעה הארצי בבחירות עמד על כ-60% – עלייה של כ-9 נקודות האחוז מהבחירות המקומיות הקודמות (51.1%), אך עדיין בפער גדול משיעור ההצבעה בבחירות לכנסת. עם זאת, פילוח הנתונים לפי יישובים מעלה מגוון רחב של דפוסי הצבעה.

ג'לג'וליה (צילום: יעקב / ויקימדיה).
ג'לג'וליה (צילום: יעקב / ויקימדיה).

מאפיין בולט של היישובים המובילים בשיעור ההצבעה הוא מירוץ צמוד מאוד בין מועמדים. הבחירות בג'לג'וליה הוכרעו על חודם של 296 קולות והסתיימו במהפך: ראש המועצה המכהן, פאיק עודה, הובס על ידי יריבו דרוויש ראבי, שזכה ב-47% מהקולות. בכפר הדרוזי סאג'ור, היישוב הבא בטבלת שיעור ההצבעה בו הצביעו 95.6% מבעלי זכות הבחירה, הקרב היה אפילו צמוד עוד יותר: ראש המועצה המכהן, ג'אבר חמוד, גבר על המועמד חאתם גאנם בפער של עשרה קולות (1,311 מול 1,301 קולות, המהווים 46% מהקולות). גם בכפר הדרוזי ירכא, בו הצביעו 95.5% מבעלי זכות הבחירה, ניצח ראש המועצה המכהן והיב חביש בפער של 230 קולות את יריבו חאתם עטאללה. היישובים הבאים בראש הטבלה, שגם בהם היה קרב צמוד הם עין מאהל, כפר מנדא, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, דיר חנא, כפר ברא, פוריידיס וטורעאן
טורעאן – בכולם נע אחוז ההצבעה בסביבות 94-95%.

היישוב היהודי עם שיעור ההצבעה הגבוה ביותר הוא העיר החרדית מודיעין עילית (85.8% הצבעה), הנמצאת במקום ה-45 מכלל הרשויות בשיעור ההצבעה. במודיעין עילית לא היה קרב צמוד על ראשות העיר, שבה זכה ראש העירייה המכהן יעקב אשר גוטרמן ב-89% מקולות הבוחרים, והקרב הגדול התנהל ככל הנראה בין הסיעות במועצת העיר – אך התוצאות הסופיות למועצה טרם פורסמו. המועצה האזורית עם שיעור ההצבעה הגבוה ביותר היא שפיר (83.7% הצבעה), המשתרעת בין אשקלון לקרית גת וכוללת 14 יישובים דתיים. ראש המועצה הנבחר הוא אדיר בניהו נעמן, שזכה ב-47% מהקולות, ובהפרש ניכר משאר המתמודדים.

בתחתית הרשימה נמצאות שלוש הערים הגדולות ורשויות יהודיות נוספות: חולון (46.7%), קרית ים (46.4%),נתניה (46.2%), תל אביב-יפו (44.9%), אילת (44.4%), ירושלים (38.6%), בת ים (37.9%) והמועצה האזורית חוף השרון (30%).

את הטבלה סוגרים שני יישובים דרוזיים ברמת הגולן – מג'דל שמס (3.4% הצבעה),  ועין קיניא – בה הצביעו 21 תושבים בלבד (1.3%). במג'דל שמס זכה דולן אבו סלאח ב-259 קולות – רוב של 96%. התפלגות הקולות בעין קיניא היתה 20 קולות לטובת ואיל מוגרבי, וקול אחד למתמודדת מולו – סמירה רדא עמראן.

זוהי הפעם הראשונה שבה נערכות בחירות מקומיות בארבעת היישובים הדרוזים בגולן, כתוצאה מעתירות תושבים לבג"ץ. הבחירות התקיימו בצל לחץ של אנשי הדת הפרו-סורים ביישובים שהתנגדו להתמודדות ואף הצבעה בבחירות, המסמלות בעיניהם את 'הכיבוש הישראלי'. בבוקעתא, לאחר פרישה מהמירוץ של רשימת מועמדים ומועמד לראשות המועצה נותר מועמד אחד – עבאס אבו עוואד, ורשימה אחת – מצב שהוביל לביטול הבחירות בפועל והכרזה על אבו עוואד כראש המועצה. ביישוב מסעדה פרשו כלל המועמדים לראשות המועצה והרשימות למליאת המועצה, ומשרד הפנים ימנה בו ועדה ממונה – כפי שנעשה ב-51 השנים האחרונות.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!