דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
העולם כמרקחה

העולם כמרקחה / מהפכה נשית באתיופיה, והאם השלום בקרן אפריקה יגייס השקעות?

סודאן מצטרפת בגישושים לתהליך השלום האזורי עם תחילת שיחות לנירמול היחסים עם אריתריאה | אתיופיה ממשיכה במהפיכה הנשית שלה | סומליה מנסה למתג את עצמה כ'סטארט-אפ ניישן' של אפריקה אך מתמודדת עם צרות מבית

סהלה וורק זוויד, האישה הראשונה שנבחרה לנשיאת אתיופיה, בטקס השבעתה לנשיאות בפרלמנט באדיס אבבה, 25 באוקטובר 2018 . (Photo by Minasse Wondimu Hailu/Anadolu Agency/Getty Images)
סהלה וורק זוויד, האישה הראשונה שנבחרה לנשיאת אתיופיה, בטקס השבעתה לנשיאות בפרלמנט באדיס אבבה, 25 באוקטובר 2018 . (Photo by Minasse Wondimu Hailu/Anadolu Agency/Getty Images)
משה טרדימן
משה טרדימן
מומחה לאגן ים סוף ולאיכות סביבה בעולם הערבי והמוסלמי מ- Green Compass Research & Consulting, ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית ובמרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
צרו קשר עם המערכת:

בחודשים האחרונים אין רגע דל בקרן אפריקה וגם השבוע ארעו התפתחויות היסטוריות. כך למשל חלה התפתחות נוספת בתהליך השלום האזורי ומדינות הקרן ממשיכות ליהנות מפירות התהליך. נרשמה עוד היסטוריה באתיופיה וגם בסומליה, המצליחה לשפר את דימויה בעולם.

בעוד תשומת לב העולם נתונה לתהליכי השלום והנורמליזציה בין אריתריאה לאתיופיה, בין אתיופיה לסומליה, בין אריתריאה לסומליה ובין אריתריאה לג'יבוטי, היומון 'סודאן טריביון' בישר השבוע כי בעתיד הקרוב צפויות גם סודאן ואריתריאה לנרמל את היחסים ביניהן. זאת, בעקבות מאמצים אזוריים, ובמיוחד מצדו של אביי אחמד, ראש ממשלת אתיופיה, ליישב את הסכסוך בין שתי המדינות. סכסוך זה החל בינואר 2018, כאשר סודאן האשימה את אריתריאה בתמיכה בקבוצות מורדים ואופוזיציה וסגרה את הגבול בין שתי המדינות לאחר שפרסה לאורכו אלפי חיילים. אריתריאה, מצדה, האשימה את סודאן, אתיופיה וקטר בתמיכה בקבוצות אופוזיציה חמושות. בראשית השבוע דווח בתקשורת הסודאנית כי עוזר הנשיא הסודאני, מוסא מוחמד אחמד, המקורב לנשיא אריתריאה, נמצא באסמרה כדי לדון בנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות.

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד (AP Photo/Mulugeta Ayene, file)
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד (AP Photo/Mulugeta Ayene, file)

בינתיים, סומלילנד חשה בחוסר ודאות בנוגע להמשך קיומה כמדינה עצמאית נוכח תהליך השלום במסגרתו כל מדינות האזור מכירות בשלמותה של סומליה. היא מנסה למקם את עצמה כמדינה בעלת חשיבות אסטרטגית באזור. לשם כך היא נוקטת מספר צעדים. בסוף השבוע שעבר פתחה סומלילנד את משרד הקישור הגדול ביותר שלה בניירובי, בירת קניה, שיפעל למען חיזוק הקשרים בין שתי המדינות. השבוע היא הציעה לאתיופיה לבנות קו צינורות חדש שיזרים נפט וגז אליה במקום אל ג'יבוטי, במיוחד לאחר תחילת כריית הנפט והגז במדבר האוגדן הקרוב יותר לנמל ברברה שבסומלילנד מאשר לנמלים של ג'יבוטי. המהלכים הללו מטרידים את ג'יבוטי ועל רקע זה, ככל הנראה, הגיע אתמול שר החוץ של סומלילנד, סעד עלי שירה, לביקור בג'יבוטי.

מנהיגי מדינות קרן אפריקה רותמים את תהליך השלום האזורי על מנת לשכנע את מדינות העולם להשקיע במדינותיהן. בסוף השבוע שעבר נפגשו שרי החוץ של אריתריאה, אתיופיה ואיטליה ברומא. עם תום הפגישה, שר החוץ האיטלקי הצהיר כי איטליה מתחייבת להושיט את כל הסיוע הנחוץ ליישום הסכם השלום בין אריתריאה לבין אתיופיה וכי איטליה תחזק את שיתוף הפעולה שלה עם שתי המדינות בתחומי התשתיות, האנרגיה, ההשקעות, הסחר ופיתוח משאבי אנוש. ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, יצא השבוע לביקורו הראשון באירופה. במוקד הביקור היו צרפת וגרמניה. בצרפת, דן אביי עם הנשיא עמנואל מאקרון בנוגע לחיזוק קשרי התרבות בין שתי המדינות ובנוגע להשקעות צרפתיות באתיופיה. בגרמניה, הוא נכח בוועידת ה-20G של אפריקה בנוכחות תשעה ראשי מדינות אפריקניות נוספות וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, וניסה לעודד השקעות בארצו. כמו כן, נאם בפני כ- 20 אלף אתיופים בפרנקפורט.

ראש ממשלת איתיופיה אביי אחמד וראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה (צילום: ap photo).
ראש ממשלת איתיופיה אביי אחמד וראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה (צילום: ap photo).

סומליה אירחה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שלה פסגה בת יום אחד של קבוצת הקישור של ארגון הוועידה האסלאמית בדרג של שרים בנוגע לסומליה. הפסגה התקיימה תחת אבטחה כבדה בבסיס של האיחוד האפריקני ליד שדה התעופה הבינלאומי במוגדישו. בפגישה השתתפו נציגים ממצרים, ג'יבוטי, איראן, כווית, גאבון, מלזיה, קטר, סעודיה, סודאן, טורקיה, איחוד האמירויות, פקיסטן, אזרביג'אן, ברוניי ותימן. את הוועידה פתח ראש ממשלת סומליה, חסן עלי ח'ירה, שקרא לנוכחים לעבוד עם סומליה החדשה בתנאים חדשים, למחול על חובות המדינה בסך של כארבעה מיליארד דולר ולהשקיע בה. לפני תחילת הפסגה אמר שר החוץ הקטרי, סלטאן בן סעד אל-מריח'י, כי קטר תמשיך לתמוך בסומליה ולספק את כל הסיוע הנחוץ לה. עם תום הפסגה אמר השאם יוסף, עוזר מזכ"ל ארגון הוועידה האסלאמית לעניינים הומניטאריים, כי הארגון ימשיך לסייע לעם ולממשלה בסומליה לבנות עתיד חזק לארצם.

במקביל, נמשכת המהפכה הנשית באתיופיה. בשבוע שעבר נבחרה סאהלה וורק-זוודה פה אחד על-ידי הפרלמנט האתיופי לנשיאת אתיופיה. זוהי האישה הראשונה שנבחרה לתפקיד זה ונכון לעכשיו, גם האישה היחידה שמכהנת כראשת מדינה באפריקה. וורק-זוודה היא דיפלומטית אתיופית שעבדה בעבר באו"ם ושימשה כמנכ"לית הראשונה של משרדי האו"ם בניירובי וכנציגתו המיוחדת של מזכ"ל האו"ם באיחוד האפריקני. וורק-זוודה נבחרה לתפקידה בעקבות התפטרותו של קודמה בתפקיד, ד"ר מולאטו טאשומה, שכיהן כנשיא המדינה מאוקטובר 2013. מהפכה זו לא פסחה גם על המערכת הכלכלית והמשפטית. בשבוע שעבר בחרה לשכת המסחר והאיגודים הסקטוריאליים של אדיס אבבה לראשונה בהיסטוריה שלה בנשיאה, Mesebet Shenkute, מנהלת בנק לשעבר ובעלת ניסיון רב במגזר הכלכלי ואתמול מונתה Meaza Ashenafi לנשיאה הראשונה של בית המשפט העליון.

משאית עם לוחמים אריתראים באיזור העימות בין אריתראה לאתיופיה. ארכיון (צילום: Tyler Hicks/Liaison).
משאית עם לוחמים אריתראים באיזור העימות בין אריתראה לאתיופיה. ארכיון (צילום: Tyler Hicks/Liaison).

היסטוריה נרשמה גם בסומליה, כאשר בשבוע שעבר התקיימה במוגדישו פסגה ראשונה מסוגה בת שלושה ימים בנושא טכנולוגיה וחדשנות. בפסגה זו, שבשל שיקולים ביטחוניים התקיימה בשדה התעופה במוגדישו, השתתפו מאות יזמים, סטודנטים ופקידי ממשל. אחת המטרות של מארגני הפסגה הייתה לשנות את הדימוי השלילי של סומליה ולהפגין בפני העולם כי היא לא רק מדינה בה מתחוללת מלחמת אזרחים בלתי נגמרת אלא מתחוללים בה גם תהליכים חיוביים. מטרה נוספת הייתה להמציא מחדש את סומליה כמדינת סטארט אפ ולהפגין כי הטכנולוגיה והחדשנות המקומיים ושל הסומאלים בתפוצות יכולים למלא תפקיד בשיקום המדינה וכלכלתה מבלי צורך להזדקק לטכנולוגיה זרה.

למרות האירועים ההיסטוריים הללו ולמרות התדמית החיובית שהממשלה הפדראלית של סומליה מנסה להפגין, חשוב לציין כי המדינה נמצאת במשבר פנימי חמור. מראשית ספטמבר 2018 חל נתק מוחלט בין הממשלה הפדראלית של סומליה לבין מחוזותיה האוטונומיים שגם ניסיונות אמריקניים ואחרים לפשר בין הצדדים לא צלחו. ראשי המחוזות האוטונומיים מאשימים את הממשלה הפדראלית של סומליה בהתערבות בענייניהם הפנימיים, בהרעה במצב הביטחוני עד לאפשרות של השתלטות מחודשת של ארגון הטרור אל-שבאב על המדינה, באי ביצוע של עסקאות פוליטיות שנחתמו עמם ועוד. בשבוע שעבר התקיים הכינוס הרביעי של המועצה לשיתוף פעולה בין המדינות האוטונומיות של סומליה בגארווה (Garowe),  בירת פונטלנד. עם תום הכינוס, שנמשך חמישה ימים והשתתפו בו ראשי המדינות האוטונומיות, התקבלו מספר החלטות היסטוריות שרק החריפו את המשבר מול הממשלה הפדראלית של סומליה. ראשי המדינות החליטו להקים מועצת ביטחון בין-מדינתית, מפלגה פוליטית חדשה בשם המפלגה הלאומית המתקדמת וכוח ביטחוני משולב מארבע המדינות האוטונומיות שיהיה תחת פיקוד מאוחד. כל אחת מראשי ארבע המדינות האוטונומיות הסכים לתרום אלף חיילים לטובת הכוח המשותף שתוך חודשיים יוכשר לפעילות נגד ארגוני הטרור.

מוגדישו, בירת סומליה (צילום: Jan Wellmann/ shutterstock.com).
מוגדישו, בירת סומליה (צילום: Jan Wellmann/ shutterstock.com).

גם באתיופיה ניצב תהליך הרפורמות בפני מספר אתגרים כמו סירובו של הארגון לשחרור האורומו, שלוחמיו חזרו מאריתריאה לאתיופיה, להניח את נשקו, מהומות במחוזות האמהרה והעפאר והאזהרה ששלחו ארגוני זכויות האדם לממשלת אתיופיה מפני חזרה למדיניות הדיכוי נגד האופוזיציה.

חרף הצורך בהמשך תהליכי הפיוס הפנימיים בתוך מדינות האזור, תהליך השלום האזורי המוצלח מתחיל לתת את אותותיו החיוביים בסוגיית שיתוף הפעולה הכלכלי האזורי. כך, למשל, חברות הטלקומוניקציה Djibouti Telecom, Somtel and TE SubCom יצרו מיזם משותף להנחת מערכת כבלים תת ימיים שתקשר בין חופי מזרח אפריקה ותספק להם שירותי אינטרנט ותקשורת. מערכת הכבלים התת ימית הזאת, הנקראת Djibouti Africa Regional Express 1  תקשר בין ג'יבוטי, מוגדישו, מומבאסה וערי חוף עיקריות נוספות באזור ובעתיד היא אף תכלול ערי חוף מרכזיות נוספות בסומליה ובקרן אפריקה. מערכת הכבלים תהיה מקושרת גם לאירופה, למזרח התיכון ולאסיה. המיזם אף יפתח את האפשרות לתקשורת בין ענף הטלקומוניקציה בסומליה לבין מזרח אפריקה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!