דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטול הסכם הגרעין עם איראן

ארה"ב נגד איראן / הנשיא טראמפ הכריז על החזרת הסנקציות האוסרות ייבוא נפט איראני

זהו סבב הסנקציות השני מאז ההכרזה על ביטול הסכם הגרעין עם איראן | הנשיא צייץ "הסנקציות מגיעות" בקריצה ל"משחקי הכס" - באיראן לא נשארו חייבים | 300 חברות ואישים התווספו לרשימת הגורמים האיראניים המוחרמים

הציוץ של טראמפ והתגובה האיראנית (מתוך טוויטר ואיסנטגרם)
הציוץ של טראמפ והתגובה האיראנית (מתוך טוויטר ואיסנטגרם)

בהודעה שיצאה מטעם ממשל טראמפ אתמול (שישי) נמסר כי הסנקציות שהוסרו מעל איראן כחלק מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015, הוטלו מחדש אך הוחרגו שמונה מדינות שעדיין רשאיות לייבא נפט איראני ללא חשש. הסנקציות שייכנסו לתוקפן בתחילת השבוע כוללות את ענפי הסחר, הכספים והאנרגיה האיראניים והן הסבב השני של סנקציות שהושתו מחדש מאז פרשה ארה"ב מהסכם הגרעין.

העסקה מ-2015, שנחשבת בעיני תומכי אובמה כאחד מהישגיו הדיפלומטיים המשמעותיים של הנשיא לשעבר, הזרימה מיליארדי דולרים לאיראן בעקבות ההקלות בסנקציות על תכנית הגרעין שלה שרבים עדיין סבורים כי שימשה אותה לפיתוח נשק גרעיני. טראמפ התנגד להסכם בעקביות והגדיר אותו כ"גרוע ביותר אי-פעם" ואמר כי נתן לאיראן יותר מדי מבלי לקבל תמורה לארה"ב ולעולם. בכל זאת, תומכי ההסכם בארה"ב ובמדינות אירופה ממשיכים להגן עליו ולהתעקש על חשיבותו ותרומתו. מדינות אירופה מנסות להניע מהלך שיישמר את ההסכם, על אף פרישת ארה"ב ממנו, בשל חשש כי הסנקציות החדשות ידחפו את איראן לחזור ולקדם את תכנית הגרעין שלה המוכוונת לייצור נשק אטומי.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1058388700617498625

ההצהרה של הממשל האמריקני מליל אמש מגיעה ימים ספורים לפני בחירות אמצע הכהונה לקונגרס ומאפשרת לטראמפ להבליט שוב את החלטתו לפרוש מן ההסכם, החלטה שנתפשת כפופולארית מאד בקרב המצביעים הרפובליקנים. בהצהרתו אמר טראמפ כי "היעד שלנו הוא לאלץ את המשטר האיראני להכרעה ברורה בין שתי חלופות: או שתנטשו את התנהגותכם ההרסנית או שתמשיכו בנתיב המדרדר אתכם לעבר אסון כלכלי". זמן קצר לאחר ההכרזה צייץ הנשיא בחשבון הטוויטר שלו הודעה שנראית כמו פרסומת לעונה הבאה של הסדרה "משחקי הכס" עם הכיתוב "הסנקציות מגיעות – 5 בנובמבר".

בממשל האיראני לא נשארו חייבים ומפקד כוח קודס במשמרות המהפיכה, הגנרל קאסם סולימאני, הגיב בפוסט משלו בחשבון האינסטגרם בו נראה גם הוא בהעמדה המזכירה את הסדרה "משחקי הכס" עם הכיתוב "אתייצב נגדך". התמונה נפוצה ברשתות החברתיות כשאיראנים רבים משתמשים בה כדי להביע תמיכה בממשלתם.

https://www.instagram.com/p/BpsVILbjYuM/

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, אמר כי הסנקציות מכוונות לשינוי מהותי בהתנהגות הרפובליקה האיסלאמית של איראן ופרסם רשימה של 12 דרישות שאיראן צריכה לעמוד בהן כדי שהסנקציות יוסרו ואלה כוללות את הפסקת תמיכתה בטרור ובמעורבות הצבאית בסוריה ועצירה של תכנית הפיתוח של נשק אטומי וטילים בליסטיים. לפי פומפיאו, שמונה מדינות יקבלו אישור זמני להמשיך לייבא נפט איראני לקראת החלת חרם מוחלט על ייבוא שכזה. לדבריו מדינות אלה, שלדברי בכירים אחרים בממשל יכללו בנות ברית של ארה"ב כטורקיה, איטליה, הודו, יפן וקוריאה הדרומית, הן מדינות שעשו מאמצים לצמצם את הייבוא אך לא יצליחו לעמוד בכך עד ליום שני הקרוב בו ייכנסו הסנקציות לתוקפן.

האישור הזמני ניתן לחצי שנה במהלכה המדינות יכולות לייבא נפט איראני אולם הרווחים מהמכירה יופקדו בקרן ייעודית ממנה איראן תוכל להוציא כספים רק למטרות הומניטריות מצומצמות.

פומפיאו הגן על ההחרגה של שמונה המדינות וציין כי מאז חודש מאי, אז החלה ארה"ב לקדם את הטלת הסנקציות מחדש, צנח ייצוא הנפט האיראני ביותר ממיליון חביות ליום. לדבריו הכלכלה האיראנית כבר בטלטלה מאז סבב הסנקציות הקודם כשערך הכסף ירד במחצית מאז אפריל ומחירי הפירות, העוף, הביצים והחלב האמירו.

גורמים ניציים ביחסם לאיראן בקונגרס ובמקומות אחרים בממשל טענו כי הסנקצות היו צריכות להיות עוד יותר חריפות. אלה קיוו כי ינותק הקשר של איראן ל-SWIFT, האגודה העולמית לתקשורת פיננסית בין-בנקאית שהיא המסלקה הבינלאומית דרכה עובר מידע בין מוסדות פיננסים שונים, כדוגמת בנקים ויושבת בבריסל, ובכך לנתק את איראן ממסחר עם הקהילה הבינלאומית.

עם החרגות מצומצמות, הסנקציות שהוטלו מחדש יכו באיראן ובמדינות שמייבאות ממנה נפט ובחברות העושות עסקים עם יישויות איראניות הנמצאות "ברשימה השחורה", הכוללת את הבנק המרכזי האיראני, מספר מוסדות פיננסיים פרטיים ואת הנמל וחברות הספנות, כל אלה לצד מאות בעלי תפקידים בממשל. "היעד הסופי שלנו הוא לאלץ את איראן לנטוש סופית את פעולותיה הבלתי-חוקיות המתועדות היטב ולנהוג כמדינה נורמאלית", אמר פומפיאו לכתבים בשיחת ועידה עם מזכיר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין שאמר בתורו כי יותר מ-700 חברות ובכירים איראניים יתווספו לרשימת הנתונים לסנקציות. אלה יכללו יותר מ-300 שלא היו בה עד עתה.

בישראל, שהנהגתה המדינית רואה באיראן איום קיומי והתנגדה לעסקת הגרעין מלכתחילה, בירכו על ההצהרה. "תודה לך אדוני הנשיא על חידוש הסנקציות על המשטר האיראני שנשבע להשמיד את המדינה היהודית ופועל להגשמת האיום", צייץ שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר בחשבון הטוויטר שלו.

גם מנוצ'ין הגן על ההחלטה להחריג כמה בנקים איראניים מהסנקציות ולאפשר להם להישאר מחוברים ל-SWIFT באומרו כי הרשת הבלגית תחשוף את עצמה לסנקציות אם יתברר כי חברות או בכירים הנמצאים ברשימה האסורה לקשרים כלכליים יורשו להשתמש בה וציין כי הרגולטורים בארה"ב יעקבו אחרי העניין בקפידה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!