דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

23 שנים לרצח / אלפים השתתפו בעצרת הזיכרון לרצח יצחק רבין ז"ל

בעצרת נאמו בין השאר אבי גבאי, ציפי לבני והשר צחי הנגבי, שנאומו עורר קריאות בוז | לצד שלטים נגד ההסתה, הונפו באירוע גם שלטים מההפגנות נגד השחיתות

עצרת לציון 23 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל (מרים אלסטר/פלאש90)
עצרת לציון 23 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל (מרים אלסטר/פלאש90)
שי ניר

אלפים נאספו הערב (שבת) בכיכר רבין בתל אביב לעצרת זיכרון לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל.

ברחבת כיכר רבין ניכרת הנוכחות המפלגתית, כשבין הדוברים הבולטים  פוליטיקאים מהמחנה הציוני, יש עתיד ומרצ. את הקואליציה ייצג השר צחי הנגבי. לצד שלטים נגד ההסתה, הונפו באירוע גם שלטים מההפגנות נגד השחיתות.

הזמנת השר צחי הנגבי לנאום עוררה התנגדות אצל חלק ממשתתפי העצרת. קבוצת משתתפים אף חילקה את מילות השיר "שיר לשלום" בצירוף הוראה לשיר בזמן הנאום, וקריאות בוז ליוו את נאומו.

"אני גאה במאבק שניהלתי נגד הסכם אוסלו" אמר השר הנגבי לדבר ראשון בתגובה לדרישות שיתנצל. "המאבק היה פוליטי, לגיטימי, ועדיין אני סבור שהניסיון ליחס לחצי מהעם פעולה של אדם קנאי אחד, ניסיון שלא הצליח. עובדה שהציבור בחר נתניהו חודשים לא רבים אחרי הרצח. אז המשמעות היא שהציבור מזדהה עם רצח? עם הסתה? לא. הציבור ידע שהמאבק שלו נגד הסכמי אוסלו, מאבק לגיטימי. היו תופעות מאוסות, מתועבות במאבק הזה של מתי מעט. אני לא נמניתי אתם".

מטה מאמץ הוא זה שארגן את ההפגנות האלימות. איך זה שעד היום לא נשמעה התנצלות?

"אני לא יודע מה זה מטה מאמץ. אני הייתי מתאם פעולות האופוזיציה. המאבק שלנו היה לגיטימי והיה מוצלח. והצלחנו באמת לעצור חלק גדול מהנסיגות בדרך פוליטית. זה שהיה גם רוצח שחשב שיש לו דרך אחרת לעצור את ההסכם הזה, כולנו בוכים על כך, מצרים על כך, וכולנו כמדינה כאומה נפגענו מכך."

שלט עם תמונתו של הנגבי והכיתוב "זכרו מי הסית" מונף בעצרת (שי ניר)
שלט עם תמונתו של הנגבי והכיתוב "זכרו מי הסית" מונף בעצרת (שי ניר)

לצד התייחסות להסתה ולרצח ראש הממשלה, תקף בנאומו יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי את ההנהגה, ואף התייחס לניצחונות של מפלגתו בבחירות המקומיות. גבאי התייחס לנושאים שצפויים להוות חלק מקמפיין הבחירות הקרב שלו כמו מתווה הגז, יוקר המחיה וביקורת על התנהלותו של ראש הממשלה נתניהו עם ארגון הטרור חמאס.

"אתם לא זכיתם להכיר ראש ממשלה שהיה לו איכפת" אמר גבאי. "הדור שלכם מכיר מציאות אחרת. עם הנהגה מסוג אחר. הנהגה שבמקום להחליט – מורחת
במקום לפתור בעיות  – מצטלמת. במקום לעשות – נואמת. במקום לחבר – מפרידה. הנהגה שאין לה שום קשר לחיים האמיתיים שלנו."

במסגרת העצרת ניתנה גם כניסה למפגינים נגד השחיתות עם השלט של crime minister (שי ניר)
במסגרת העצרת ניתנה גם כניסה למפגינים נגד השחיתות עם השלט של crime minister (שי ניר)
אבי גבאי תקבל בעצרת הזיכרון ע"י המשמרת הצעירה בקריאות 'הו, הא מי זה בא ראש הממשלה הבא' (צילום: שי ניר)
אבי גבאי תקבל בעצרת הזיכרון ע"י המשמרת הצעירה בקריאות 'הו, הא מי זה בא ראש הממשלה הבא' (צילום: שי ניר)

גם נאומו של ראש מפלגת יש עתיד יאיר לפיד זכה לקריאות בוז על ידי חלק מהמשתתפים. "רצח רבין לא היה רק רצח, הוא היה גם איום ברצח. איום ברצח הבא" אמר לפיד בנאומו. "כשראש הממשלה נרצח, זו הופכת להיות אופציה. זה אקדח שמונח על השולחן. האקדח הזה שוב כאן".

יו"ר מפלגת יש עתיד התייחס לכך שהוא נואם שאינו ממחנה השמאל שהוזמן לכיכר רבין לנאום בעצרת והבהיר: "דווקא בגלל שאני לא בשמאל. דווקא בגלל שיש לי איתו ויכוח, אני מרגיש חובה להזהיר: כשהממשלה אומרת שכל מי שחושב אחרת ממנה הוא בוגד וסייען של האויב – היא מובילה אותנו בנתיב מסוכן וזה צריך להיפסק".

בנאומו של צחי הנגבי הניפו בקהל שלטים עם הכתובת "צחי תתנצל". הנגבי עצמו אמר "אילו הייתי יכול הייתי מזנק בין הרוצח וקורבנו חוטף את הכדור במקום ראש הממשלה.

ח"כ ניסן סולומינסקי (הבית היהודי) שהגיע לעצרת אך לא נאם אמר לדבר ראשון כי מזה 23 שנים הוא מגיע לכיכר." לא קל. לפעמים היה נורא מבחינת המסרים אבל התעקשתי לבוא". לדבריו 2 סיבות מביאות אותו להגיע לעצרת הזיכרון. הראשונה קשר אישי עם רבין וכחלק מכך גם כמי שהיה עם קבוצת המתמחים שעלתה להקים את ההתנחלות אלקנה והשניה כמי שמנסה " לשנות את הדי.אן.אי של העצרת" אומר סולומינסקי ומוסיף, "תפסיקו לדבר על המורשת. הנקודה המרכזית היא שמחלוקות לא פותרים באלימות ולזה כולם מסכימים. זה צריך להיות בהליך מסודר ולא בהסתה ולא אלימות. אם זה היה המוטו העצרת הייתה יכולה להתקיים הרבה שנים".

"כשתנועות הנוער נכנסו זה נתן תקווה שכן הולכים בכיוון הזה" אמר סולומינסקי. "היו חניכי בני עקיבא ואחרים. אבל המפלגות לא יכולות להתאפק. רוצות לשאוב דלק.
אם היינו יכולים להשתחרר זה היה מקבל צורה אחרת. צריך להעביר את נקודת הכובד שלא פותרים מחלוקות באלימות."

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה בנאומה "רבין לא נרצח על ידי קיצונים משני הצדדים.
ממשלת רבין נשענה על שותפות פוליטית ממשית עם אזרחי ישראל הערבים; ממשלת נתניהו נבנית על הסתה נגדם, והפרויקט המרכזי שלה הוא חוק הלאום הגזעני והמפלה.

"רבין לא נרצח בגלל איזו שנאה מופשטת וקיטוב ללא סיבה. רבין נרצח מפני שהוא קיים משא ומתן רציני על סיום השליטה בעם הפלסטיני. רבין נרצח כי יגאל עמיר ומחנה פוליטי שנשף בעורפו האמין שבסוף התהליך הוא יפנה התנחלויות ויקים מדינה פלסטינית.

"זו גם הסיבה שחברי כנסת ושרים מתנפלים היום על ארגוני זכויות האדם, על שוברים שתיקה, על בצלם, על השמאל והשמאלנים. בוגדים, הם קוראים לנו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!