דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פלילים

פשעי שנאה / 5.5 שנות מאסר ליהודי שתקף ערבים כדי למנוע קשר עם יהודיות

רז עמיצור, תושב באר שבע, הורשע במסגרת הסדר טיעון בארבעה מקרי תקיפה חמורים, זאת ביחד עם תוקפים נוספים שמשפטם עדיין לא הסתיים | בית המשפט: "פגיעה בערכי יסוד חברתיים של כבוד האדם באשר הוא אדם"

מעצר (צילום אילוסטרציה: אביר סולטן / פלאש 90)
מעצר (צילום אילוסטרציה: אביר סולטן / פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר היום (שני) חמש וחצי שנות מאסר בפועל, ותשעה חודשי מאסר על תנאי, על רז עמיצור (20), בגין שורת אירועים בהם תקף באלימות גברים ערבים משום שהאמין כי אלו נמצאים בקשרים רומנטיים עם נשים יהודיות. על עמיצור לא הוטל תשלום קנס או פיצוי לקורבנותיו, שכן התביעה לא ביקשה כזה. משפטם של נאשמים נוספים, החשודים ששיתפו פעולה עם עמיצור, עדיין מתנהל.

נגד עמיצור, תושב באר שבע, הוגש כתב אישום מתוקן לאחר הסדר טיעון. כתב אישום זה מונה ארבעה אישומים בגין תקיפת גברים ערבים בשל קשריהם עם נשים יהודיות. זאת כדי לעורר פחד בקרב אותם גברים, ולמנוע קשרים אישיים בין הערבים ליהודיות. עמיצור הודה בארבע תקיפות אלה והורשע בהן.

אירוע התקיפה הראשון בו הורשע התרחש בדצמבר 2017. אז ראה עמיצור רכב חונה בבאר שבע, בו ישובים גבר ואישה. עמיצור ניגש לרכב, וביקש מהאישה מצית. לאחר שהתבונן בשניים והניח כי מדובר בגבר ערבי ואישה יהודייה, התרחק עמיצור מהרכב, הוציא סכין, חזר לרכב, ודקר את הגבר הערבי בגבו, צלעותיו, ובטנו.

אירוע התקיפה השני התרחש במרץ 2017, אז פעל עמיצור יחד עם שלושה תוקפים אחרים, שפנו אליו וסיפרו לו כי באחד הפארקים בבאר שבע נמצאים ערבים היוצאים עם יהודיות. עמיצור לקח מקל גולף מחדרו, נתן לתוקף אחד אלה, לאחר ידית עץ של פטיש, ולאדם נוסף מקל מתכת באורך 3 ס"מ. קטין נוסף שפעל עמם נטל עמו קרש. לאחר מכן, כיסו מרבית התקופים את פניהם ונכנסו כך אל הפארק. עמיצור ואדם נוסף פנו לאדם שסברו שהוא ערבי, שאלו מדוע הוא פוגע בילדות יהודיות, ותקפו אותו. הם אף רדפו אחריו כאשר קם ונמלט מהמקום. לאחר התקיפה, חזרו לישיבה בה לומד עמיצור, החזירו את האלות והמוטות לחדרו, והתפזרו.

אירוע התקיפה השלישי בו הודה עמיצור נעשה גם הוא בחברת שני תוקפים נוספים. השלושה התארגנו לפגוע באנשים ממוצא ערבי השוהים בחברת נשים יהודיות, כדי להפחידם ולמנוע קשרים אישיים כאלה. לשם כך, יצאו השלושה לפנות בוקר לפארק בבאר שבע, כדי לחפש ערבים ששוהים עם יהודיות. עמיצור היה חמוש במקל גולף, ותוקף נוסף הצטייד בפטיש. הם הבחינו במכונית, שבה ישב אדם ערבי, ולידו רכב נוסף שבו שהו נערות, שסברו שהן יהודיות, ועוד אדם, שסברו שהוא ערבי. השלושה ניגשו לשיחים להתארגן לתקיפה, אך הרכב שבו שהו הנערות נסע. עמיצור אמר לחבריו שחייבים לעשות משהו, רץ לכיוון רכבו של האדם הערבי, חבט בחלונו עם מקל הגולף, כאשר חברו מכה בפטיש על חלון הרכב. השניים שברו את חלונות המכונית ותקפו את האדם הערבי עם המוט והפטיש. אחרי שהקורבן נמלט מהמקום עם רכבו, עמיצור ושני התוקפים הנוספים ניגשו לשלושה אנשים אחרים ממוצא ערבי, השליכו אבנים לעבר מכוניתם, שברו את חלון המכונית ופגעו בהם.

אירוע התקיפה הרביעי התרחש סמוך לאולם אירועים בבאר שבע. שם, הבחין עמיצור בגבר ערבי ששהה בקרבת שתי נשים יהודיות. עמיצור חבר לשני אנשים נוספים, והציע להם לתקוף יחד את האדם הערבי. עמיצור הביא מחדרו מפתח שוודי, נתן פטיש 10 ק"ג לתוקף אחר, ולשלישי נתן אלת שוטרים מפלסטיק. השלושה ניגשו למכוניתו של האדם הערבי, שברו את  חלון מכוניתו, הכו אותו בראשו, תוך שהם מקללים אותו על כך שהוא יוצא עם יהודיות, וגרמו לו פציעות בראשו. לאחר מכן, חזרו שלושת התוקפים לישיבה בה לומד עמיצור.

באשר לתוקפים האחרים, יש לציין כי פרקליטות מחוז דרום (פלילי) הגישה בפרשה זו ארבעה כתבי אישום נגד  שישה נאשמים, בגילאי 17-20, כולם תושבי באר שבע. עניינם של התוקפים האחרים עדיין מתנהל, וטרם ניתן גזר דין ביחס אליהם.

בעת ההכרעה על העונש, כתבו השופטים ואגו, אינפלד, וחזק, מבית המשפט המחוזי בבאר שבע, כי "בפרשה הנתונה להכרעתנו, בעבירות מופלגות בחומרתן, שמידת פגיעתן בערכי יסוד חברתיים של כבוד האדם, באשר הוא אדם, וההגנה על ביטחונו האישי של הפרט – קשה."

עוד כתבו כי "הפגיעה בערכים המוגנים הבסיסיים הללו קשה, גם, משום שהשלכותיה חורגות מעניינם של הנפגעים האינדיבדואליים. מעגלים רחבים, הנמנים עם הקבוצה שהפגיעה כוונה אל פרטיה, ובענייננו ערבים תושבי ישראל, חשים את הפגיעה ושותפים לתחושות ההשפלה והתסכול של הנפגעים הישירים. מעשה בודד עלול, אפוא, להצית אש של נקם ומדנים וללבות היצרים בקרב צבור רחב".

"הפגיעה בתחושת הבטחון האישי ובזכות לשלמות הגוף מתעצמת, בעבירות שמניען גזעני, לנוכח  האקראיות שבבחירת הקורבן. היותו ממוצא ערבי הוא כל 'חטאו'. אין לנפגע דרך מובהקת לדעת אימתי והיכן הוא חשוף לתקיפה ולהשפלה, ומניין יבוא החפץ ברעתו, ולהיערך להתגונן בפני הרעה".

מטעמו של עו"ד גיא זהבי, המייצג את עמיצור, נמסר כי "על הנאשם נגזר עונש שלטעמנו אינו תואם את תיקון 113 לחוק העונשין. לטעמנו למרות חומרת העבירות, בית המשפט לא שקל נכונה את גילו של הנאשם, את תהליכי השיקום אותם עבר, את התקופה הארוכה בה היה עצור מאחורי סורג ובריח, ולאחר מכן באיזוק אלקטרוני. את כך שהוא מביע חרטה על מעשיו. במכלול השיקולים ובהתאם להמלצת שירות המבחן, היה בית המשפט צריך לבכר את שיקולי השיקום בעניינו של הנאשם, שאף שירות מבחן ראה לנכון והמליץ בסופו של יום על ענישה בעבודות שירות. צר לנו שבית המשפט בחר להחזיר את הנאשם אל מאחורי סורג ובריח. נקרא את גזר הדין ונשקול עמדתנו לגבי ערעור לבית המשפט העליון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!