דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עוני

חיים בכבוד / "לאנשים יש את הזכות לרמת חיים הגונה, אלו הן זכויות אדם בסיסיות"

ועדה מיוחדת של האו"ם, הבוחנת את הקשר בין קיצוצים בתקציבי הרווחה ועוני במדינות שונות, תגיע היום לבריטניה | "בריטניה היא אחת המדינות העשירות בעולם, ועדיין מיליונים שם חיים בעוני", אמר פיליפ אלסטון, יו"ר משלחת האו"ם

האיחוד האירופי כפה צנע. היוונים לא נותרו אדישים. (צילום: סוכנות AP)
האיחוד האירופי כפה צנע. היוונים לא נותרו אדישים. (צילום: סוכנות AP)
יונתן קירשנבאום

"בריטניה היא אחת המדינות העשירות בעולם, ועדיין מיליונים שם חיים בעוני", אמר פיליפ אלסטון, ראש המשלחת של ועדת האו"ם לבחינת ההשפעות האנושיות של מדיניות הקיצוצים התקציביים. אלסטון התחיל ביום שני סיור ברחבי בריטניה במטרה לבחון האם הקיצוצים התקציביים של העשור האחרון הביאו לפגיעה בזכויות האדם הבסיסיות של אזרחי המדינה. בקיץ סיכם אלסטון את הדו"ח שבדק את השפעת הקיצוצים שביצע ממשל טראמפ, על העניים ביותר, וחזר עם מסקנות קשות.

הוועדה הודיעה באוגוסט כי תגיע לבחון את העוני בבריטניה, וביקשה מאזרחים להגיש הגיש עדויות שנוגעות לפגיעה בזכויות בסיסיות כתוצאה מקיצוצים תקציביים. שיעור העוני בבריטניה זינק באופן משמעותי בעשור האחרון, לאחר שממשלות בריטניה ניהלו מדיניות קיצוצים אכזרית, בתגובה למשבר הפיננסי שפגע במדינה החל מ-2008. הפגיעה במערכת הרווחה הותירה מיליונים ללא רשת ביטחון למול המיתון שהחל בעקבות המשבר.

יש הרבה רעב שעובר מתחת לרדאר, מהורים שמדלגים על ארוחות כדי להשאיר לילדים, תלמידים שמגיעים רעבים לבית ספר ועוד. לאנשים יש את הזכות לביטחון תזונתי ורמת חיים הגונה. אלו הן זכויות אדם בסיסיות

מאז תחילת הקיצוצים חל זינוק במספר הבריטים שזקוקים לסיוע מצד ארגוני תרומות מזון. על פי מחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד, 80% מאלו שנתמכים על ידי ארגונים אלו חווים חוסר ביטחון תזונתי קיצוני, והם נאלצים לדלג על ארוחות במשך ימים שלמים.

רעב ועוני, לא רק באפריקה

"פעם אחת לא היה לי אוכל בכלל במשך שבועיים. אני חושב שאכלתי משהו בפחות מרבע מהימים בחודש הזה" כתב לוועדה אלכסנדר טיפין, תושב סקוטלנד וחייל בצבא הבריטי לשעבר. "פשוט לא היה לי כלום. איבדתי 16 ק"ג, והשיער שלי התחיל לנשור. השיניים שלי רופפות ממחסור בויטמינים".

"רציתי להכין לעצמי קצת סנדוויצ'ים, אז קניתי לעצמי לחם בחצי פאונד, ועוד קצת גבינה בפאונד וחצי וזה השאיר אותי עם קצת יותר מ-3 פאונד. נשארו לי 10 ימים עד ההעברה הבאה. אני חייב להודות שהרגשתי רע אחר כך, הרגשתי שלא הייתי צריך להוציא על זה את הכסף", כתב.

אחת ממטרות הוועדה היא לשנות את האופן בו נתפש המושג "זכויות אדם". לפי הוועדה, עוני קיצוני הוא אכן פגיעה בזכויות האדם, והיא מגדירה זאת כך: "מחסור בהכנסה, חוסר נגישות לשירותים בסיסיים ונידוי חברתי". לטענתו של אלסטון, כאשר ממשלות מסירות אחריות לדאגה לצרכיהם של אזרחיהן, ומאפשרות לרמות העוני הקיצוני לעלות, הן למעשה פוגעות בזכיות האדם הבסיסיות של אזרחיהם.

"יש הרבה רעב שעובר מתחת לרדאר, מהורים שמדלגים על ארוחות כדי להשאיר לילדים, תלמידים שמגיעים רעבים לבית ספר ועוד. לאנשים יש את הזכות לביטחון תזונתי ורמת חיים הגונה. אלו הן זכויות אדם בסיסיות, והממשלה מחויבת להבטיח אותן", אמרה קרטיק ראג', חוקרת מטעם הוועדה.

ארה"ב אחרי טראמפ – פוגעים בחלשים ביותר

למרות שאין לוועדה סמכויות לדרוש שינוי במדיניות הקיצוצים, היא תערוך מספר סיורים במדינות מערביות שיישמו בשנים האחרונות קיצוצים תקציביים נרחבים, ותגיש לממשלות אותן המדינות את מסקנותיה. מוקדם יותר השנה ביקרה הוועדה בארה"ב והגישה דו"ח חריף ביותר על היקפי העוני במדינה, והחרפתם על ידי המדיניות הכלכלית של הנשיא טראמפ.

השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב (צילום: סוכנות AP).
השבעת טראמפ לנשיאות ארה״ב (צילום: סוכנות AP).

ביוני האחרון התקיים כנס בו הוצגו ממצאי הוועדה מהבדיקה שערכה בארה"ב פוסט טראמפ, בוועדת זכויות האדם של האו"ם. "כשאחת המדינות העשירות ביותר בעולם עושה מעט מאד כדי להתנודד עם העובדה ש-40 מיליון מאזרחיה חיים בעוני, זו סיבה טובה מאד לבחון את המדיניות הזו" אמר אלסטון.

אלסטון כיוון את הביקרות באופן מיוחד לקיצוצי המס שהעביר ממשל טראמפ בתחילת שנת 2018. "זוהי מתקפה סיסטמטית על מערכת הרווחה האמריקאית, שפוגעת ברשת הביטחון החברתית, עבור אלו שאין להם יכולת לשרוד בלעדיה. ברגע שמתרחקים מהרעיון של אחריות הממשלה לכל אזרחיה, מגיעים מהר מאד לרשעות לשמה".

"נראה שהמדיניות אותה מיישם הממשל הנוכחי, מכוונת להסרת ההגנות הבסיסיות על העניים ביותר בארה"ב", אמר אלסטון. לטענתו, קיצוצי המס מביאים לירידה בהכנסות המדינה, ויביאו בעתיד לצורך בקיצוצים במערכת הרווחה האמריקאית. אלסטון גם ביקר את ניסיונו של טראמפ לבטל את חוקי ביטוח הבריאות מתקופת אובמה, ואמר כי ניסיון זה נועד "לפגוע בחלשים ביותר, ולהפוך את הטיפול הרפואי בעבור מי שלא נמצא בתעסוקה בשכר גבוה לפריבילגיה בלתי ניתנת להשגה".

איטלקים באחד במאי מוחים נגד מדיניות הצנע שנכפתה על איטליה. מאי 2013 (צילום: Eugenio Marongiu / Shutterstock.com)
איטלקים באחד במאי מוחים נגד מדיניות הצנע שנכפתה על איטליה. מאי 2013 (צילום: Eugenio Marongiu / Shutterstock.com)

אלסטון הוכיח בדו"ח שבמקביל לשיעורי העוני העצומים, ארה"ב היא ביתם של כרבע מהמיליארדרים בעולם. בנוסף הראה אלסטון כי תוחלת החיים הממוצעת בארה"ב נמוכה מזו שבמדינות מפותחות אחרות, וכי מחלות שנעלמו ממדינות אחרות עדיין תוקפות את האוכלוסיות העניות ביותר בארה"ב.

אלסטון ביקר במיוחד את התפיסה שלטענתו נפוצה בקרב פקידי ממשל טראמפ, לפיה מדיניות קיצוץ התקציבים מוצדקת בגלל שמי שמתבסס עליהם הם "עצלנים, מתחמקים מעבודה ומקדישים את זמנם לניצול מערכת הרווחה". לטענתו, פקידים בכירים השמיעו באזניו את הטענה הזו בזמן סיורו, אבל הצליחו להביא קרוב לאפס הוכחות שיגבו את טענותיהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!