דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דינה זילבר

חוק היועמ"שים / השרה שקד למנדלבליט: המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר, לא תייצג את המדינה

שרת המשפטים שלחה מכתב חריף למנדלבליט, בו היא מבקרת את זילבר על שהתבטאה בוועדות הכנסת בניגוד לעמדת הממשלה - זאת בניגוד לתקנון השירות הציבורי | זילבר התבטאה נגד חוק היועמ"שים וחוק הנאמנות בתרבות

המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

שרת המשפטים, איילת שקד, דרשה את פיטוריה של המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר, במכתב ששלחה היום (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. הרקע לדרישה: זילבר הביעה את דעתה האישית הנוגדת את עמדת הממשלה בדיון בוועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת בסוף אוקטובר ושוב היום בדיון בוועדת החינוך בנושא חוק הנאמנות בתרבות.

לדברי שקד, ב-22 באוקטובר התייצבה המשנה ליועמ"ש מול הוועדה לדיון בנושא הצעות החוק העוסקות שינוי שיטת המינוי של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה והציגה עמדה הנוגדת את עמדת הממשלה ביחס להצעות החוקים הללו. מנדלבליט עצמו לא נכח בדיוני הוועדה ולכן ייצגה זילבר את הממשלה אולם בתום הצגת דבריו של מנדלבליט כנהוג, "המשיכה זילבר לבטא את מה שהבהירה כי הוא עמדתה האישית", כך במכתב.

לדברי שקד הדבר נוגד את תקנון שירות המדינה הקובע כי עובד מדינה הנקרא להופיע בפני ועדה של הכנסת, בכדי לייצג את משרדו בדיון בהצעת חוק או בכל נושא אחר הקשור להחלטות ומדיניות הממשלה, חייב לייצג את עמדת המשרד ואת החלטות ומדיניות הממשלה בנאמנות ואסור לו להציג עמדה שיש בה משום התנגדות או סטייה מהותית מהצעת החוק המקורית או מהחלטות ומדיניות הממשלה.

לטענת שקד, זילבר עצמה ציינה בוועדה כי היא "חושבת שזה בסדר לשקף גם את העמדה, ולהביע התנגדות להצעות החוק". את המשך דבריה של זילבר הגדירה שקד כ"התבטאויות קיצוניות ומתריסות כנגד חברי כנסת וממשלה" כשאמרה על החקיקה כי היא בלתי נחוצה ופוגענית וכי תפיסתם של חברי הכנסת והממשלה היא בלתי ממלכתית וטענה כי הפיכת משרת היועץ המשפטי למשרת אמון היא מגמה הרסנית שתביא לדלדול האיכות של השירות המשפטי הציבורי.

שקד הודיעה במכתבה כי מבחינתה זילבר סיימה את תפקידה בלייצג את עמדתה, עמדת משרדה או עמדת הממשלה בדיוני הממשלה, בוועדות הממשלה ובוועדות הכנסת וכי לא תתיר לה להגיע לדיונים בממשלה או בכנסת וקראה לתאם עם לשכתה מינוי של נציג אחר. בנוסף קראה למנדלבליט לנקות נגדה בצעדים נוספים כראות עיניו.

מלשכת היועץ המשפטי לממשלה נמסר כי הוא מתכוון לברר ולבדוק את הטענות ביסודיות, ורק לאחר בדיקת הדברים יגבש את דעתו לגבי דרך הטיפול בנושא. מעבר לכך לא נתייחס כרגע.

ראש האופוזיציה, חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני), הגיבה לדברים ואמרה כי ‏״ההשתלחות הפומבית של שרת המשפטים במשנה ליועץ המשפטי לממשלה היא עוד שלב בהטלת אימה ופחד על עובדי המדינה ושומרי הסף. הבירור שעושה היועץ המשפטי לממשלה צריך להיות בינו לבין המשנה לו ולא משפט שדה פוליטי. בינתיים חוק הנאמנות במשפט עוד לא עבר".

גם סגנית יו״ר הכנסת, חברת הכנסת רויטל סויד (המחנה הציוני) התייחסה להדחתה של דינה זילבר על ידי השרה איילת שקד ואמרה כי ״שקד סותמת את הפה של דינה זילבר אבל בפועל היא סותמת את הפה של מנדלבליט. דינה זילבר לא ייצגה את השרה אלא את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שמתנגד לגחמות של איילת שקד". עוד הוסיפה כי ״שקד מהלכת אימים על כל היועצים המשפטיים, למען ייראו ויראו. זה ניסיון להפוך אותם ל'יס-מנים', גם בלי חוק היועמ"שים. שרת המשפטים יצרה שבר וקרע חסר תקדים במשרד בראשו היא עומדת״.

לעומתן הגיב חבר הכנסת ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), המכהן כיו״ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ואמר כי "המשנה ליועמ"ש ביטאה בהרחבה את עמדותיה האישיות שחורגות באופן קיצוני מעמדת הממשלה. בכך החריגה את עצמה ביכולת לייצג את משרד המשפטים בפרט ואת ממשלת ישראל בכלל. כל מה שנשאר לעשות הוא להשלים את הצעד הפורמלי המתבקש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!