דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

סוף להפקרות? / ההסכם נחתם, השביתה למען עובדי הבניין נמנעה | הפרטים המלאים

ניסנקורן: "דאגנו לפיגומים בסטנדרט גבוה, לתקנים לאכיפה, עשינו שורה של צעדים ביחד כדי למגר תופעה כל כך כאובה" | כחלון: "המאבק על בטיחות העובדים הוא צודק וכולנו מגויסים" | לא התקבלה דרישת הקבלנים לתמריצים כספיים שייקלו עליהם את המעבר לפיגומים העומדים בתקן האירופי

שר האוצר כחלון, שר העבודה כץ ויו"ר ההסתדרות ניסנקורן בחתימה על ההסכם המונע את השביתה הכללית במשק. 6 בנובמבר 2018 (צילום: דוברות כץ)
שר האוצר כחלון, שר העבודה כץ ויו"ר ההסתדרות ניסנקורן בחתימה על ההסכם המונע את השביתה הכללית במשק. 6 בנובמבר 2018 (צילום: דוברות כץ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסכם שנחתם אמש (ג') במעמד יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שר העבודה והרווחה חיים כץ ושר האוצר משה כחלון כולל את כלל הדרישות המרכזיות שהציגה ההסתדרות על מנת לצמצם באופן משמעותי את תופעת הקטל בענף הבניה בישראל. לפחות על פניו, נראה כי יש בהסכם בשורה ממשית לעובדים בענף הבנייה.

אחת הסוגיות המרכזיות בטענות שעלו בזמן האחרון היתה עניין התקן האירופי שאמור להגן על העובדים מנפילות קטלניות מגובה. בעניין זה ישנה התחייבות של משרד העבודה לקדם את הפיכתו של תקן הפיגומים האירופי למחייב, כך שיחול בתוך חצי שנה על פיגומים שמעל לגובה שישה מטרים, ובתוך שנה וחצי על פיגומים מתחת לגובה שישה מטרים. כמו כן נקבע כי יוקם צוות מקצועי בהובלת מינהל הבטיחות ובהשתתפות נציגי משרד הבינוי והשיכון ונציגי ההסתדרות אשר יגיש בתוך שלושה חודשים המלצות לשר העבודה בנוגע לחיוב התקנת רשתות בטיחות באתרי בנייה.

מימין: הפיגומים באתר הבנייה ברחוב אחד העם בנתניה. משמאל: פיגומים בתקן אירופאי (צילום: אלירן אביטל תיעוד מבצעי מגן דוד אדום, עמר כהן)
מימין: הפיגומים באתר הבנייה ברחוב אחד העם בנתניה. משמאל: פיגומים בתקן אירופאי (צילום: אלירן אביטל תיעוד מבצעי מגן דוד אדום, עמר כהן)

שר העבודה יקדם תיקון לתקנות הבטיחות אשר ישנה את המצב הקיים על פיו מנהל העבודה באתר הוא הנושא היחיד באחריות פלילית על הבטיחות באתר, באמצעות קביעת מדרג בטיחות אשר יכלול בין היתר את מזמין עבודות הבניה. לצד זאת יקדם המשרד גם את הצעת החוק שתחייב מינוי עובד שיוגדר כ'עוזר בטיחות' בכל אתרי הבניה הרוויה בישראל, ובאתרי בניה בהם מתבצעת עבודה הנדסית. חברות בניה מעל גודל מסוים יחויבו גם במינוי ממוני בטיחות במשרה מלאה. כמו כן יפעל המנהל לכך שכלל העובדים באתרי הבניה יחויבו לעבור השתלמות בטיחות בסיסית, בדומה לנהוג כיום ביחס לעובדים זרים. ביצוע ההשתלמויות יהיה באחריות ובמימון המעסיקים.

לראשונה, עד חודש יוני 2019 יקים בעקבות ההסכמות משרד העבודה והרווחה 'קו חם' טלפוני ואינטרנטי במינהל הבטיחות לצורך דיווחי עובדים ועוברי אורח על ליקויי בטיחות באתרי הבניה.

משרד העבודה והרווחה התחייב לקדם חקיקה שתחייב העסקתם של מנופאים בחברות ייעודיות, בהתאם לדרישת ההסתדרות בנושא. יוקם עד סוף הרבעון הראשון של 2019 מאגר ממוחשב עם תמונות המנופאים המורשים, שיאפשר למנהלי העבודה לאמת את זהות המנופאים על מנת למנוע זיוף רישיונות. כמו כן יפעל משרד העבודה תוך שלושה חודשים לקביעת קריטריונים חדשים שיבטיחו את הרחבת מספר בודקי המנופים המוסמכים בישראל. המשרד יגביר גם את הפיקוח על כך שהאתתים באתרי הבניה יוסמכו כדין.

משרד האוצר התחייב כי החשב הכללי יפעל במהלך החודש הקרוב לחייב הכללת מפרט בטיחות בכל מכרזי הבינוי והתשתית של הממשלה, אשר יכלול בין היתר התקנת רשתות מגן לעבודה בגובה. כמו כן יפעל בחודש הקרוב בהתייעצות עם מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לגיבוש תנאים להכרה כקבלנים מוכרים לביצוע עבודות ממשלתיות על בסיס הרקורד הבטיחותי של חברות הבניה.

ההסכמות כוללות הגדלת תקני כוח האדם של מינהל הבטיחות ב-60 תקנים נוספים, מתוכם יינתנו 25 ב-2018, ו-35 בינואר 2019. על פי הצהרות שר העבודה והרווחה כץ, חסרים במינהל 108 תקנים. כמו כן, התנה משרד האוצר את תוספת התקנים בהסכם בהפחתתם ממשרדי ממשלה אחרים, כנדרש על פי סעיף כח אדם המוגדר בחוק יסודות התקציב. דבר זה צפוי להקשות על יישום סעיף זה, שהוא סעיף ליבה בדרישות ההסתדרות, ואף משרד העבודה והרווחה ציין במסמך ההסכמות כי הקצאת תקנים אלו נדרשת לצורך מימוש הצעדים להגברת הבטיחות בעבודה בענף הבנייה. נכון להיום במינהל הבטיחות רק כ-23 מפקחים בלבד על כ-13 אלף אתרי הבניה בישראל. עם איוש התקנים התחייב האוצר להקצות לצידם גם תקציב לטובת רכבים צמודים ודיור ממשלתי. עוד נקבע כי בנובמבר 2019 או במהלך שנת 2020 יתקיים דיון בין המשרדים בו ייבחן הצורך בהקצאת 17 תקנים נוספים למינהל.

שר השיכון והבינוי לא נכח במעמד החתימה, אולם ההסכמות כוללות גם את הדרישה שיפעל לקדם תיקון לחוק רישום קבלנים, כך שרשם הקבלנים יוסמך לפסול רישיונם של קבלנים על בסיס ליקויי בטיחות שנמצאו באתריהם בהתאם להמלצת מינהל הבטיחות או בשל נסיבות חמורות אחרות.

"זה יום היסטורי" אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקוקרן. "אנחנו עושים מהפכה שהרבה שנים לא עשו אתה בתחום הבטיחות בעבודה. לקחנו את העובדים השקופים האלה ואנחנו דואגים שהם יבואו בביטחון לעבודה ויחזרו הביתה שלמים ובריאים. דאגנו לפיגומים בסטנדרט גבוהה, לתקנים לאכיפה, עשינו שורה של צעדים ביחד כדי למגר תופעה כל כך כאובה". ניסנקורן הודה לכחלון על כך שלדבריו נרתם לנושא.

"אני מברך על ההתגייסות של שותפי למאבק בתאונות העבודה" הוסיף שר העבודה והרווחה חיים כץ. "המטרה שלנו היא שהעובדים יגיעו לעבודה, יתפרנסו בכבוד ויחזרו הביתה בשלום. כשקיבלתי את הסמכויות על תחום הבטיחות לפני כשנתיים, מצאתי הזנחה רבת שנים ובכלים שהיו ברשותי התחלתי לפעול ליצירת הרתעה באמצעות חקיקה ושדרוג מצבת כוח האדם הדלה במשרד. אני מאמין שהמחויבות המשותפת  תיצור שינוי משמעותי בתחום הבטיחות בענף הבנייה".

שר האוצר, משה כחלון, אמר: "אני שמח שהגענו לסיכומים שמנעו שביתה שהייתה פוגעת במיליוני ישראלים שרוצים ללכת לעבודה ולשלוח את הילדים לגנים ולבתי הספר. המאבק על בטיחות העובדים הוא צודק וכולנו מגויסים. אני מודה לשר העבודה חיים כץ ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על המאמצים הגדולים להגיע להבנות לטובת כולם

עד שלב מסויים היתה התאחדות בוני הארץ חלק מהמשא ומתן על ההסכם. נשיא ההתאחדות רוני בריק קרא ליצירת תמריצים כלכליים אשר יקלו על הקבלנים את המעבר לתקן הפיגומים החדש, וההסתדרות אף תמכה בדרישה זו. אולם ההתאחדות ודרישותיה נעדרות מההסכם הסופי שהוצג היום. לדבר ראשון נמסר מההתאחדות כי "כל ההסכמות קבלו את ברכתנו כבר ביום חמישי להוציא פרטים טכניים כמו כמה בדיוק תקנים של מפקחים יוספו עכשיו".

"אני מברכת את ההסתדרות על הישגיה במו"מ העיקש מול הממשלה שבכללם הגדלה משמעותית של מספר תקני המפקחים, שיפור הכשרת עובדים ופיקוח על עגורנים, הרחבת סמכויות רשם הקבלנים כלפי חברות רשלניות, הכנסת תנאי בטיחות למכרזים ממשלתיים, והרחבת האחריות הפלילית לחברות יזמיות" מסרה הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין בעקבות חתימת ההסכם. עם זאת הצביעה תגרי על שורת מהלכים חיוניים נוספים למיגור תופעת התאונות בענף הבניין הנעדרים מההסכם, כגון הטלת סנקציות משמעותיות על הפרות בטיחות, שיפור הפיקוח במשרד העבודה והרווחה, הקמת רשות חדשה לבטיחות עובדים, שיפור ניהולן הלקוי של חקירות פליליות בגין תאונות, הגבלת יום העבודה באתרי הבניה ל-10 שעות והטלת פיקוח על בטיחות עובדים מעבר לקו הירוק. "יישומו של הסכם מורכב זה וקידום הסוגיות שנעדרות ממנו מחייבים שנושא בטיחות העובדים יישאר באופן קבוע במקום גבוה על סדר יומה של ההסתדרות ויש לקוות ולצפות שכך יקרה".

שר השיכון, שלא נכח במעמד החתימה, סירב להגיב בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!