דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

סוף להפקרות? / סוד ההצלחה: אחות, נתב בנמל ועובד הייטק שמוכנים לשבות בשביל עובדי בניין

ועדי עובדים ועובדים שמבינים את ערכה של הסולידריות, ורואים בה ובעצמם את מה שמחזיק את החברה הישראלית | תמיכה ציבורית של אזרחים שלא מוכנים שהאנשים שבונים את בתיהם ייפלו אל מותם | השלב הבא: עמידה בהסכם | דעה

כינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק, במחאה על ההפקרות בענף הבניין  (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות )
כינוס ההסתדרות לקראת השביתה במשק, במחאה על ההפקרות בענף הבניין (צילום: אורן כהן דוברות ההסתדרות )
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בתוך שאון הכותרות, החיזוקים והביקורת, צליל אחד חשוב נבלע וכמעט לא נשמע עם פרסום הסכם הבטיחות בעבודה אמש: אנחת רווחה. כמי שמסקר את תאונות העבודה בבניין מקרוב בשנתיים האחרונות, ראיתי איך למרות שהמודעות לנושא הולכת ומתגברת, התוצאות בשטח נותרות מוגבלות ומצומצמות יחסית. ההסכם שנחתם אתמול איננו התחלה, הוא המשך למאבקם של רבים וטובים, שהשקיעו במאבק זה את מיטב זמנם ומרצם. הוא גם איננו הסוף, יש עוד עבודה רבה לעשות, החל בקיום סעיפי ההסכם וכלה בצעדים נוספים שיש לנקוט. אך הוא ללא ספק נקודה משמעותית במאבק הסיזיפי הזה, נקודה מעוררת תקווה.

החשיפה המתמדת לתאונות העבודה נותנת את אותותיה. בעבור כל מי שעוסק בו מקרוב ומבין עד כמה מדובר בדיני נפשות, היה זה יום מתוח. עבורי, זה היה יום שמגיע אחרי כמה לילות בהם התקשיתי לישון, ולנגד עיני עלו תמונותיהם של 39 ההרוגים בענף הבניין בשנה החולפת. חששתי לעתיד המאבק הכל כך מוצדק הזה.

זה ייחודה של ההסתדרות. יותר מזה, זהו ייחודה של הציונות

היו הרבה נקודות אור בימים האחרונים. ממש שפשפתי את עיני בכל פעם שראיתי יו"ר ועד עובדים אחרי יו"ר ועד עובדים, מעלים תמונות ברשתות החברתיות ומביעים תמיכה בשביתה הכללית שכולה עוסקת בקדושת חיי אדם. ולא רק ראשי ועדים, גם חברי ועדים, ואפילו עובדים מהשורה בחברות מאורגנות. עובדי שדות התעופה ועובדי הנמלים, אנשי הוועדים החזקים שבמדינה שלנו כל כך אוהבים להשמיץ, לצד עובדי חברות עסקיות שחלקם התאגדו רק לאחרונה. עובדי צווארון לבן ועובדי צווארון כחול. עובדים יהודים, ערבים, דרוזים. עובדים שלרובם כנראה אין אף קרוב משפחה שמועסק בענף הבניה – אבל כאלו שרואים בעצמם בוני החברה הישראלית ואחראים על דמותה.

כאן המקום לציין את מה שיכול להפוך למובן מאליו: ספק אם יש בעולם ארגון עובדים שיש בכוחו להכריז על שביתה כללית בשל בטיחות בענף הבניין. ספק אם יש מקום בו אחות בבית חולים, נהג אוטובוס, פקיד במשרד הפנים ועובד חברת הייטק ישבתו בשביל אימוץ תקן הפיגומים האירופי. זה ייחודה של ההסתדרות. יותר מזה, זהו ייחודה של הציונות.

התמיכה הייתה גם ציבורית. בימים האחרונים שאלו אותי אנשים בדאגה – תהיה שביתה? גם בתי הספר שובתים? תחבורה ציבורית תהיה? אבל רובם הגדול הוסיף גם 'זה נורא לשמוע בכל יום על פועלים שנופלים', ו'צריך לעשות לזה סוף'.

זו האווירה הציבורית שאפשרה ליו"ר ההסתדרות, לשר האוצר ולשר העבודה והרווחה לחתום על הסכם המכיל בתוכו את מרבית הדרישות שהוצבו על ידי ההסתדרות. על אף שנמנעה הבוקר השביתה הכללית, ההסכם שגובש אתמול מבטא את הרוח הסולידרית של מאות אלפי העובדים המאוגדים בהסתדרות, ישראל היפה שציבוריה השונים ערבים זה לזה.

המאבק הכל כך חשוב הזה להצלת חיי אדם לא נסתיים. כעת נדרשת ההסתדרות לאכוף את ההסכמות שהושגו, ולציבור צריך להיות חלק בדרישה מהרגולטורים, המחוקקים וכמובן הקבלנים, לעשות את המקסימום לשמירה על חיי אדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!