דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארה"ב בוחרת / כצפוי: הדמוקרטים לקחו את בית הנבחרים | הסנאט נשאר "אדום"

בטרם הסתיימה ספירת הקולות נראה כי התחזיות התממשו ברובן והדמוקרטים בדרכם לרוב בבית הנבחרים האמריקני | המפלגה הרפובליקנית שומרת על כוחה בסנאט ואף מגדילה אותו | מספר חסר תקדים של נשים נבחרו לתפקידים השונים | עדכונים שוטפים

בחירות אמצע בארה"ב (צילום: Shutterstock עיבוד: אידאה)
בחירות אמצע בארה"ב (צילום: Shutterstock עיבוד: אידאה)
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

לילה סוער עובר על אזרחי ארה"ב כשעם סגירת הקלפיות בחוף המערבי החל מהשעה 18:00 (שלישי – שעון החוף המזרחי, רביעי, 1:00 בשעון ישראל) החלה ספירת הקולות. בחירות אמצע הכהונה הסתיימו במהפך חלקי, כאשר הדמוקרטים ניצחו, כך מסתמן, בבית הנבחרים, הבית התחתון של הקונגרס. הרפובליקנים לעומת זאת הצליחו לשמור על כוחם בסנאט, הוא הבית העליון. נדמה שההתרחשות והדרמה סביב הבחירות השנה היו מהגדולות ביותר בשנים האחרונות ונתפשת בעיניי רבים, בעיקר בצד הדמוקרטי של המפה הפוליטית בארה"ב, כהצבעה על (אי) אמון הציבור האמריקאי בנשיא טראמפ.

הנשיא עצמו, שבמהלך יום הבחירות שמר על שתיקה יחסית עם שישה ציוצים בלבד, אחד מהם ציוץ מחדש של רעייתו מלניה הקוראת לצאת ולהצביע לרפובליקנים, הגיב לראשונה לתוצאות הבחירות והגדיר אותן כהצלחה עצומה. טראמפ הודה לכל תומכי המועמדים הרפובליקנים. יתכן שמבחינת התקווה הדמוקרטית לחולל מהפך בשני בתי הקונגרס, עצם העובדה שהסנאט נשאר בידי הרפובליקנים מהווה ניצחון, אך בית הנבחרים נצבע כחול, ולאחר שמונה שנים בהן המפלגה הרפובליקנית שולטת בו, הדמוקרטים חוללו מהפך של ממש.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1060022696703070208

האמריקאים הצביעו הלילה כדי לבחור את 435 נציגיהם בבית הנבחרים ושליש מתוך 100 חברי הסנאט. בנוסף נבחרו מושלים בכמה עשרות מדינות ותושבי כל מחוז ומדינה יצביעו על שלל בעלי תפקידים פנימיים והחלטות שעומדות על הפרק בכל מקום ומקום. בסנאט לא צפוי מהפך דמוקרטי והמצב כרגע בו הרפובליקנים מחזיקים ברוב צר של 51 סנאטורים צפוי להישמר או אף להשתנות במעט לטובת הרפובליקנים, זאת בהתאם למרבית התחזיות, כמו גם לספירת הקולות המתנהלת. בבית הנבחרים לעומת זאת, מרבית התחזיות צפו "גל כחול" קרי, התחזקות של הדמוקרטים שישיגו מעל ל-218 המושבים הנדרשים כדי להחזיק ברוב. על פי מצב ספירת הקולות, נראה כי כרגע אכן זה המצב כשגם רשת NBC וגם רשת FOX כבר הכריזו כי הדמוקרטים זכו ברוב בבית הנבחרים.

הקרבות המרים – הדרמות הגדולות

בטקסס, אחת מזירות ההתמודדות שהדמוקרטים הכי קיוו לנצח בה וגם האמינו שיצליחו בכך, ניצח דווקא המועמד הרפובליקני טד קרוז (שהתמודד בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית לייצגה בבחירות לנשיאות ב-2016)את המועמד הדמוקרטי הכריזמתי בטו או'רורק בבחירות למושב בסנאט ובכך הסתיימה סופית תקוותם של הדמוקרטים להשיג רוב בבית העליון. או'רורק עורר עניין רב והמפלגה הדמוקרטית השקיעה משאבים רבים בבחירתו.

בטו או'רורק פנה לתומכיו בנאום התבוסה שלו ואמר: "אני מלא השראה ותקווה כפי שלא הייתי מעולם. ההפסד הזה לא מפחית במאום מרגשותיי כלפי טקסס או ארצות הברית". לעומתו, קרוז היה עניו קצת פחות ובהתייחסו לסכומי הכסף הגדולים שהשקיעה המפלגה הדמוקרטית בקמפיין של או'רורק אמר כי "אנשי טקסס שרדו מתקפה חסרת תקדים אבל כל הכסף שבעולם לא יוכל לאנשים הטובים של טקסס".

המאבק על זהות המושל/ת של ג'ורג'יה לא הוכרע כשהמועמד הרפובליקני ומזכיר המדינה המכהן של ג'ורג'יה, בריאן קמפ, טוען לניצחון אולם יריבתו, סטייסי אברהמס, טוענת כי הפער קטן מדי וכי חוקי המדינה מחייבים בחירות חוזרות.

במיסיסיפי, הסנאטורית הרפובליקנית סינדי הייד-סמית' אמנם זכתה ביותר קולות מיריבה הדמוקרטי מייק אספי אולם לא במספיק קולות על מנת לזכות במושב וסבב בחירות נוסב ייערך בין השניים ב-27 בנובמבר.

הפתעה נרשמה במחוז ה-5 של אוקלהומה כשהמועמד הרפובליקני סטיב ראסל, שניצח בבחירות הקודמות בפער של יותר מ-20% הפסיד למועמדת הדמוקרטית קנדרה הורן. הורן, עורכת דין ופעילה חברתית, היא הדמוקרטית הראשונה לייצג את המחוז ב-44 השנים האחרונות.

במחוז ה-23 של טקסס הוכרז בתחילה המתמודד הרפובליקני המכהן, וויל הורד, כזוכה אולם בספירת 99% מן הקולות נראה היה שדווקא המתמודדת הדמוקרטית ג'ינה אורטיז ג'ונס, בעברה קצינת מודיעין בחיל האוויר האמריקני ווטרנית המלחמה בעיראק, ניצחה בפער של 282 קולות בלבד. אלא שכאן הדרמה לא הסתיימה ובסופו של דבר אכן היה זה וויל הורד שניצח ב-689 קולות.

הבחירות של עידן #MeToo

אולי זה חלק מגל התעוררות פמיניסטי בעקבות יותר ויותר חשיפות ברשת של הטרדות ותקיפות מיניות תחת ההאשטאג #MeToo, אולי זאת תגובת נגד למינוי של ברט קוואנו לשופט בבית המשפט העליון למרות האשמתו באונס ולהתבטאויות סקסיסטיות מצד נבחרים אמריקניים ובראשם נשיא ארה"ב וההקלטה שלו שנחשפה ערב הבחירות ואולי זאת פשוט הקידמה שהגיעה סוף כל סוף אל המדינה שעד לפני פחות מ-100 שנים לא הייתה בה זכות בחירה לנשים. כך או כך, הבחירות הללו היוו שיא של מתמודדות לתפקידים השונים וממה שמתחיל לזרום מהתוצאות, נראה גם כי הן יביאו עמן שיא בייצוג נשי במוסדות השלטון האמריקניים. כש-50% מהמתמודדים הדמוקרטים הלא מכהנים הן נשים (18% אצל הרפובליקנים), הצפי הוא כי בבית הנבחרים הבא יישבו כ-100 נשים, ייצוג היסטורי גם אם עוד לא מספק. כך למשל ניתן לראות אצל הדמוקרטים את היילי סטיבנס (המחוז ה-11 במדינת מיניסוטה), איינה פרסלי (מסצ'וסטס, 7), סטפאני מרפי (פלורידה, 7), דונה שלאלה (פלורידה, 27), דבי מוקרסל-פאוול (פלורידה, 26), לורן אנדרווד (אילינוי, 14) ומטעם הרפובליקנים את ג'קי סוויהארט וולורסקי (אינדיאנה, 2).

בבחירות לסנאט הצליחה מרשה בלאקבורן הרפובליקנית לזכות במושב מטעם מדינת טנסי והדמוקרטיות אליזבת וורן (מסצ'וסטס), איימי קלובוצ'ר (מינסוטה), דב פישר (נברסקה), קירסטן גיליברנד (ניו-יורק) ותמי בולדווין (וויסקונסין) ניצחו ושמרו על מקומן.

עד כה תשע נשים (מתוך 16 שהתמודדו) הבטיחו את זכייתן בתפקיד מושלת מדינה, תפקיד בו מכהנות כיום 6 מושלות ברחבי ארצות הברית (כולל ראשת העיר של וושינגטון די.סי). כמו כן נבחרו 11 סנאטוריות ו-93 חברות בית הנבחרים. מספר חברות בית הנבחרים צפוי עוד לגדול עד סיום ספירת הקולות.

תקדימים והפתעות

לצד מהפכים ותקוות למהפכים ברמה הדו-מפלגתית, הבחירות הללו מביאות עמן גם כמה תקדימים היסטוריים ביניהם למשל בחירותו של ג'ארד פוליס למושל קולורדו, הומו מוצהר והראשון שמכהן כמושל מדינה.

כחלק מהגל הנשי בפוליטיקה האמריקנית נכנסו לראשונה לבית הנבחרים שתי נשים מוסלמיות. אילהאן עומאר, אמריקנית ממוצא סומאלי שכיהנה עד עתה בבית הנבחרים של מדינת מינסוטה, נבחרה ככל הנראה לייצג את המחוז ה-5 של מדינתה בבית הנבחרים. רשידה טאליב, תיכנס גם היא לבית הנבחרים ותהיה האמריקנית הראשונה ממוצא פלסטיני לכהן בבית הנבחרים. טאליב, עורכת דין במקצועה המשתייכת לתנועה הסוציאל-דמוקרטית בתוך המפלגה הדמוקרטית, כיהנה עד עתה בבית הנבחרים של מישיגן ונכנסה לבית הנבחרים כנציגת המחוז ה-6 במדינה.

שאריס דייווידס הדמוקרטית (קנזס, 3) תהיה האישה הראשונה ממוצא אינדיאני-אמריקני (אמריקני ילידי) להיבחר לבית הנבחרים. דיווידס, בת לשבט הו-צ'ונק מוויסקונסין הדיחה את קווין יודר הרפובליקני המכהן מזה ארבע קדנציות. מדובר בהישג היסטורי שצפוי לחזור על עצמו בקרוב שוב עם היוודע תוצאות הבחירות במחוז ה-1 של ניו-מקסיקו שם צפוייה דב האלנד משבט הלגונה פואבלו לנצח גם היא.

בגיל 29, אלכסנדריה אוקסיו-קורטס, מחנכת ופעילה חברתית ממוצא פורטוריקני, היא האישה הצעירה ביותר להיבחר לבית הנבחרים האמריקני. אוקסיו-קורטס תיכנס לבית הנבחרים מטעם המחוז ה-14 של ניו-יורק לאחר שהביסה את יתר המתחרים עם תמיכה של קרוב ל-80% מהבוחרים. פרט מעניין: בעקבות זכייתה בתיכון במקום השני בתחרות מדעים של אינטל עם פרוייקט במיקרוביולוגיה ורושם עז שהותירה על חבר השופטים, האיגוד האסטרונומי הבינלאומי החליט לקרוא אסטרואיד על שמה.

יאנג קים, המתמודדת הרפובליקנית מהמחוז ה-39 של קליפורניה, תהיה ככל הנראה חברת הקונגרס הראשונה ממוצא קוריאני. קים כיהנה כחברה בבית הנבחרים של מדינתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!