דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט

מי הבוס / מנדלבליט לשקד על המכתב נגד זילבר: אל תתערבי לי בסמכויות

לצד זאת אמר היועץ המשפטי לממשלה כי יבחן את התבטאויות המשנה ליועמ"ש אליהן התייחסה השרה | זאת בתגובה לדרישת שקד שזילבר תפסיק לייצג את המדינה בממשלה ובכנסת

אביחי מנדלבליט ואיילת שקד, יולי 2017 (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
אביחי מנדלבליט ואיילת שקד, יולי 2017 (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיב היום (רביעי) לדרישתה של שרת המשפטים שקד, לפיה המשנה ליועמ"ש דינה זילבר לא תייצג יותר את עמדת המדינה. מנדלבליט הבטיח לשקד כי יבחן את התבטאויותיה של זילבר בוועדות הכנסת, בהן ביקרה את חוק היועמ"שים שמובילה הממשלה. יחד עם זאת, בעוד במכתב ששלחה לו אמש הציגה שקד את הדברים כאילו בסמכותה להחליט כי זילבר תחדל מלייצג את עמדת המדינה בממשלה וכנסת, וכתב כי הסמכות להחליט החלטה זו נתונה בידיו ואין להתערב בה. "החלטה על התייצבותו של גורם משפטי הכפוף לי כנציג היועץ המשפטי לממשלה, הינה החלטה הנתונה לסמכותי ולאחריותי הבלעדית, ואין מקום להתערב בסמכות זאת", כתב מנדלבליט.

הבוקר, התייחסה שקד בשנית לסוגיה בכנס TheMarker, ואמרה כי "שורה תחתונה, דינה זילבר לא תגיע לוועדות הכנסת ולממשלה. כדי שהממשלה תעבוד כמו שצריך כל פקידי הממשלה מחויבים לעמדת הממשלה כשהם מגיעים לכנסת. אחרי שעמדת הממשלה נקבעת בוועדת שרים לחקיקה כל המערך הממשלתי מיישר עם העמדה קו, כי אחרת אי אפשר לנהל את המדינה. בוודאי שלא ניתן להביע עמדות פוליטיות כאלו ואחרות. אם פקיד ציבור רוצה להביע עמדות פוליטיות, הוא יכול להתכבד, להתפטר ולהיכנס לפוליטיקה. אבל כשייעוץ משפטי לממשלה נכנס לסוגיות פוליטיות זה עושה נזק בראש ובראשונה למערך הייעוץ המשפטי לממשלה".

המשנה ליועמ"ש דינה זילבר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
המשנה ליועמ"ש דינה זילבר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ברקע הדברים מספר התבטאויות של המשנה ליועמ"ש עו"ד דינה זילבר, שהופיעה בוועידות הכנסת כנציגת היועמ"ש, ולטענת שקד זלגה מתפקידה כאשר הביעה בוועידות אלה את דעתה האישית ולא רק את הדעה המקצועית אותה הייתה מיועדת להביע. אך יחד עם זאת, הבהיר מנדלבליט לשקד כי ההחלטה אותה החליטה אמש נתונה בסמכותו ולא בסמכותה. "בת בעת חשוב להבהיר כי איני מקבל את התפיסה העקרונית שעשויה להשתמע ממכתבך. החלטה על התייצבותו של גורם משפטי הכפוף לי כנציג היועץ המשפטי לממשלה הינה החלטה הנתונה לסמכותי ולאחריותי הבלעדית, ואין מקום להתערב בסמכות זאת".

מנדלבליט סיים את מכתבו בהבטחה לשקד כי יבחן את התבטאויותיה של זילבר, ויחליט על צעדיו בהתאם לכך. "בכוונתי לבחון את ההתבטאויות המובאות במכתבך. בהמשך לכך אעדכנך כיצד מצאתי לנכון לפעול בנושא".

כזכור, אתמול בערב שיגרה שקד מכתב ליועמ"ש, ובו היא מודיעה לו על החלטה למנוע מזילבר להמשיך לייצג את עמדת המדינה בממשלה ובכנסת. זאת, בעקבות התבטאויותיה של זילבר, המשנה ליועמ"ש, בשני דיונים שעסקו בחוק היועמ"שים בכנסת. בדיונים אלה, הביעה זילבר התנגדות לחקיקת חוק היועמ"שים – אליו הודיע גם מנדלבליט כי הוא מתנגד. עם זאת, לטענת שקד זילבר זלגה מתפקידה והתבטאה באופן המשקף את עמדתה האישית לחוק, דבר אותו אינו אמורה לעשות.

כך למשל, ציטטה שקד את זילבר באומרה בוועדה כי "הארץ שינתה את פניה. הימים אינם פשוטים והם מביאים עימם לא רק חוקים חדשים אלה גם מילים חדשות. משילות, נאמנות, התגברות. שיח לעומתי, פוצע, מצלק את הרקימה החברתית המשותפת, מסמן ומתייג – מי לנו ומי לצרנו. ואם יש מי שנאמן, אז יש מי גם מי שבוגד? יש גיס חמישי? הבו לנו יועמ"שים צייתנים, אמנים מסורסים, תקשורת מרוסנת, עם ממושמע, מחונך, שחשיבתו אחידה".

עו"ד דינה זילבר משמשת כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה מאז שנת 2012. במהלך השנים האחרונות, אירעו מספר אירועים בהם התגלעו מתחים בין שקד לזילבר. כך למשל, בשנת 2015, זימנה שקד את זילבר לשיחת נזיפה לאחר שזילבר הוציאה חוות דעת שלילית על חוק אותו הממשלה קידמה והעבירה בקריאה טרומית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!