דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

מה עכשיו? / לארה"ב יש עכשיו בית נבחרים "כחול" יותר, לא בטוח שזה משנה | פרשנות

ה"גל הכחול" שהדמוקרטים ציפו לו לא התממש במלואו ובסנאט לא התרחש כלל | הכחולים הפסידו בהתמודדויות מפתח שישפיעו בבחירות ב-2020 | בכל זאת, בית הנבחרים החדש יקשה על טראמפ להעביר חוקים קיצוניים ויש נחמה בכמה תוצאות משאלי עם

ננסי פלוסי (AP Photo/Jacquelyn Martin)
ננסי פלוסי (AP Photo/Jacquelyn Martin)
יונתן קירשנבאום

"תודות לכם, מחר יהיה יום חדש באמריקה", אמרה ננסי פלוסי, מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, בנאום שנשאה סביב פרסום תוצאות בחירות אמצע הכהונה שהתפרסמו היום (רביעי). אמנם הדמוקרטים ניצחו בבית הנבחרים, אבל אין בכך הבעה של חוסר שביעות רצון גורף מהנשיא טראמפ כפי שקיוו הדמוקרטים – זו המסקנה מבחירות האמצע שנערכו אתמול ברחבי ארה"ב.

הדיבור על "גל כחול" שקדם ליום החבירות היה אולי מוגזם, אבל לשליטה החדשה של הדמוקרטים בבית הנבחרים יש משמעות פוליטית עצומה בארה"ב, ולכן על העולם כולו. לכל הפחות הניצחון הדמוקרטי בבית הנבחרים ימנע מממשל טראמפ לחוקק את החוקים הפוגעניים ביותר שלו – ביטול חוק ביטוח הבריאות שהעביר הנשיא אובמה והמשך קיצוצי המיסים שיעניקו הקלות מס לעשירים ביותר בארה"ב. ללא תמיכה דמוקרטית בבית הנבחרים, לחוקים אלו אין שמץ של סיכוי לעבור.

עם זאת, כל כמה שהדמוקרטים מעוניינים להציג את ניצחונם כהצבעת אי אמון בטראמפ, קשה לקחת ברצינות טענה כזו. ככל הנראה, ב'הצבעה הפופולרית' (שכלול סך כל הקולות, בלי התייחסות להבדלה בין המירוצים השונים) זכו הדמוקרטים ביתרון של 8% בלבד. גם יתרון זה, ואפילו כשמציבים אותו מול היתרון של קלינטון על טראמפ שעמד על 2%, הוא בשום פנים ואופן לא הבטחה לניצחון דמוקרטי בבחירות הבאות בשנת 2020.

הדמוקרטים זכו במספר קטן של ניצחונות חשובים. שניים מהניצחונות האלה התרחשו במדינות צפוניות, שהיו בעבר מעוזי המפלגה הדמוקרטית ואיגודי העובדים האמריקאים – מישיגן וויסקונסין. שתי מדינות אלו היו מוקדי תמיכה בטראמפ בבחירות האחרונות, ובשתיהן זכו אתמול הדמוקרטים בתפקיד המושל.

בחירות אמצע הכהונה לבית הנבחרים בארצות הברית (shutterstock)
בחירות אמצע הכהונה לבית הנבחרים בארצות הברית (shutterstock)

לזכייה הדמוקרטית במושלות מדינת וויסקונסין יש משמעות מיוחדת. המושל הרפובליקני שכיהן במשך שתי כהונות הוא סקוט וולקר, שחוקק שורה של חוקים מגבילים על איגודי העובדים במדינה. למעשה, וולקר הפך את מדינת וויסקונסין לאחת המדינות עם ההגבלות הקשות ביותר על איגודי העובדים. כמושל, הוא יישם חוקי 'זכות לעבוד', הגביל את זכות פעולתם של האיגודים בנושאים המוגדרים 'פוליטיים', ביטל את השתתפותם של נציגי האיגודים בקבלת ההחלטות הפוליטיות במדינה ופגע ביכולתם של האיגודים להוות ארגון יציג. ניצחונם של הדמוקרטים בוויסקונסין הוא לא רק סימבולי, אלא עשוי להביא לשינוי משמעותי במעמדם של איגודי העובדים במדינה. מעבר לחשיבותו החברתית, דבר זה יכול לתרום לקמפיין הדמוקרטי ב-2020. איגודי העובדים בארה"ב תומכים באופן חד משמעי, לפחות היסטורית, במפלגה הדמוקרטית.

לדמוקרטים היו גם מספר ניצחונות קטנים אבל משמעותיים במשאלי העם שהתקיימו במקביל לבחירות. בפלורידה למשל, הוחלט להעניק לאסירים לשעבר את זכות ההצבעה בניגוד למקובל כיום. למעשה, החלטה זו תוסיף 1.4 מיליון מצביעים לרשימות בבחירות הבאות. בארה"ב שיעור השחורים מתוך כלל המורשעים הוא גדול מאד, ולכן מדובר בהחלטה שתיתן ככל הנראה יתרון לדמוקרטים. גם בארקנסו ומיזורי השיגו הדמוקרטים הישגים במשאלי העם – בשתי המדינות הועלה שכר המינימום בעקבות דרישה דמוקרטית.

בחירות אמצע בארה"ב (צילום: Shutterstock עיבוד: אידאה)
בחירות אמצע בארה"ב (צילום: Shutterstock עיבוד: אידאה)

עם זאת, ההובלה הדמוקרטית בבית הנבחרים הייתה בעיקר באזורים אמידים יותר. לעומת זאת, הרפובליקנים נשארו חזקים באזורים כפריים ועניים גדולים. הדמוקרטים הצליחו להביא להישגים באזורים עירוניים ופרבריים, גם באלו שהיו בעבר בעלי רוב רפובליקני. אפשר לומר שחלקים מהבורגנות העירונית שתומכת באופן מסורתי ברפובליקנים נדחקת, מעצם הסתייגותם ממדיניותו של טראמפ, לידיהם של הדמוקרטים. במקביל, מרבית המירוצים למושבים בסנאט התקיימו במדינות בהן יש רוב של אוכלוסייה כפרית וענייה יחסית. שם דווקא השיגו הרפובליקנים מספר מושבים וככל הנראה יגדילו את אחיזתם בבית הנבחרים העליון.

בנוסף, יש לציין שההישגים הגדולים של הדמוקרטים יביאו לתפקידים ציבוריים נציגים מהמרכז המתון של המפלגה. פעמים רבות נציגים מסוג זה לא רחוקים בתפישת עולמם ושאיפותיהם הפוליטיות מנציגים רפובליקנים. עם זאת, נושא ביטוח הבריאות נמצא גבוה בסדר העדיפויות הפוליטיות של המפלגה הדמוקרטית, גם בפלגים הימניים יותר שלה. כך, במדינות בהן זכו הדמוקרטים לכוח ברמת המדינה – או המושלות או בקונגרס – אנו עשויים לראות שיפורים משמעותיים בנושא זה. שינויים כאלו עשויים גם לחזק את מעמדו של ביטוח הבריאות הציבורי ברמה הארצית.

עוד תוצאה חיובית ביותר של הבחירות היא בהלך הרוח הליברלי שמשתקף בין היתר בבחירה ראשונה של הומו מוצהר כמושל מדינת קולורדו, שם נבחר ג'ארד פוליס שלאורך הקמפיין שלו הבליט את משפחתו החד-מינית והציג לאורך השנים רקורד של תמיכה בחוקים פרו-להט"ביים. עניין מהותי נוסף הוא ייצוג מוגדל ותקדימי של קבוצות מיעוטים כמו שתי נציגות מוסלמיות ראשונות בבית הנבחרים, שתי נציגות אמריקניות-ילידות, נציגה ממוצא קוריאני וגידול (לא ברור בהיקפו) בייצוג של שחורים בבית הנבחרים ובמשרות המושל.

עוד מסתמנת הגדלה חסרת תקדים בייצוג הנשי בבית הנבחרים, בסנאט וכמושלות במדינות: עד כה תשע נשים (מתוך 16 שהתמודדו) הבטיחו את זכייתן בתפקיד מושלת מדינה, תפקיד בו מכהנות כיום 6 מושלות ברחבי ארצות הברית (כולל ראשת העיר של וושינגטון די.סי). כמו כן נבחרו 11 סנאטוריות ו-93 חברות בית הנבחרים. מספר חברות בית הנבחרים צפוי עוד לגדול עד סיום ספירת הקולות. ותיתכן עוד מושלת ועוד 2-3 סנאטוריות.

כך, נראה שתוצאות הבחירות בארה"ב הן חדשות טובות לאזרחי ארה"ב, שלפחות לשנים הקרובות מוגנים מפני החוקים הפוגעניים המרכזיים של ממשל טראמפ. עם זאת, נשאלת השאלה עד כמה ישתמשו הדמוקרטים בכוחם כדי לשמור על האינטרס הציבורי בנושאים כמו זכויות ארגוני העובדים, קידום חקיקה שתחזק את ביטוח הבריאות הציבורי במדינות השונות והעלאת שכר המינימום. בנוסף, יצטרכו הדמוקרטים להשתמש בכוחם כדי למנוע מממשל טראמפ לבצע דה רגולציה של וול סטריט. התנהלות הנבחרים הדמוקרטים בנושאים אלו יקבעו במידה רבה האם הכוח שניתן בידיהם על ידי הציבור היה מוצדק או לא ואם הציבור יבחר להעניק להם אותו שוב ב-2020.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!