תובענה ייצוגית שנמשכת שנים בגין זיהום האוויר בתחנה המרכזית בירושלים הגיע לסיום יצירתי: מפעילי התחנה ואגד ישקיעו 12.4 מיליון שקלים, רובם בשיפור רמת השירות בתחנה.

בתחילת העשור נמצא כי התחנה בירושלים סובלת מזיהום אוויר כבד, הכולל חלקיקים נשימים קטנים ומסוכנים לבריאות (PM2.5). מפעילי התחנה, ובראשם חברת נצב"א, טענו כי המדינה אשרה את תכנון המבנה, הכולל נסיעת אוטובוסים בתוכו, אך דו"חות של המשרד להגנת הסביבה קבעו שלא נעשו די פעולות כדי לשפר את איכות האוויר במבנה, על אף הכניסה של רכבים גדולים ומזהמים למבנה.

לפי הפסיקה של בית המשפט המחוזי ביום שלישי האחרון, נעשו מספר צעדים לטיפול במצב. הופעלו מפוחים חזקים יותר, הבדיקות הביטחוניות הורחקו מאזורי הכניסה, ואזור המתנת הנוסעים הופרד משטח העלייה לאוטובוסים.

כעת, אישר בית המשפט הסדר פיצוי, במסגרתו יושקעו 7.4 מיליון שקלים במגוון שיפורים ברמת השירות הנוחות בתחנה, ו-5 מיליון שקלים ייתרמו לארגונים סביבתיים (15 דקות, אדם טבע ודין, חיים וסביבה) בתשלומים שייפרסו על פני כעשור. שיפור השירות בתחנה אמור להביא אותה לרמת שירות מעל מה שמתחייב על פי חוק.

התביעה הייצוגית הוגשה על ידי שבעה פעילים בארגון משתמשי התחבורה הציבורית 15 דקות, בהם סטודנטים גמלאים מורי דרך ופעילי סביבה שלא הסכימו להשלים עם המציאות בה התחנה המרכזית מזוהמת, הן בתחמוצות חנקן והן בחלקיקים נשימתיים עדינים, בערכים החורגים במאות אחוזים מהתקן. התובעים יוצגו על ידי עו"ד אסף פינק ממשרד עו"ד אסף פינק, ועו"ד אמיר ישראלי.

לאיזה שדרוגים ניתן לצפות ?

  • הפסקת גביית שקל בשירותי התחנה המרכזית בירושלים למשך שנה
  • הצבת מכשירים אוטומטיים לרכישת כרטיסים
  • פיילוט ביטול רכישת כרטיסים באוטובוס עצמו בקווים עמוסים
  • הקמת חניון אופניים מוגן
  • עמדות הטענה לטלפונים ומחשבים באיזור ההמתנה לאוטובוסים
  • הפעלת שירותי גלישת אינטרנט חינם בכל רחבי התחנה
  • שיפור ההנגשה לאנשים עם מוגבלויות בתחנה
  • ביצוע סקר שביעות רצון שנתי
  • הקמת חדר הנקה
  • שדרוג התחנה המרכזית ושיפוצה לרווחת הנוסעים
  • הקמת מתחם המתנה לנוסעים בקומת הגלריה של התחנה עם ספסלי ישיבה מרופדים ונוחים למאה איש; פינת הנקה; פינת החתלה; משחקייה; 25 תאים נעילים; מתקן למים קרים וחמים; לוח מודעות מקוון שישדר נתונים ממשרד התחבורה ואת שעות נסיעת הקווים בכל הרציפים

ביחד עם שכר הטרחה לעורכי הדין, והגמול לתובעים עצמם, ישלמו החברות מעל 14.5 מיליון שקלים – הפיצוי הגבוה ביותר בתחום הסביבתי בכלל, ובתחום זיהום אוויר בפרט, שנפסק אי פעם בישראל.

מארגון 15 דקות נמסר כי "עד היום בדרך כלל נפסקו בתביעות סביבתיות פיצויים בסכומי כסף נמוכים – סכום הפיצוי הקרוב ביותר הינו בגין עישון ברכבת ישראל שבו נפסקו 6 מיליון שקלים ועוד כמיליון שכר טרחה – כלומר פסק דין זה מכפיל את סכום הפיצוי הקודם וקובע רף חדש של הרתעה בתחומים של מפגעים סביבתיים".

יוסי סעידוב, ממייסדי 15 דקות אמר כי "עשינו את העבודה שעיריית ירושלים, משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה אמורים היו לעשות. שוב נוסעי התחבורה הציבורית לומדים על בשרם שהממסד בישראל לא דואג לנו ומפקיר את הזמן שלנו ואת הבריאות שלנו".

עו"ד אסף פינק מסר כי "מדובר בתקדים בתחום הסביבתי ואני מקווה שכל המזהמים ילמדו מהתיק הזה ויבינו שהמזהם משלם – הציבור לא יסכים יותר להשלים עם זיהום של הסביבה ועם חשיפה לסיכונים בריאותיים. אנו מקווים שכעת בתי המשפט נוספים יאמצו את הרף החדש בתביעות סביבתיות ויחילו אותו בתביעות נוספות".

דובר אגד רון רטנר אמר בתגובה כי "הסכם הפשרה, שהושג לאחר תהליך גישור ארוך ומורכב, התקבל באגד בקורת רוח מרובה. 90% מהסכום הושת על ניצב"א ואמות, האוחזות בבעלות מוחלטת על מתחם התחנה המרכזית בירושלים. על אגד, מפעילת התחבורה, הושת תשלום מינורי בסך של 10% מגובה סכום הפשרה הכולל, אשר את רובו נייעד לפעולות אקטיביות שנועדו להפחית את זיהום האוויר במתחם התחבורתי החשוב הזה. מבחינתנו יש הכרה מרצון לפעול במשנה מרץ לשיפור איכות האוויר ובטיחות לקוחותינו ונהגינו במתחם שעבורנו הם בבחינת חזות הכל".