דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'ף סשנס

חקירות טראמפ / ארה"ב: התובע הכללי ג'ף סשנס הגיש את התפטרותו לטראמפ "לבקשת הנשיא"

טראמפ קיווה כי הסנאטור הראשון לתמוך בו במוצהר גם יוביל את החקירה בדבר הקשר בין קמפיין טראמפ לבין מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות | סירובו של סשנס לעסוק בחקירה הביא למינוי התובע מולר והעכיר את היחסים בין השניים

ג'ף סשנס, התובע הכללי (שר המשפטים) של ארה"ב שהתפוטר (AP Photo/Susan Walsh).
ג'ף סשנס, התובע הכללי (שר המשפטים) של ארה"ב שהתפוטר (AP Photo/Susan Walsh).
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

בתזמון מדהים, כשהקולות בבחירות אמצע הכהונה עוד נספרים בחלק מן המקומות ומייד לאחר מסיבת העיתונאים שכינס הערב (רביעי) הנשיא בה הכריז על ניצחונו, הופלה פצצה נוספת במסדרונות הממשל הכאוטי. במסיבת העיתונאים תקף הנשיא את התקשורת ואיים על הדמוקרטים כי אם יקדמו את החקירה נגדו, יקדם גם הוא חקירות נגדם, וזה עשוי להסביר את המהלך הבא: התובע הכללי ג'ף סשנס, זה שעמד בפרץ ואיפשר במידה רבה לחקירת הנשיא על ידי האף בי איי להתקיים, התפטר. אולי התיאור המתאים יותר הוא "נדחף", היות שסשנס התפטר מתפקידו כאיש אכיפת החוק הראשי בממשל טראמפ לאחר יותר משנה בה סבל מהקנטות ומתקפות אישיות מצד הנשיא טראמפ עצמו, כל זאת על רקע החלטתו של סשנס להימנע מלעסוק בחקירת החשדות לשיתוף פעולה מצד קמפיין טראמפ עם המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016.

סשנס כתב במכתבו לטראמפ כי הוא מגיש את התפטרותו "לבקשתך". טראמפ עצמו הודיע בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כי הוא ממנה את מת'יו וויטאקר, ראש המטה של סשנס ובעברו התובע הכללי של מדינת אייוה, לתובע הכללי בפועל.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1060256619383193601

ההתפטרות, או הפיטורים, הגיעו כתוצאה מהצטברות של יותר מדי דם רע שהעיב על מערכת יחסי העבודה בין השניים החל ממספר שבועות לתוך כניסתו של סשנס לתפקיד כשזה הסיר את עצמו מהחקירה של הקשר למעורבות הרוסית. טראמפ האשים את סשנס שמעשהו זה פתח את הפתח למינויו של התובע המיוחד רוברט מולר שנכנס לחקור את הפרשה ביסודיות. יתכן שהיחסים המעורערים בין טראמפ לסשנס הם גם תוצאה של הניסיון של הממשל לכסות על מעורבותו ולהפריע לחקירה.

אותן מתקפות מצד טראמפ הגיעו למרות העובדה שסשנס, עד לתחילת כהונתו במחלקת המשפטים סנאטור מאלבמה, היה הראשון לתמוך במועמדותו של טראמפ מטעם המפלגה הרפובליקנית במירוץ לנשיאות ב-2016 ועל אף תמימות הדעים בין השניים בכל הקשור לאכיפת חוק ומדיניות ניצית ביחס לאכיפת חוקי הגירה.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1060256623439110146

החלטתו של סשנס שלא להיות מעורב בחקירה הרתיחה את טראמפ שהתלונן לא פעם שלא היה ממנה את סשנס לתפקידו אם היה יודע שיסיר את עצמו מהחקירה. סירובו של סשנס לקחת חלק בחקירה הותירה את ההחלטה בידי המשנה שלו, רוד רוזנשטיין, שמינה את מולר כחוקר מיוחד חודשיים אחרי שטראמפ פיטר את ראש ה-FBI, ג'יימס קומי.

רוברט מולר התובע המיוחד ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ (צילום: (AP Photo/Evan Vucci).
רוברט מולר התובע המיוחד ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ (צילום: (AP Photo/Evan Vucci).

הקרע בין השניים הלך והעמיק לאורך כהונתו של סשנס בתפקיד ולמרות ששיבח שוב ושוב את מדיניות הנשיא וכיוון את עצמו למדיניותו, לא הצליח לשוב לחסדיו הטובים של טרמפ.

מערכת היחסים והקיפאון שהיא גררה יצרה אווירת אופרת סבון במסדרונות הממשל כשטראמפ מעת לעת הקניט את סשנס וביקר אותו בקטנוניות אך בעצת יועציו נמנע מלפטרו. סשנס מצידו, הוכיח את נחישותו להישאר בתפקידו עד שפוטר. הסכר נפרץ כשסנאטורים שתמכו בסשנס בפומבי החלו לאותת כי יסכימו לשקול תובע כללי חדש.

במתקפותיו, שכיאה לטראמפ התקיימו על-גבי ציוצים בטוויטר, כמו גם פנים אל-פנים ובראיונות שנתן מדי פעם, כינה את סשנס חלש ונתון למילכוד והתלונן של שאינו חותר ביתר נחישות לבסס את החשדות לשחיתות של הילרי קלינטון. עוד טען טראמפ כי זה מביש שסשנס לא מתנהל ביתר רצינות את החשדות לכך שחקר המעורבות הרוסית בידי רשויות אכיפת החוק בארה"ב נגועות במשוא פנים. ראוי לציין כי סשנס בהחלט הנחה את מחלקת המשפטים לחקור את הנושא.

המהלומות, החד-צדדיות ברובן, הלכו וגברו בחודשים האחרונים כשטראמפ אמר בראיון לטלוויזיה כי סשנס "מעולם לה היה בשליטה" על מחלקת המשפטים והאשים אותו בעוקצנות בטוויטר על שלא הגן על האינטרסים של המפלגה הרפובליקנית כשאיפשר הגשת כתב אישום נגד שני חברי בית הנבחרים מהמפלגה, מעט לפני בחירות אמצע הכהונה. סשנס מבחינתו ספג את מרבית ההאשמות ללא תגובה ורק שחרר שתי הצהרות לתקשורת בהן הגן על המחלקה ובאחת אף ציין כי ימשיך לכהן בתפקידו "ביושר ובכבוד" כל עוד יידרש לכך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!