דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

החופש לאהוד / המזכירה הכללית של פיפ"א תקיים דיון באפליית אוהדות הכדורגל האיראניות

פאטמה סמורה היא הנציגה הרשמית הראשונה שמסכימה להיפגש עם ארגוני הנשים האיראניות הנאבקות על זכותן להכנס למגרשי הכדורגל במדינתן | במקביל, האקטיביסטית האיראנית מרים קושקאי סוהיאי, פתחה בעצומה למען הסרת האיסור, עליה חתמו תוך יום אחד 200 אלף בני אדם

פאטמה סמורה, המזכירה הכללית של התאחדות הכדורגל פיפ"א  (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
פאטמה סמורה, המזכירה הכללית של התאחדות הכדורגל פיפ"א (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

המזכירה הכללית של התאחדות הכדורגל פיפ"א פאטמה סמורה, הודיעה שהיא תכנס בבית ההתאחדות בציריך מפגש פסגה שידון בחוקים המפלים את אוהדות הכדורגל באיראן, האוסרים את כניסתן של נשים לתחומי האצטדיונים. מרים קושקאי סוהיאי, האקטיביסטית החברתית, פתחה בעצומה למען הסרת האיסור. על העצומה חתמו, תוך יום אחד, 200 אלף איש.

במהלך חודש אוקטובר, לראשונה מאז המהפכה האסלאמית בשנת 1979, קבוצה של נשים קיבלה אישור להגיע לצפות במשחק הכדורגל של נבחרת הגברים. את משחק הידידות שנערך באצטדיון אזאדי בטהרן, ניצחה הנבחרת המקומית בתוצאה 2:1, לשמחתן של האוהדות המסורות. הנשים שניתנה להן האפשרות להגיע לאצטדיון באופן חגיגי הן שחקניות נבחרת הנשים, נשות השחקנים וצוות האימון.

אוהדי ואוהדות נבחרת איראן במונדיאל 2018 (AP Photo/Dmitri Lovetsky)
אוהדי ואוהדות נבחרת איראן במונדיאל 2018 (AP Photo/Dmitri Lovetsky)

כעת מנסים ארגוני הנשים הנאבקות באיסור שקיים כבר כמעט 40 שנה, לבטל אותו בעזרת התאחדות הכדורגל העולמית. פאטמה סמורה היא הנציגה הרשמית הראשונה שמסכימה להיפגש עם ארגוני הנשים ולשמוע את דעתן. עד כה סרבו נציגי פיפ"א להתערב בענייניה הפנימיים של איראן, למרות חוסר המוסריות שבהם. במפגש ההיסטורי יפגשו נציגי פיפ"א עם מרים קושקאי סוהיאי ביחד עם נציגות נוספות מארגון No Ban 4Women, ארגון Open Stadiums וארגון Sports Rights Alliance.

בהזמנה לחתימה על העצומה כתבה סוהיאי: "המסר שלנו לפיפ"א הוא שהגיע הזמן להתעקש שאיראן תשחק לפי הכללים, וכי אפליה נגד נשים ונערות באיראן מביאה את הבושה למשחק. בבקשה תמשיכו לחתום, לשתף, ולהגיב על העצומה של #NoBan4Women בדרישה לבטל את האיסור של הגעת נשים לאצטדיונים כדי לצפות בספורט. אני אעביר את העצומה עם תמיכה של 200 אלף או יותר במסר שלנו. המפגש עם נציגי פיפ"א הוא צעד חיובי, אבל המאמץ הקולקטיבי שלנו לא יפסיק עד אשר האיסור יוסר".

בשנים האחרונות מאבקן של אוהדות הכדורגל צובר תאוצה. באיראן ישנן אלפי אוהדות כדורגל מסורות, שאינן יכולות להגיע למגרשי הכדורגל בגלל חוקי המדינה הנוקשים. למרות האיסור הגורף, נשים מעטות הצליחו לאורך השנים "להתגנב" למשחקי הכדורגל, לאחר שהתחפשו לגברים. תמונות "המהפך" שאותן נשים אמיצות צילמו, הפכו לוויראליות ברשתות החברתיות ובכך הגדילו את הלחץ הציבורי כנגד השלטון. ביקורו של נשיא פיפ"א בחודש מרץ האחרון באיראן, הוסיף לחץ בינלאומי נוסף על הממשלה האיראנית, לאפשר את כניסתן של הנשים למגרשים.

במהלך המונדיאל שהתקיים בחודשי הקיץ הגיעו אלפי נשים למגרשי המונדיאל ברוסיה ועודדו בצורה גלויה את נבחרתן ביציעים. האוהדות הנלהבות נכחו במגרשים עם לבוש מערבי מודרני ודגל איראן מצוייר על פניהן או נמצא בידיהן. שידורי פיפ"א התמקדו באוהדות המפתיעות והעניקו חשיפה גדולה לחוסר הצדק המתקיים באיראן, במהלך אירוע הספורט הגדול בעולם.

בארגון הנשים 'OpenStadiums' מנסות להילחם בשנים האחרונות על הזכות לצפות בכדורגל גברים. במהלך המונדיאל יצאו נציגות של הארגון וקיימו מחאה שקטה כנגד האיסור, בתקווה ליצור הדים בינלאומיים שיעזור להן לייצר שינוי. למרות האופטימיות, ניסיון העבר מלמד שלעולם הכדורגל פשוט לא אכפת.

כאשר הגיע נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו לביקור פוליטי באיראן בחודש מרץ האחרון, החליטו נשות הארגון לכתוב לו מכתב המבקש ממנו להתערב במצב ולאפשר לנשים לצפות במשחקים. "הגיע הזמן שפיפ"א והתאחדות הכדורגל האסייתית ינקטו בעמדה נגד מי שפועל באופן גלוי על מנת להפלות את אוהדות הכדורגל במדינה על ידי הפרה של חוקים, תקנונים וזכויות אדם. בשם כל הנשים האיראניות שאוהבות כדורגל ורק רוצות לצפות במשחקי הכדורגל ולתמוך בקבוצה אותן הן אוהדות, אנו דורשות מכם לנקוט בצעדים הנדרשים נגד התאחדות הכדורגל האיראנית כדי להגן על הזכויות שלנו".

בסיום ביקורו, התייחס הנשיא אינפנטינו לפגיעה בזכויותיהן של האוהדות האיראניות: "הייתי בטהרן ואני יודע שהיו שם כמה תקריות עם נשים שנכלאו בגלל שרצו להיות נוכחות במשחק כדורגל. באיראן יש 90 מיליון תושבים, 45 מיליון מהן נשים ויש להן כוח מאוד גדול ותשוקה גדולה מאוד לכדורגל. במהלך הבוקר היו כבר 100 אלף איש במגרש הכדורגל וחיכו לפתיחת המשחק בצהריים. באותו הזמן היו עוד אלפי נשים וגברים שהלכו ברחבי רחובות טהרן, אבל באיראן ישנם חוקים שאוסרים על הנשים להיות נוכחות במגרשים במהלך המשחקים ואנחנו חייבים להתחיל לדבר על זה. זה לא קל, אבל צריך להתמודד עם הבעיה שישנם חוקים כאלו באיראן".

נשיא פיפ"א התייחס גם לפעולות שהוא מתכוון לנקוט בנושא: "אנחנו מנסים לשכנע את המנהיגים במדינה לשנות את החוקים. כדורגל הנשים הוא מציאות אדירה. כיום ישנן 23 אלף שחקניות רשומות. הלכתי אתמול לדבר עם נשיא איראן וביקשתי ממנו לשקול מחדש לתת לנשים גישה לצפייה באצטדיונים. הוא הבטיח לי שזה ייעשה".

המזכירה הכללית של התאחדות הכדורגל פיפ"א פאטמה סמורה, לוקחת צעד אחד קדימה את המילים של אינפנטינו. המפגש המיוחד עם הנשים אשר נלחמות על הזכות הבסיסית שלהן להגיע ולצפות בספורט האהוב בעולם מקדם בעוד צעד את השינוי המיוחל והחשוב במגרשי הכדורגל של איראן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!