דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ילדי תימן המזרח והבלקן

חטיפת ילדי תימן / חסידי הרב עוזי משולם הגישו מכתב לנשיא בבקשת חנינה

משולם היה ממובילי המאבק להכרה בחטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן וב-1994 התבצר עם חסידיו במשך שבועות בבית ביהוד | בנו של משולם טוען כי הציבור לא באמת יודע מה קרה שם | "מבחינתי ומבחינת רבבות השם של אבי תמיד היה נקי"

הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
דוד טברסקי

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל פנתה אמש (רביעי) לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, בבקשה לחון את הרב עוזי משולם, מבולטי הנאבקים למען הכרת המדינה בפרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן. ב-1994 התבצר עם חסידיו בבית ביהוד במשך שבועות ארוכים בדרישה להקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את הנושא. משולם נעצר יחד עם חסידיו, שאחד מהם נורה ונהרג במהלך השתלטות השוטרים על הבית. בבית נמצאו רובים, אקדחים, רימונים ובקבוקי תבערה. בגין חלקו בהובלת האירועים ישב במאסר כחמש שנים ושוחרר לאחר שהנשיא עזר ויצמן קיצר את עונשו. משולם נפטר ביוני 2013.

"‏פניתי היום יחד עם בנו של הרב עוזי משולם ז"ל לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, בבקשה לחון את משולם אחרי מותו", צייצה גמליאל בחשבון הטוויטר שלה. "משולם הוא פעיל זכויות אדם אמיץ שנלחם נגד פשע חטיפת ילדי תימן והבלקן ושילם מחיר אישי כבד. חנינה כזו תעשה צדק היסטורי ותאפשר להנציח את מפעל חייו".

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל. ארכיון. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל. ארכיון. (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)

למשולם יש מעמד מיוחד בעיניי מובילי המחאה בנושא חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן ויום השנה לפטירתו הפך בשנתיים האחרונות ליום הזיכרון לאירועי חטיפת התינוקות וציון מחאה כנגד המדינה בדרישה שתכיר בהן. "בשנים האחרונות עלה לסדר היום הציבורי מאבקן של משפחות יוצאי תימן והבלקן להכיר בפשע חטיפת הילדים בראשית ימיה של המדינה", נכתב במכתב לנשיא עליו חתומה גמליאל, "ובעוד עולי תימן שרים 'אנא אלי האר נא דרכי, עזרני נא כי שב אני, שב אל אדמתי', התברר להם שלצד האור נפער גם חור שחור שלתוכו נבלעו ונעלמו ילדים מבני העלייה.. כל פניותיהם עלו בתוהו".

גמליאל מזכירה במכתב שעד כה קמו שלוש ועדות חקירה בנושא כאשר האחרונה, והראשונה מביניהן שהייתה במעמד ממלכתי, קמה ב-1995 בעקבות מחאתו של משולם. "עוזי משולם היה איש זכויות אדם, לוחם צדק, שלא יכל לשתוק מול העוול והפשע של חטיפת ילדי תימן. שהדבר נגעו לליבו, גם כי צווה לפעול בעניין זה על-ידי סבו-מורו, רבי חיים סינוואני. הוא תבע ללא הרף ועדת חקירה ממלכתית לחקר היעלמות הילדים". ועדת החקירה הממלכתית בראשות שופטי העליון יהודה כהן ויעקב קדמי, כמו שתי הוועדות לפניה, יצאה במסקנה שלא היו חטיפות ושביחס לרוב העדויות לגבי הילדים אותן הציגו המשפחות כחטופים, נמצאו מסמכי פטירה המעידים על פטירתם. עד היום קיים קרע בין המשפחות והפעילים לבין המדינה שכן רוב המשפחות והפעילים העוסקים בנושא לא מקבלים את מסקנות הוועדות ועומדים על כך שהיה מהלך חטיפה גדול ומאורגן.

הפגנה בדרישה להכרה בחטיפות ילדי תימן , המזרח והבלקן (צילום באדיבות עמרם)
הפגנה בדרישה להכרה בחטיפות ילדי תימן , המזרח והבלקן (צילום באדיבות עמרם)

הרב משולם, שבמשך עשרות שנים עסק בפרשה, אסף סיפורי משפחות ולימד אודותיה יצא למהלך מחאה בפסח 1994 בדרישה מהמדינה לחשוף את האמת בנוגע לחטיפות הילדים. בין היתר טען משולם שאלפי ילדים נחטפו מהוריהם ורבים מהם נמכרו למשפחות בארה"ב. משולם ועוד עשרות מתלמידיו התבצרו בבית ביהוד ודרשו את תחילתה של החקירה. עם הזמן התערבה המשטרה במתרחש ולאחר מספר שבועות החליט משולם לצאת אל מחוץ לבית לשיחה עם מפכ"ל המשטרה דאז, ניצב (בדימוס) אסף חפץ, שהבטיח לו כי לא ייעצר – ונעצר. בעקבות המעצר פשטו כוחות יס"מ על הבית ובמהלך הפשיטה נהרג החייל שלמה אסולין מאש צלפים כתגובה לירי שבוצע לעבר שוטרים. עד היום שני הצדדים מטילים את האחריות לפתיחה באש אחד על השני. בעקבות האירוע נעצרו 11 מתלמידיו של משולם. על משולם עצמו נגזר מאסר של 8 שנים, בין היתר בהאשמות על מתן הוראה לזריקת בקבוק תבערה, קשירת קשר לביצוע פשע ועוד. לאחר הפחתות בעונש בעקבות ביטול סעיף אישום, חנינה חלקית של הנשיא עזר ויצמן והתדרדרות בבריאותו, ישב משולם במאסר חמש שנים בלבד.

"מבחינתי ומבחינת רבבות השם של אבי תמיד היה נקי", מספר עמי משולם, בנו של הרב משולם, ל'דבר ראשון'. משולם הבן מבקש להזכיר שהוא נתן את חתימתו על מכתב בקשת החנינה שהוגש לנשיא אמש. "מדינת ישראל עדיין לא עומדת בהסכמים להקים ועדת חקירה לבירור פרוץ אירועי יהוד, דבר שסוכם בין אבי והפעילים והנציגים מטעם המדינה", הוא מספר. לטענתו, כל הסיפורים שנקשרו סביב אירועי יהוד וביניהם הביצורים, הנשק החם, שקיות החול וכו' הינם עיוות מכיוון שמלכתחילה ההתכנסות החלה כהתכנסות מחאה לא אלימה כדי לעורר את המודעות הציבורית לפרשת החטיפות.

הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל פלאש90)

"הציבור לא מודע לזה שכל החביות וכל המיגונים, שקראו לזה אחרי זה ביצורים, הגיעו רק לאחר ירי צלף לכיוון אחד מאנשי הבית. לפני זה אף אחד לא התבצר ולא הייתה שום כוונה לחולל אירוע פרובוקטיבי או אלים", ממשיך משולם. "אבי יצא החוצה בכוונה למנוע שפיכות דמים וצלף משטרתי יצא וירה ורצח את שלמה אסולין ואנשים עד היום חושבים שהוא ירה על מסוק וכדומה אבל לנו יש דו"ח של מצ"ח וראיות עובדתיות שהצלף שיקר במצח נחושה", מספר משולם. "היום באמת יש התעוררות ציבורית סביב הסוגיה הזו ולכן השרה גמליאל פנתה אלינו. הוגשה בקשה סטנדרטית וסוף סוף יש חברת כנסת ושרה שלא רק מדברת ומביעה תמיכה, מבקשת סליחה וכד', אלא באמת עושה מהלך שהוא נדרש. זו רק יריית הפתיחה ואנחנו נדרוש שהצדק ייצא לאור סביב כל הסיפור הזה. אבי מעולם לא התבצר ולא התכוון לשום מהלך אלים. מבחינתי ומבחינת רבים – אבי היה זכאי מאז ומתמיד".

"אם יש צדק – יופיע מיד. גם אם לא נוכל עוד לרפא את הפצע לחלוטין, חובה עלינו לעשות את כל מה שביכולתנו לעשות כדי לתקן, לפחות במידה מה, את העוול שנעשה", סיכמה גמליאל את המכתב.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!