דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות הבניין

סוף להפקרות? / "מבחנו של הסכם הבטיחות בענף הבניין ביישומו, אבל נעדרים ממנו צעדים חשובים"

שלוש שנים שעו"ד הדס תגרי וחבריה לקבוצה למאבק בתאונות בניין, לצד ארגונים נוספים, נלחמים כדי להגביר את המודעות לתאונות הבניין | לצד הברכות על הצטרפות ההסתדרות למאבק - יש לה ביקורת על מה שאין בהסכם שהושג | מכתב פתוח

פועל בניין. למצולם אין קשר לכתבה (סרג' אטלי  פלאש90)
פועל בניין. למצולם אין קשר לכתבה (סרג' אטלי פלאש90)
הדס תגרי
הדס תגרי
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

אבי ניסנקורן שלום,

ראשית, קיימתם את מה שהבטחתם. הצגתם לממשלה לפני כחודש וחצי רשימת דרישות משמעותית לקידום בטיחות העובדים, הכרזתם על סכסוך עבודה עד לקבלתן של הדרישות, וברגע האחרון ממש תחת איום שביתה כללית במשק – שרי האוצר והעבודה, הרווחה והשיכון קיבלו את הדרישות רובן ככולן. הובטחו 60 תקנים נוספים למפקחים, החלת התקן האירופי לפיגומים, הכשרות בטיחות משופרות לעובדים, פיקוח על עגורנים, הרחבת האחריות הפלילית על תאונות לחברות יזמיות ובכירים, הכנסת תנאי בטיחות למכרזים ממשלתיים.

זה חשוב מאד וזה ראוי להערכה רבה. אין זה עניין של מה בכך לגייס את תמיכתם של הוועדים הגדולים והעובדים המאוגדים להיות נכונים לעשות שימוש בנשק יום הדין של סכסוכי העבודה – שביתה כללית במשק – כאקט של סולידריות כלפי העובדים הנפגעים שרובם ככולם – בשל מבנה ההעסקה הבעייתי בענף הבניין – אינם מאוגדים.

כל הכבוד להסתדרות הכללית, לראשי הוועדים, לעובדים המאוגדים ולך.

אכן, מבחנו של הסכם זה ביישומו. אבל בכך אין די. מההסכם שנחתם נעדרים עוד צעדים חשובים רבים כגון הטלת סנקציות משמעותיות בגין הפרות בטיחות באתרי בנייה בהן סגירתם לפרקי זמן ממושכים, שיפור תפקוד הפיקוח על בטיחות העובדים במשרד העבודה, שיפור ניהולן הלקוי של חקירות פליליות של תאונות עבודה קטלניות וקשות, הגבלת יום העבודה באתרי הבנייה ל-10 שעות, הטלת פיקוח על בטיחות העובדים מעבר לקו הירוק, הקמתה של רשות חדשה לבטיחות העובדים ועוד.

עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין (צילום באדיבות המצולמת)
עו"ד הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין (צילום באדיבות המצולמת)

בנוסף לכך, כידוע, מנהל הבטיחות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה – החוליה החשובה ביותר בשמירה על בטיחות העובדים – נתון במשבר מתמשך שביטויו האחרון הוא התפטרות ראש המנהל לפני שלושה שבועות, תוך שהוא מעלה האשמות חמורות בנוגע ללחצים קשים מצד הנהלת המשרד לפעול באופן שאינו מקצועי ושלא על-פי החובות החוקיות החלות על ראש המנהל, לשם קידום יחסי הציבור של השר הממונה. עתה עומד בראש המנהל ממלא מקום הכפוף אף יותר למרותו של השר, וזאת לאחר שבשנה האחרונה כבר נחלש מאד המנהל מבחינה מקצועית.

יש עוד הרבה מאד שנדרש לעשות מעבר ליישום ההסכם שנחתם.

מזה שלוש שנים אנו בקבוצה למאבק בתאונות בניין וארגוני חברה אזרחית נוספים פועלים להעלאת נושא היפגעותם של עובדים לסדר היום הציבורי ולשינויי חקיקה ומדיניות. בשנה האחרונה חלה התדרדרות נוספת במצב ועלייה דרמטית במספר ההרוגים. למרבה הצער גם היום נהרג עובד באתר בנייה – פואד נג'יב דרוואשה, תושב אִכּסאל, שקורת בטון קרסה על ראשו במהלך שיפוצים בבית בחיפה – לא שנדרשה תזכורת טרגית נוספת לחומרת המצב.

עתה הצטרפה ההסתדרות למאבק זה והרימה לו תרומה חשובה, אבל בכך אין די. הפוטנציאל שטמון בהסכם שנחתם להוות נקודת מפנה מכרעת במאבק למען בטחון העובדים יוכל להתממש רק אם ההסתדרות – ארגון העובדים הגדול במשק ואחד הארגונים הכלכליים והפוליטיים החזקים בישראל בכלל – תשים את הנושא בקביעות במקום גבוה ובולט על סדר יומה, תשקיע בו משאבים ניכרים ותזכה בכך לגיבוי פוליטי מצד העומד בראשה. מצעה הערכי של ההסתדרות כארגון עובדים מחייב שהיא תהא הגורם היוזם והמוצא לפועל של המהלכים הנוספים הנדרשים, שנותרו מחוץ להסכם הנוכחי, תפעל בקביעות ובפרופיל גבוה ללחוץ על משרדי הממשלה והמעסיקים לעריכת הרפורמות הנחוצות בהסדרת הנושא ותהפוך אכן לגוף המוביל את המאבק למען בטיחות העובדים באתרי הבנייה ובשאר אתרי העבודה.


עו"ד הדס תגרי היא מייסדת ומנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!