דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קואופרציה

קואופרטיב פלסטלינה / בריטניה: סטודיו אנימציה מצליח יועבר לידי עובדיו המסורים

בעלי הסטודיו "ארדמן אנימיישן", זוכה ארבעה פרסי אוסקר שהתפרסם בזכות הסרט "מרד התרנגולים" וסרטי וואלאס וגרומיט, החליטו להעבירו לידי עובדיו | "לא רצינו פשוט למצוא רוכש ולהפוך לעוד נכס בשורה של רואה חשבון כלשהו", הסבירו

וואלס וגרומיט (צילום: flickr / Alan Levine).
וואלס וגרומיט (צילום: flickr / Alan Levine).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בעלי סטודיו האנימציה הבריטי המצליח "ארדמן אנימיישן" החליטו להעביר את השליטה לעובדים. לאחר 40 שנה של הצלחות בתחום אנימציית הסטופ-מושן – צילומים ממשיים של סט צילום, ברובו מפלסטלינה, ולהיטים זוכי אוסקר כמו "מרד התרנגולים" ו"וואלאס וגרומיט", החליטו בעלי הסטודיו פיטר לורד ודייוויד ספרוקסטון להעביר את השליטה בסטודיו לקרן נאמנות השייכת לעובדים.

ארדמן אנימיישן מוכר לרבים בעיקר כמקום עבודתו של ניק פארק, היוצר של הדמויות הבלתי נשכחות וואלאס וכלבו רב התושייה גרומיט, או בזכות הסרט זוכה האוסקר "מרד התרנגולים" משנת 2000 ו"הקדמונים" משנת 2018. אנימציית "סטופ מושן" היא איטית וקשה להפקה ומחייבת בניה וצילום של כל פריים לחוד בסט צילום ממשי, עם דמויות מפלסטלינה (בעיקר) ותאורה אמיתית. גם ללא שחקנים בשר ודם, מדובר בהפקה מפרכת, ובארדמן נוטים להקפיד על הפרטים הקטנים ביותר. ביום צילום אחד מספיקים להפיק בדרך 3 שניות של חומר שייכנס לסרט הסופי.

https://twitter.com/JasonNower/status/551394033151791105

לא פחות מרהיבה היא עבודת הפסקול שהופכת את רצפי האקשן המרהיבים לחוויית צפייה מהנה במיוחד, כאשר שחקנים בשר ודם צריכים להנפיש בקולם באופן אמין את דמויות הפלסטלינה, על שלל הבעות הפנים שלהן ורגשותיהן.

בארדמן יש כ-130 עובדים בשני מרכזי הסטודיו בבריסטול, אנגליה. בעת הפקת סרטי קולנוע ארוכים המספר קופץ זמנית לכ-320, עד לתום הפרויקט הגדול. על הפרק נמצאים כרגע שני סרטים (Farmageddon: A Shaun the Sheep Movie , שלא זכה עדיין לתרגום עברי ו"מרד התרנגולים 2").

בראיון לאתר הוליווד ריפורטר, מסבירים פיטר לורד ודייוויד ספרוקסטון מדוע החליטו למסור את השליטה בתאגיד לידי העובדים.

לדברי הבעלים, "רצינו לוודא שכולם יקחו חלק בסיפור של הבעלות", והתייחסו גם לנוהג המקובל של מיזוגים והשתלטויות על-ידי תאגידי ענק בתחום הבידור, "לא רצינו פשוט למצוא רוכש ולהפוך לעוד נכס בשורה של רואה חשבון כלשהו". למעשה, למעט הצעה מדרימוורקס בעת עבודה על "מרד התרנגולים" לא התקבלו הצעות רכישה לסטודיו העצמאי, שזכה לא פחות מ-4 פעמים בפרס האוסקר. ספרוקסטון ולורד ימשיכו לנהל בטווח הקרוב את הסטודיו, באמצעות הנהלה חדשה, הכוללת גם את ניק פארק, ועובדים בכירים אחרים. בינתיים, מניות השליטה יועברו לנאמנות הרשומה על שם העובדים, במנגנון שמקשה על חלוקת השליטה, שיטה המהווה אמצעי הגנה נוסף כנגד השתלטות הדרגתית בחלקים.

וואלאס וגרומיט (צילום: Jordanhill School D&T Dept / פליקר).
וואלאס וגרומיט (צילום: Jordanhill School D&T Dept / פליקר).

התגובות להחלטה, לפחות ברשתות החברתיות, היו חיוביות:

https://twitter.com/tweetachromat/status/1061148674854715392

 

בבריסטול עצמה הדמויות שנבראו בסטודיו הן חלק מהנוף ומהוות אתרי משיכת תיירות:

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!