דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הפנים

דמוקרטיה ייצוגית / אושר לקריאה ראשונה: ימונה סגן ראש רשות לא-יהודי בערים מעורבות

ועדת הפנים אישרה את הצעת החוק שקובעת כי בערים או רשויות בהם 20% לא יהודיים, יהיה ראש הרשות רשאי למנות סגן נוסף, לא-יהודי | ההצעה צפויה לעלות להצבעה במליאה עוד השבוע

הבחירות בירושלים. (צילום: דוד טברסקי)
הבחירות בירושלים. (צילום: דוד טברסקי)
שי ניר

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש (הליכוד) אישרה היום (ראשון) לקריאה ראשונה את ההצעה לתיקון חוק הרשויות המקומיות, לפיו ימונה סגן ראש רשות ברשות מעורבת שייצג את המיעוט. ההצעה צפויה לעלות להצבעה במליאה עוד השבוע.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי על מכיוון שסגניו של ראש הרשות המקומית  נבחרים כיום על פי מבחן מספר התושבים באותה רשות, נוצרת בעיית ייצוג של מיעוטים דתיים או לאומיים ברשויות המעורבות.

במרבית הרשויות המעורבות, כך נטען בדברי ההסבר, אין סגן ראש רשות שמייצג את מיעוט המתגורר בשטחן, מאחר שסגני ראש הרשות, ובעיקר סגנים בשכר, ממונים מטעמים פוליטיים.

בהסבר מובאת כדוגמה, הרלוונטית למועד הנחת הצעת החוק על שולחן הכנסת, העיר לוד שבה יותר מ-25% מהאוכלוסייה הם ערבים, אך אין סגן ערבי לראש הרשות. הסגנים שנבחרו על ידי מועצת לוד נבחרו מסיעות אחרות בשל הצורך להרכיב קואליציה. כך יוצא שלמעלה מרבע מתושבי העיר לא מיוצגים.

על פי התיקון המוצע לחוק, במצב בו ברשות מקומית בה קיים מיעוט דתי או לאומי של למעלה מ-20% מהתושבים אך פחות מ-50%, יתווסף סגן ראש רשות נוסף הנמנה עם המיעוט. כמו כן, מוצע כי ברשות מקומית בה קיימים שני מיעוטים דתיים או לאומיים כאמור יתווספו שני סגנים הנמנים עם כל קבוצת מיעוט שיחלקו בכהונה.

לדברי ח"כ קיש, "הזכות לייצוג של אוכלוסיות מיעוט חשובה במיוחד בשלטון המקומי. באנו לתקן חוסר ייצוג לאוכלוסיות שלמות, להן הנגישות לעירייה קשה יותר". הוא ציין כי תינתן לראש הרשות האפשרות לבחור אם הסגן הלא-יהודי, יהיה בשכר או לא, או בחלוקת התקופה: חלק בשכר וחלק ללא-שכר. זאת, בניגוד לדעה המקורית של מציעי החוק. הוא הציע כי יידון בהמשך החקיקה מעמדם של ערים גדולות כתל אביב.

דוד ביטן (הליכוד) ייצג את מציע החוק, חבר הכנסת דוד אמסלם (הליכוד) ביקש להחריג את ירושלים, כיוון שיש לעיר חוק נפרד. "הערים שבהם מדובר הם לוד, עכו, רמלה, נצרת עילית ומעלות-תרשיחא. אין עלות תקציבית משמעותית וממילא זה בסמכות ראש העיר".

גלעד קרן, היועץ המשפטי של הוועדה, הציע כי במקום הגדרת מיעוט דתי או לאומי, ייקבע "לא יהודי", ע"פ הנקבע במשרד הפנים או בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לדברי איתי טמקין, רכז פנים באוצר, הערכת-עלות של סגן נוסף לכל רשות היא כ-700 אלף עד כמיליון שקלים, ולכן דרש שרק רשות שיש לה תקציב מאוזן תזכה לעוד סגן שכזה.

כמו כן, הוצע בחוק כי ברשות מקומית בה קיימים שני מיעוטים דתיים או לאומיים – יתווספו שני סגנים הנמנים עם כל קבוצת מיעוט שיחלקו בכהונה.

הצעת החוק, אותה יזמו יו"ר ועדת הפנים לשעבר ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) וח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת), נולדה אחרי סיור שערכו ב-2016 אמסלם וחברי כנסת נוספים בשכונות הערביות של העיר לוד. על רקע מצבן העגום של השכונות, תהו חברי הכנסת מדוע אין סגן ראש עיר הממונה על הטיפול בבעיות בהן.

בדיון שנערך במליאת הכנסת בחודש פברואר שנה שעברה, בקריאה הטרומית להצעת החוק אמר ח"כ סעדי כי הצעת החוק נועדה לקדם "את המרקם החברתי ואת הדו-קיום בערים המעורבות".

סגן שר הפנים משולם נהרי השיב בשם הממשלה כי הצעת החוק מעוררת קשיים בכמה מישורים מאחר ובחירת סגנים וממלאי מקום לראש הרשות היא החלטה פוליטית ולא החלטה מקצועית. "במסגרת הזאת, הסגן ממלא-המקום מתמנה על-פי הצעת ראש הרשות שאושרה בידי המועצה ברוב חבריה, ובחירת הסגנים הנוספים – אף היא ברוב חברי המועצה. כך, גם בחירת סגן בשכר מחייבת אישור המועצה" אמר נהרי והוסיף כי "ההצעה מבקשת לצמצם הלכה למעשה את שיקול הדעת של ראש הרשות והמועצה, כאשר ישנה חובה להוסיף סגן ראש רשות מקרב המיעוט באותה רשות, בין שאותו חבר מועצה הוא חבר בקואליציה ובן שהוא חבר באופוזיציה. עובדה זו פוגעת בעקרון הבחירה הדמוקרטית והמשילות של הרשות המקומית".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הביע גם הוא התנגדות להצעת החוק וטען כי היא מפלה וגזענית. "לא יכול להיות שמישהו שהדמוקרטיה היא נר לרגליו ירים את ידו בעד הצעת החוק הזאת" אמר פורר, "יבואו באותה רשות – אותו מיעוט שאנחנו מדברים עליו יבחר נציג אחר, אז אנחנו כאן בכנסת אומרים לו: לא, לא, לא. המיעוט, אתם בחרתם נציג אחר – הוא לא טוב. אנחנו נגיד לכם מי הנציג שלכם שישב ויכהן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!