דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ביקור בפריז / ראש הממשלה: "לא חושש ממלחמה, אך מנסה למנוע אותה אם אינה נחוצה"

נתניהו נמצא בפריז להשתתף באירועים לרגל ציון 100 שנה לסיום מלחמת העולם הראשונה, בהם משתתפים בין השאר מרקל, טראמפ ופוטין

ראש הממשלה במסיבת עיתונאים בפריז
ראש הממשלה במסיבת עיתונאים בפריז
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס בשעה זו מסיבת עיתונאים בפריז, שם הוא נמצא כדי להשתתף בטקסים לציון 100 שנה לסיום מלחמת העולם הראשונה. באירוע משתתפים מנהיגים בולטים מרחבי העולם, בהם נשיא צרפת מקרון, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת גרמניה אנגלה מרקל.

בפתח דבריו התייחס ראש הממשלה למלחמת העולם הראשונה, עליה אמר "שהייתה תקווה שתסיים את כל המלחמות", והתייחס לחשיבותה בעיצוב פני העולם ולישראל בפרט. לאחר שנשאל בנושא מספר פעמים, נתניהו אמר שהוא לא מתכוון להגיב יותר לשאלות בנושא הצוללות, "העניין של הצוללות צלל למצולות. לא הלך, תתרגלו. מי שיקבע האם אני ראוי להנהגה, הוא הציבור".

אל מול שאלות חוזרות ונשנות בעניין הצוללות אמר נתניהו, "אתם תמשיכו במאמצים שלכם, אני אמשיך לעשות מה שאני ראוי לעשות. לא נפל רבב בשום דבר שעשיתי. לגבי האחרים, חכה לסוף התהליך." הוא ציטט את השופט אדמונד לוי, "המלצות לא יודע מאין צצו ומה מעמדן בחוק".

על הבחירות בירושלים לא פירט נתניהו במי יתמוך בסיבוב השני, ברקוביץ' או ליאון, ואמר "מה שבטוח הוא שאני אצביע"

על מזוודת הכסף שהגיעה מקטאר לרצועת עזה אמר שאמור להיות פיקוח על הכסף, והוסיף "אני פועל להחזיר את השקט לתושבי עוטף עזה, וגם למנוע קריסה הומניטרית בעזה. נתניהו התייחס לחזרה למצב שהיה במרץ, והחזרת החשמל המפוקח לרצועה."

עוד אמר "אני עושה כל מה שאני יכול להמנע ממלחמה מיותרת. אתם רואים מהזה מלחמה מיותרת. אני לא חושש ממלחמה נחוצה, אבל אני רוצה למנוע אותה אם היא לא נחוצה. קודם כל רגיעה, ואחר כל הסדרה. אני לא בטוח שנגיע לשם. ההחלטה לצעד הזה התקבלה לא בלי מחירים ולא בלי ביקורת, אבל אני חושב שזו החלטה נכונה".

"צוק איתן בלם תכנית מתקפה של חמאס מול ישראל. הקדמנו אותם וגדענו את התכנית הזאת באיבה. כרגע מה שמערער את היציבות הוא לא שינוי במערך הכוחות. מה שמערער את היציבות הוא נפיצות פנימית בתוך עזה, שאולי בכוחנו למנוע אותה".

"אני רואה את הקרבנות, את הצעירים שעוזבים את משפחתם ולא חוזרים. גם הקורבנות האזרחים. אני חי את זה. זה לא מונע ממני לנקוט פעולות, אבל אני תמיד חושב על הצד הזה, ואני חושב שכל ראש ממשלה בישראל צריך לחשוב על זה. צוק איתן הייתה מלחמה נחוצה. אני לא שש למלחמה, ולא נרתע ממנה".

"אני לא יכול לעשות הסדר מדיני עם גוף שהאידאולוגיה שלו היא להשמיד אותנו.  יש שתי אפשרויות – תכנית של כיבוש הרצועה או החלפת השלטון, או הפסקת אש ממושכת שהיא תוצאה של כוח ההרתעה שלך. אין פתרון מדיני לעזה."

נתניהו סיפר על שיחה שהייתה לו עם אחד המשתתפים בטקסים שאמר לו שהעולם צריך להתאחד סביב אמונה משותפת בערכים משותפים של כבוד האדם. נתניהו אמר כי הוא מסכים, אבל "מה קורה שאתה עומד מול אויב שכופר בכל הדברים הללו? יש לי הערצה גדולה מאד למהטמה גנדי. אני חושב שהוא היה מנהיג מוסרי ראשון במעלה. הוא התווה דרך של התנגדות לא אלימה. הוא טעה שהוא הציע את דרך ההתמודדות הזאת מול המשטר הנאצי, והוא הציע. בעזה זה המצב. כל עוד החמאס שולט והאידיאולוגיה שלו שולטת, אפשר רק להגיע לרגיעה ואז להסדרה".

נתניהו התייחס ליחסים עם רוסיה ואמר שהייתה לו "שיחה חשובה מאד עם הנשיא פוטין", אך שאין יכולת לפרט על תוכנה כרגע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!