דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כביש 90

חוצה ישראל מזרח / לאחר עשרות תאונות והרוגים: השר כ"ץ הורה לגבש תכנית להרחבת כביש 90

הרחבה לשני מסלולים, הפרדת נתיבים, כיכרות, תמרורים והשקעה נרחבת - מגה הפרוייקט של שר התחבורה יגיע לשולחן הממשלה | חלק נכבד מההרחבה תבצע חברה פרטית - בשל כלל ההוצאה המגביל את הוצאות הממשלה | 264 בני אדם נהרגו בכבישי ישראל בשנת 2018

כביש 90 לאורך הגבול עם ירדן, בקעת הירדן (צילום: הדס פרוש  פלאש90)
כביש 90 לאורך הגבול עם ירדן, בקעת הירדן (צילום: הדס פרוש פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר התחבורה כ"ץ הורה לגבש תכנית לאומית אסטרטגית לשדרוג כביש 90 מאילת ועד אצבע הגליל, לאחר שכביש זה עלה לכותרות לאחרונה ככביש דמים, ובו תאונות קטלניות חוזרות ונשנות. שדרוג כביש 90 מקטורה ועד צומת הערבה, כך הצהיר כ"ץ, יבוצע באמצעות המגזר הפרטי, ודורש את אישור הממשלה. "חוצה ישראל מזרח" יקרא הפרוייקט הבא של השר כ"ץ, אף כי הכביש עובר סמוך לגבול המזרחי ולהלכה אינו "חוצה" ישראל, אלא דווקא "עוטף" אותה ממזרח

התכנית תכלול את הפיכתו של הציר, מכביש חד מסלולי לכביש דו מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון, עם אפשרות לנתיב שלישי לכל כיוון, מאילת ועד לאצבע הגליל. לפי משרד התחבורה מדובר "במגה פרויקט המתייחס לטווח הרחוק, הבינוני והקצר". השר כ"ץ הודיע כי בכוונתו להביא את התכנית לאישור ראש הממשלה, בנימין נתניהו ולאחר מכן לאישור הממשלה.

תאונה קטלנית בכביש 90 ליד ים המלח (צילום: דוברות מד"א)
תאונה קטלנית בכביש 90 ליד ים המלח (צילום: דוברות מד"א)

התכנית לשדרוג הגדול של הכביש המסוכן

המיזם הענק יכלול גם את הפיכת הדרכים המתחברות לכביש 90 לכבישים דו מסלוליים, בעלי שני נתיבים לכל כיוון. בנגב, מדובר בכביש 25 בין דימונה לבאר שבע, עד מחלף נבטים וכביש 6 דרום; בדרום, כביש 1 בין ים המלח לירושלים וכביש 31 בין נוה זוהר לערד; במרכז, כביש בין בקעת הירדן, תפוח, אריאל, מחלף קסם וכביש 6 (כביש 505); בצפון, כביש 71 בין בית שאן, עוקף עפולה, עד צומת הסרגל, נחל עירון וכביש 6; ובגליל הכביש בין עמיעד ליקנעם.

השר כ"ץ ערך היום (ראשון) דיון מיוחד עם הנהלת משרדו וחברת נתיבי ישראל, והנחה אותם להכין תכנון ראשוני של המגה-פרויקט בתוך 30 יום. בנוסף הורה השר כ"ץ להאיץ את הפיכתו של קטע הכביש הנוסף, מיטבתה ועד קטורה שבערבה, לכביש דו מסלולי בעל שני נתיבים לכל כיוון. חברת נתיבי ישראל השלימה עד כה את שדרוג כביש הערבה מאילת ועד יטבתה, בהשקעה של כחצי מיליארד שקלים.

הפרטה כמעט בלית ברירה 

בנוסף הנחה השר את אנשי משרדו לפנות למשרד האוצר לקבלת אישור לקידום ביצוע הקטע הדרומי של כביש הערבה, באמצעות המגזר הפרטי (PPP), מקטורה ועד צומת הערבה ומחלף נבטים. חברת נתיבי ישראל מקדמת כיום תכנונית את הפיכתו של קטע הכביש לכביש דו מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון. הפרויקט יבוצע בשיטת (PPP Public Private Partnership) שבה יזם פרטי יסלול ויפעיל את הכביש החדש ובתמורה יקבל זיכיון לאחזקתו למשך 25 שנה תמורת תשלומים קבועים מהמדינה, אשר יקבעו במכרז.

שר התחבורה ישראל כץ בחפירת מנהרת יקנעם, כחלק מסלילת המשך כביש 6 בצפון. (צילום: פלאש 90).
שר התחבורה ישראל כץ בחפירת מנהרת יקנעם, כחלק מסלילת המשך כביש 6 בצפון. (צילום: פלאש 90).

לא מדובר בכביש אגרה, שיטת מימון זו כמעט מתחייבת, כאשר המדינה מעוניינת להשקיע בתשתיות מבלי להפר את כלל ההוצאה התקציבית – כך שהמדינה נאלצת לפרוס את התשלום על הכביש לאורך עשרות שנים, ובעקיפין לשלם הוצאות ריבית גדולות יותר, בשל תנאי האשראי הפחות טובים להם יזכה יזם פרטי. לפי נתוני משרד התחבורה תת-ההשקעה בתשתיות התחבורה בישראל עולה על 200 מיליארד שקלים, מה שמצביע על אי ההתאמה של כלל ההוצאה התקציבי למציאות של התשתיות בישראל.

השדרוג יכלול את כבישי הרוחב

שר התחבורה הורה עוד להנהלת משרדו וחברת נתיבי ישראל לקבל אישור לקידום תכנון ראשוני לשדרוג כביש 90 והדרכים המובילות אליו; צומת הערבה-ים המלח, ים המלח-ירושלים, בקעת הירדן, בית שאן-טבריה, טבריה-עמיעד, כולל השלמת כבישי הרוחב. "שדרוג כביש חוצה ישראל-מזרח נובע מראיה לאומית אסטרטגית, שכן הכביש אמור להתחבר לרשת הארצית של כבישים ומסילות ברזל שתחבר בין קצות המדינה ותאפשר זמני נסיעה קצרים בין המרכז לצפון ולדרום", אמר השר כץ.

צעדים לטווח המיידי

בנוסף להרחב המסלולים תיבחן הקמת הפרדות קשיחות, במקטעים שונים של הכביש. בטווח הקצר, כך על פי הנחיית כ"ץ, יוצבו הפרדות רכות על הפסים הלבנים, במקומות בהם ניתן לבצע זאת, תוך ניצול השוליים. על פי התכנית, לאורך הכביש יוצבו תמרורי אזהרה בולטים, אמצעי בטיחות רכים, תותקן תאורה במקומות חיוניים, ויוקמו מפרצי חנייה בקטעי כביש ארוכים.

17 פרויקטים של מוקדי סיכון ופניות שמאלה לאורך כביש 90, בהיקף של 170 מיליון שקלים, המקודמים כיום על ידי החברה, יואצו ע"י חברת נתיבי ישראל. מדובר בין השאר בפרויקטים בהקמת כיכרות, הסדרת כניסות ליישובים, הסדרה ורמזור של צמתים, התקנת מעקות בטיחות, טיפול באפיקי נחלים ובולענים באזור ים המלח וביצוע מעברים תת קרקעיים של הולכי רגל. במקביל, משרד התחבורה יפנה למשטרת ישראל בבקשה לתגבר את האכיפה לאורך כל כביש 90 ולגבש תכנית של כל האמצעים הנדרשים לתיגבור קבוע לאורך כל מוקדי הסיכון בכביש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!