דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מטפלים ומותקפים

מטפלים ומותקפים / יוצאים לרחובות: העובדים הסוציאליים הפגינו בת"א וירושלים

כאלף עובדים סוציאליים הפגינו תחת הכותרת "עו"סות סוף לאלימות" וחסמו כבישים בשני המקומות | יו"ר איגוד העו"סים, ענבל חרמוני, שנעצרה בת"א: "אי אפשר להגיד שיש רווחה, ולהפיל את הכל על העובדים הסוציאליים"

הפגנת העובדות הסוציאליות בכניסה לירושלים. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
הפגנת העובדות הסוציאליות בכניסה לירושלים. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

כאלף עובדים סוציאליים הפגינו היום (שני) מול קריית הממשלה בתל אביב ובכניסה לירושלים במחאה על אירועי התקיפה האחרונים נגד עובדים סוציאליים, תחת הכותרת "עו"סות סוף לאלימות". במהלך ההפגנות חסמו העובדים את צומת הרחובות קפלן ובגין בתל אביב וכן את הכניסה לירושלים בסמוך לגשר המיתרים. יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני נעצרה בהפגנה בתל אביב.

״דמנו אינו הפקר, חובתה של המדינה, ששלחה אותנו להגן ולטפל באוכלוסייה, להגן עלינו, ובמידה והיא אינה מסוגלת לעשות זאת, אנחנו לא נקבל יותר קהל. לא נשלח את העובדים הסוציאליים למותם – אנו דורשים ששרי הרווחה והאוצר יתערבו במצב החירום״, נאמר בהודעת איגוד העובדים הסוציאליים שפורסמה במוצ"ש.

מנסים לשבור אותנו, מנסים להכשיל את המאבק שלנו, מנסים לגרום לנו שלא לדרוש את מה שמגיע לנו, אבל אנחנו לא ניתן לזה לקרות

המפגינים התקבצו באזור קריית הממשלה בתל אביב ובכניסה לירושלים וקראו בין היתר "רווחה ובריאות בלי איום של אלימות", "חיים כץ תתעורר כי דמנו לא הפקר" ו"אין רווחה בלי הגנה". זה היום השני שהעובדים הסוציאליים בכל הארץ נוקטים עיצומים, שבמסגרתם הם אינם מקבלים קהל במחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות, בבתי חולים, בסניפי הביטוח הלאומי ובשאר המקומות שבהם ניתנים שירותים. העיצומים לא מוגבלים בזמן אך עם זאת, איגוד העובדים הסוציאליים הודיע כי לנוכח התלקחות המצב הביטחוני בדרום, השירותים הסוציאליים ביישובי עוטף עזה ובמרכזי החוסן פועלים היום במתכונת חירום.

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, אמרה כי "מנסים לשבור אותנו, מנסים להכשיל את המאבק שלנו, מנסים לגרום לנו שלא לדרוש את מה שמגיע לנו, אבל אנחנו לא ניתן לזה לקרות".

הפגנת העובדות הסוציאליות בכניסה לירושלים. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
הפגנת העובדות הסוציאליות בכניסה לירושלים. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

לדבריה, "אנחנו נמצאים ונמצאות פה היום, אחרי לילה לא פשוט, שעבר על ישראל כולה ובמיוחד על תושבי עוטף עזה, ולמרות זאת אנחנו פה. אני גאה בכל אחת ואחד שהגיע. הגעתם למרות שאיימו עלינו בניכוי שכר, הגעתם לפה למרות שבחלק ממקומות העבודה שלכם מקשים עליכם לעשות את זה, זו חוצפה. מי שצריך לקחת אחריות על הביטחון שלנו, ועל תנאי העבודה וההעסקה שלנו הם חיים כץ, משה כחלון, מרכז השלטון המקומי ומשרד הבריאות. אנחנו צריכים להראות להם שאנחנו לא מסתמכים על אף אחד יותר. אנחנו לא מחכים לאישורים של אף אחד".

"מדינת ישראל לתפיסתי נמצאת בקו פרשת המים" הוסיפה, "או שהיא רוצה להיות מדינת רווחה ואז זה אומר שצריך להשקיע תקציבים ברווחה, או שמדינת ישראל מחליטה שהיא מפרקת את כל השירותים החברתיים בישראל כי אין בזה צורך – אבל אי אפשר גם וגם גם להגיד שיש רווחה, וגם להפיל את כל על העובדים והעובדות הסוציאליות של כל השירותים החברתיים".

הפגנת העובדות הסוציאליות בכניסה לירושלים. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
הפגנת העובדות הסוציאליות בכניסה לירושלים. (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

יו"ר שדולת העובדים הסוציאליים בכנסת, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), אמר כי "מדינת ישראל שולחת את העובדים הסוציאליים לחצר האחורית ללא גיבוי וללא כלים. בלתי מתקבל על הדעת העומס הנורא הנובע מחוסר התקינה ותנאי העבודה הדלים ובנוסף לזה העובדה שהפכו לשק אגרוף של מטופלים". ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה כי "רצח עובד או עובדת הוא לא בתיאוריה. כשהייאוש הוא קיצוני, אופציה זו קיימת מדי יום בכל רגע. ההתעלמות מהמצב תביא את התוצאות החמורות לחיי כולנו ויישפך כאן דם".

מחאת העובדים הסוציאליים החלה אחרי שבשבוע האחרון נרשמו חמישה מקרי אלימות, ביניהם תקיפה מתוכננת של עובדת סוציאלית בבית דגן בפטיש. שר העבודה והרווחה חיים כץ שוחח אתמול עם העובדת שהותקפה ואמר לה כי "הזדעזענו לשמוע על מה שקרה, המשרד ואני תומכים בך מקיר לקיר ובטוחים במקצועיות שלך. נחזק אותך ותקבלי את כל מה שאת צריכה. תמשיכי לתרום לאוכלוסיות המוחלשות במדינת ישראל ואנחנו מקבלים את זה בהערכה רבה. הרבה סבלנות, כל מסע בן מיליון מילין מתחיל בצעד אחד קטן. כנראה שהמסע לחיזוק האוכלוסיות האלה הוא ארוך וצריך הרבה צעדים קטנים. אז תודה על כל מה שאת עושה".

גם באוקטובר נקטו העו"סים בעיצומים מספר פעמים לאחר שעובדות סוציאליות הותקפו על-ידי בני משפחה. באחד המקרים הותקפו עובדים באחת מהמחלקות לשירותים חברתיים בירושלים. עובדת סוציאלית אחת הותקפה פיזית ונפגעה בחזה מאגרופים, היא פונתה לקבלת טיפול רפואי. התוקפת, כבת 50 סבתם של הילדים המטופלים במחלקה, תקפה מילולית עוד שני עובדים והשליכה מתקן מים לעבר אחת מהעובדות הסוציאליות שנכחו במקום. רכוש רב הושחת באירוע, בין היתר מחשבים, תיקים, וציוד משרדי נוסף. בשעת האירוע לא נכח באירוע מאבטח, מאחר והוא מתחיל את עבודתו רק בשעה 08:30.

התופעה עליה מלינות העו"סיות אינה חדשה אך נראה כי לאחרונה היא הולכת ומתעצמת. אחד המקרים הקשים אירע לפני קצת למעלה משנה, בו ירו על מחלקת הרווחה באום אל פאחם, ירי שככל הנראה כוון כלפי מנהלת מחלקת הרווחה בעיר, עו"ס פתחיה אגברייה, והצטרף לאירוע נוסף בו נורו יריות לעבר רכבה של עובדת סוציאלית במקום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!