דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הפנים

האשמות חמורות / תנ"צ גיא ניר: "כלים מודיעיניים מופעלים במשטרה בצורה עבריינית"

הקצין, המצוי בחופשה כפויה מזה שלוש שנים, לוועדת כי גורמים בכירים אוגרים מידע במטרה לסכל מינויים במשטרה ומחוצה לה | חברי הוועדה תהו מדוע לא פעל בנושא כשהיה ביכולתו לעשות זאת

דיון של ועדת הפנים בנושא  שימוש שעושה המשטרה במידע מודיעיני רדום למטרות פסולות. (צילום: ענת יורובסקי)
דיון של ועדת הפנים בנושא שימוש שעושה המשטרה במידע מודיעיני רדום למטרות פסולות. (צילום: ענת יורובסקי)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

"האשמות חמורות כנגד בכירים במשטרה הושמעו היום על ידי תנ"צ גיא ניר בכנסת: "כלים מודיעיניים במשטרה מופעלים בצורה פסולה או עבריינית". ניר, הנמצא כיום תחת הליך בדיקה משמעתי במשטרה ומצוי מזה כשלוש שנים בחופשה כפויה, הופיע היום (שני) בפני ועדת הפנים של הכנסת, שדנה בשימוש שעושה המשטרה במידע מודיעיני רדום למטרות פסולות. האשמותיו גררו תגובות זועמות מח"כים שתהו מדוע לא פעל עם המידע בזמן אמת, כמו גם מח"כים שהתנגדו לקיום הדיון המעמד צד אחד, מבלי שניתנה למשטרה הזדמנות להגיב על הדברים.

ניר, שממצאי ועדת בדיקה בעניינו העלו חשד לביצוע עבירות משמעת במגוון תחומים, הטיח במשטרה שורה של האשמות חמורות, בדבר שימוש בלתי ראוי אותו מבצעים לכאורה בכירים במשטרה במידע מודיעיני כנגד בכירים אחרים, כמו גם כנגד נבחרי ציבור. "למשטרת ישראל יש כלים טובים, מתקדמים. אבל כשהכלים האלה נמצאים בידיים הלא נכונות, הם עלולים להוות סכנה ממשית" טען, "אנשי מודיעין וחקירות שמחזיקים, במחשכים, מידע רב, על אישי ציבור, הופכים להיות בעלי כוח, והכוח עלול להשחית. הם מסוכנים. אני התרשמתי בעצמי כבר ב-2014 איך יוצרים מאזן אימה. תארו לכם מצב שאני מחזיק בתיק מידע על מי מכם, איך מקיימים דיון מאוזן ומקצועי?"

ניר תיאר שגרת פעולה במסגרתה בכירים במשטרה אוגרים מידע מודיעיני על בכירים אחרים במשטרה, בו הם משתמשים על מנת לסכל את מינויים של אלה. "שימוש במידע בזמן מסוים בצורה מסוימת – עלול לגרום נזק בלתי הפיך" אמר, "יש פיקוח על פעולות רבות שמבצעת המשטרה. אבל אין אפשרות לפקח ב-100%. לכן אנו רואים כיצד אנשים שעוברים על ההוראות עושים שימוש פסול בכלים ובמידע. כלים שמופעלים בצורה פסולה או עבריינית. הכלים הללו משמשים קומץ של אנשים, לשיטתי שימשו גם נגדי ומשמשים נגד אחרים. אין אפשרות למנגנוני ההגנה הקיימים היום לבצע שליטה מוחלטת". עוד אמר ניר כי "לולא שמו של אדם היה מועלה כמועמד לתפקיד – לא היה נעשה שימוש בחומר. החומר שוכב שנים. אף אחד לא נוגע בו, אף אחד לא מטפל בו".

לדבריו, באופן זו סוכל מינויו של גל הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה, וכך גם מינויו של יורם הלוי לאותו תפקיד. על מינויו של הלוי אמר כי "השיטה הזאת עובדת כבר שנים, ומצליחה. הם השתכללו בה. אנשים שמפעילים את השיטה הזאת, עשו עוד דברים. הסיכול של יורם הלוי לתפקיד המפכ"ל. קציני משטרה בכירים ביניהם, ראש להב היוצא, – אמרו שהלוי לא יהיה מפכ"ל המשטרה. השיטה חיה ובועטת והיא גובה קורבנות. אם יש לך מידע שמחייב פעולה – תעשה את זה באותו רגע. תטפל מיד. אל תשמור אותו ליום פקודה". על פרשת גל הירש אמר כי "גל הירש הוא קורבן לסיכול ממוקד. אם לא הייתי מתעד את הסיכול שנעשה לו, וחושף את הסיכול, אף אחד לא היה יודע על זה. עם ישראל לא הי שומע על כך שמועמד לתפקיד כל כך בכיר סוכל".

דבריו של ניר גררו תגובות קשות מצד ח"כים שנכחו בדיון, שחשו כי טענות קשות כל כך לא יכולות להישמע בלי נוכחות של המשטרה והפרקליטות שתוכל להגיב להן. ח"כ רויטל סוויד (המחנה הציוני) אמרה כי "אם לא היו חקירות נגד ראש הממשלה לא היינו נמצאים באחד הדיונים הכי מעוותים שנראו בכנסת ישראל. גל הירש הוא קורבן, וזה לא קשור למופע שעשית פה. הבאת את גיא ניר – שכל מה שהוא מספר קרה כשהוא היה במשטרה. כשהוא היה רח"ט מודיעין. הוא יודע מצוין את הדברים כי זה היה תחת פיקודו. אתה נותן פה פלטפורמה חד צדדית, מעוותת. אין פה משטרה, פרקליטות".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה כי "אני לא יודעת אם היה סיכול ממוקד לגל הירש. זה לא משהו שאפשר להגיד בוודאות. זה דבר פופוליסטי להגיד בוודאות. צריך להיזהר. אמון הציבור במשטרה זה הדבר החשוב ביותר. אני רוצה לשאול – אותי מטריד הנושא של הטרדות מיניות. אתה הוצאת את מסמך יצחקי. אתה דיווחת על ריטמן ועל ההטרדה המינית. למה עשית את כל זה רק כשהתחילה בדיקה נגדך? מדוע החזקת את המידע הזה אצלך? אני נגד לעשות סיבוב על גבן של מוטרדות מינית כדי להשיג דברים אינטרסנטים".

ח"כ משה מזרחי (המחנה הציוני), ניצב בדימוס במשטרה, הזדעם גם הוא על הדברים ואמר כי "יושב פה קצין במדים, אתה לא מדבר על שאלות ספציפיות, אלא שופך קיטונות של דברים, יצאת פה באמירות גלובליות, מכפישות, אני לא מתפלא שח"כ מלינובסקי אמרה שאם דברייך נכונים יש לנו ארגון פשע במשטרה. אתה אומר דברים שאני לא מקבל. זאת במה להכפשת משטרת ישראל? זה מה שהיה פה".

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) אמרה כי "הדברים שאמר תנ"צ ניר הם הכפשות לכל עבר. כשהוא אמר הם והם, מי זה הם? כל ראשי המשטרה זה הם? זה משפט שדה שאתה עושה פה. מהוועידה היום יוצא שכולם זה הם. ההתנהלות שהצגת היא מזעזעת אם היא נכונה. אני רוצה לדעת מי הם הנאשמים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!