דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קריק-טור

קריק-טור / בקריקטורות עזה מנצחת: המאיירים הערבים מעודדים את העזתים

שלושה אמני קריקטורה פרסמו ביממה האחרונה יצירות המציגות את תושבי עזה כמנצחים של המערכה האחרונה, ואת ישראל כפחדנית | אז מה אם האמת רחוקה שנות אור משם?

בקריקטורה של אבו יוסף, איש מזרח ירושלים של "אתה לא יכול לאכול את הבשר של כל עוף" (https://twitter.com/PalinfoAr/status/1061988792431718401)
בקריקטורה של אבו יוסף, איש מזרח ירושלים של "אתה לא יכול לאכול את הבשר של כל עוף" (https://twitter.com/PalinfoAr/status/1061988792431718401)
נעם בנעט
נעם בנעט
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

נראה שהאירוע הביטחוני בראשון בערב ברצועת עזה, שנראה שרוב הפרטים שלו יישארו חסויים, הוא רק התחלה של אירוע מתגלגל\ והגזרה הדרומית מתחממת. האירוע הביטחוני עורר כמובן את הקריקטוריסטים הערבים. הנה שלושה מתוכם.

הקריקטוריסט העזתי עַלַאא' א-לַקְטַה התייחס לאירועים אתמול ברצועת עזה. בקריקטורה עצמה אנו רואים מלכודת עכברים עם דוקרנים עליה כתוב 'רצועת עזה' ומהמלכודת אפשר להבחין בירי של רקטות קטנות. בחלק של הדוקרנים חייל צה"ל (שימו לב למגן דוד על הקסדה שלו) צועק "אמאאאאא".

תוספת מרתקת לא פחות בפרסום בפייסבוק ואף בחלק מהשיתופים בטוויטר, שם הוא ציטט חלקים מפסוקים 56-57 מסורה (פרק) 8 בקוראן שאומרים (תרגום של אורי רובין) "הם אלה אשר ערכת עמם חוזים בשבועה, ובכל פעם יפרו אותם, ואינם יראים. אם תשיגם במלחמה, הפיצם לכל רוח למען יראו וייראו העומדים אחריהם".

מה הקשר בין פסוקים אלה לבין האירוע? על הציטוט "אשר ערכת עמם חוזים" מסביר רובין כי מדובר בשבט היהודי קֻרַיטַ'ה, מבין שלושת השבטים היהודים בעיר אלמדינה, בימי הנביא מחמד, שהאסלאם טען כי הם הפרו את החוזים שלהם עם נביא האסלאם ועל כן מחמד תקף אותם וטבח בהם בשנת 627.

כלומר א-לַקְטַה משווה בין היהודים שהפרו, בעיני האסלאם, את החוזה עם מחמד שדינם היה מוות, לבין מדינת ישראל שנושאת ונותנת עם חמאס בעניין של הסדרה ובעיני חמאס – בפעולה צבאית זו הפרה אותו.

בקריקטורה של אבו יוסף, איש מזרח ירושלים, אנו רואים עוף דורס עליו כתוב 'עזה' מתקרב אל החייל הישראלי שלא מדוגם, פוחד וצולע על קב אחד. העוף הדורס אומר לו "אתה לא יכול לאכול את הבשר של כל עוף" או במילים אחרות – אנחנו (עזה) הרבה יותר חזקים ממה שנדמה לכם, ולא כדאי לכם להתעסק אתנו.

הקריקטוריסט עִמַאד חַגַ'אג' (יליד רמאללה תחת שלטון ירדן) הזדרז אף הוא עם תגובה קריקטוריסטית. בקריקטורה עצמה אנו רואים את ראש הממשלה נתניהו גדול עם מדים כשבמקום הדרגות מאויר דגל ישראל. נתניהו נראה שהוא מנסה לסגור את הפה שלו על 'עזה" אך קרס של חכה המשתמשת בפצצות לטובת סימן דיאקריטי (סימן אורתוגרפי המתווסף לאותיות כדי לשנות את דרך הגייתן או כדי להדגיש הבדל בין שתי מילים הנכתבות בצורה זהה) מונעות זאת ממנו.

במילים אחרות עזה פוצעת, מדממת ומתפוצצת לנתניהו בפנים.


נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת "חלון למזרח התיכון המתחדש". אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!