דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.4°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

לוחמה כלכלית / מכה קשה למשטר: איראן נותקה ממערכת הסליקה הבינלאומית

הצפי: ירידה קשה בייצוא הנפט האיראני, העמקת המשבר הכלכלי באיראן, קושי בהעברת כספים לטרור ועוד | הצעד הדרמטי עלול להוביל את המשטר להקצנת התנגדותו לארצות הברית ובעלות בריתה, בהן ישראל

שרפה באסדת קידוח של חברת הנפט הלאומית של איראן. (צילום: Ali Mohammadi/Bloomberg via Getty Images)
שרפה באסדת קידוח של חברת הנפט הלאומית של איראן. (צילום: Ali Mohammadi/Bloomberg via Getty Images)
יונתן קירשנבאום

מכה קשה לאיראן: בלחץ ממשלת ארה"ב, הבנק האיראני המרכזי, יחד עם עוד כ-70 מוסדות פיננסיים איראניים, נותקו ממערכת הסליקה של האגודה העולמית לתקשורת פיננסית בין-בנקאית (SWIFT). המהלך, שאליו התנגדו ממשלות גרמניה וצרפת, ינתק למעשה את המערכת הבנקאית באיראן משאר העולם ותמנע תשלומים גלויים וישירים אליהם. התוצאה הישירה שצפויה מהמלך היא ירידה חדה בייצוא הנפט האיראני, שיהווה מכה קשה ביותר למשק באיראן.

מערכת הסליקה SWIFT היא חברה בלגית שמפעילה מערכת להעברת דרישות תשלום בין בנקים ברחבי העולם. כיום, כ-11,000 בנקים מחוברים למערכת, ומרבית הבנקים שפועלים ברמה הבינלאומית. החברה מספקת תשתית להעברות בין מוסדות פיננסיים, ובנקים שאינם מחוברים אליה לא יכולים לקבל העברות ישירות מבנקים שעושים שימוש באותה התשתית.

לכן, הניתוק יביא לבידוד פיננסי של איראן, וירידה דרסטית בהכנסותיה מייצוא. כיום מהווה הנפט 60% מהייצוא האיראני, ושיעור זה צפוי לרדת באופן דרסטי בעקבות הניתוק. בשנת 2012 לחץ ממשל אובמה על SWIFT לנתק את איראן ממערכת הסליקה, צעד שהביא לצניחה בהיקף ייצוא הנפט האיראני.

SWIFT היא חברה פרטית, ואיננה מחויבת לציית להחלטותיה של הממשלה האמריקאית. עם זאת, ארה"ב איימה להטיל סנקציות גם על החברה במידה ולא תיענה לדרישה לנתק את איראן מהמערכת. לצעד התנגדו מספר גורמים בדירקטוריון החברה, ביניהם נציגי בנקי ההשקעות הגדולים בוול סטריט שניתוק איראן ממסחר יביא לפגיעה בהכנסותיהם מעסקאות אלו. עם זאת, הנהלת החברה קיבלה בסופו של דבר את הדרישה האמריקאית.

ממשל טראמפ טוען כי חלק מהבנקים האיראניים שימשו כדי להעביר כספי סיוע לחיזבאללה וחמאס, בעלות בריתה של איראן. בחודשים האחרונים ניסה ממשל טראמפ לפגוע בקשרים הפיננסים בין איראן לארגונים אלו עד ידי הטלת סנקציות על הבנק האיראני המרכזי. לטענת משרד האוצר האמריקאי ממאי האחרון, הבנק האיראני המרכזי מעביר מאז החתימה על הסכם הגרעין מיליוני דולרים "כדי להעשיר ולתמוך באג'נדה האלימה של חיזבאללה".

עם זאת, מדובר בצעד משלים לסנקציות שהטיל ממשל טראמפ מחדש על איראן, והוא עשוי להיות הקשה מכולם. ממשלת ארה"ב הטילה סנקציות שאוסרות על חברות אמריקאיות לקיים קשרים עסקיים עם איראן. עם זאת האיחוד האירופי, שהתנגד לביטול הסכם הגרעין, הודיע כי חברות אירופיות יוכלו להמשיך לקיים קשרים עסקיים עם איראן. ניתוק איראן מ-SWIFT ימנע קשרים עסקיים כמעט באופן מוחלט, וימוטט את ניסניונו של האיחוד האירופי לשמר את מתווה הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015.

המהלך ימנע מאיראן להעביר בקלות כספי סיוע לארגוני טרור הנתמכים על ידה, והיא תאלץ למצוא דרכים עקיפות לתמוך בהם. עם זאת, הפגיעה הקשה ביותר תהיה בכלכלה האיראנית עצמה. בפעם האחרונה שנותקה איראן ממערכת הסליקה ב-2012 הדבר הוביל את המשק האיראני למיתון חמור, ותרם למוכנותם של מנהיגי המדינה לחתום על הסכם הגרעין.

מתנגדי הניתוק טוענים בין היתר שבידוד כלכלי קיצוני כל כך של איראן עלול לדחוף את המשטר לפעולות אגרסיביות יותר כדי לשמור על מעמדה הפוליטי במדינה. לטענתם, הלחץ שיופעל על המשטר האיראני בעקבות מיתון כבד, מבלי שהונח על השולחן הסכם חלופי לזה שבוטל על ידי ממשל טראמפ, עלול להביא לפעולות שמחזקות את מעמד המשטר האיראני כמתנגד לארה"ב ובעלות בריתה, כולל ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!