דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בירושלים

המאבק על ירושלים / מבט אל הקלפיות של הבירה, רגע לפני סיומה של מערכת בחירות ארוכה ומפלגת

בבית צפאפא התקשו להצביע, בשכונת גאולה התירו חלק מהרבנים להצביע "באופן חופשי", ובגילה, שש נשים מבוגרות הראו אזרחות למופת | ניגשנו לשכונה חרדית, ערבית וחילונית כדי לנסות להבין את מי יבחרו תושבי ירושלים להיות להם לראש העיר

הבחירות לראשות עיריית ירושלים בבית צפאפא. (צילום: ענת יורובסקי)
הבחירות לראשות עיריית ירושלים בבית צפאפא. (צילום: ענת יורובסקי)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

ירושלים ניגשה אתמול (שלישי) להצבעתה השנייה בבחירות לראשות העיר – זאת לאחר מערכת בחירות ארוכה ומפלגת, שהסתיימה בקמפיין בחירות משולח רסן ומכפיש במיוחד. במטרה להבין מה יבחר לעשות הרחוב הירושלמי בסיום מערכת בחירות זו, ניגשנו אל שכונה ערבית, חילונית, וחרדית – התוצאות לפניכם.

בית צפאפא

בהצבעה שהתקיימה לפני כשבועיים, נתקלו עשרות מתושבי בית צפאפא, שכונה ערבית בדרום ירושלים, בבעיה אותה לא חוו במערכות בחירות קודמות. תושבים רבים הגיעו לשתי הקלפיות שהוצבו בשכונה, שם נאמר להם כי הם רשומים להצביע בקלפיות הרחוקות קילומטרים רבים מבית צפאפא – בית חנינא, העיר העתיקה, הגבעה הצרפתית, ועוד. כל השכונות הללו נמצאות בצידה השני של ירושלים, ולא ברור מדוע תושבים רבים כל כך מבית צפאפא שובצו להצביע דווקא בהן. זאת, משום שמצביעים רבים סיפרו כי בכל מערכות הבחירות הקודמות הצביעו בשכונתם, משום שבשכונה בכל מקרה הוצבו קלפיות, ומשום שקיימים מוקדי הצבעה חלופיים שקרובים הרבה יותר לבית צפאפא.

היום, שני בתי הספר בשכונה בהם הוצבו קלפיות – היו כמעט ריקים ממצביעים. בשתי הקלפיות, רק מעטים מבעלי זכות הבחירה הגיעו להצביע. בבית הספר אל-ברעם בשכונה רשומים להצבעה 1511 מצביעים, ועד השעה 15:00 אחר הצהריים הצביעו רק עשרה תושבים. גם במוקד ההצבעה השני דווח כי רק מצביעים בודדים הצביעו. עם זאת, בשתי הקלפיות, סיפרו המשקיפים כי גם היום מצביעים רבים הגיעו לקלפי, שם התבשר להם כי הם משובצים להצבעה בעיר העתיקה, או בשכונות מרוחקות אחרות. לעתים, הגיעו יחד בני אותה משפחה, המתגוררת באותו בית, ואחד או יותר מבני המשפחה גילה כי הוא משובץ להצביע בשכונה מרוחקת, בעוד יתר בני המשפחה הצביעו בבית צפאפא. לדברי משקיפה אחת, "שליש ממי שהגיעו להצביע לא משובצים להצביע פה אלא בשכונות אחרות".

אחוזי ההצבעה בשכונות הערביות בירושלים מעולם לא היו גבוהים. ובעוד בית צפאפא דווקא היתה יכולה להביא אחוזי הצבעה גבוהים יותר משכונות מזרח ירושלים, כאשר מתייחסים לקשיים בהם נתקלו מי שניסו להצביע לפני שבועיים, לעובדה שההצבעה הייתה הפעם לראשות העיר בלבד, ולעובדה שבכל הארץ אחוזי ההצבעה היום היו נמוכים מבחירות הקודמות, אפשר להבין מדוע רק בודדים הצביעו היום בבית צפאפא.

מאה שערים

רחובות מאה שערים ושכונת גאולה הסמוכה אליה מלאים בכתובות גרפיטי הקוראות לציבור שלא להצביע בבחירות. "מצביע = משת"פ", "אסור להשתתף בבחירות", "יהודי לא מצביע" – אלו רק מספר דוגמאות לכתובות שרוססו ברחובות השכונות החרדיות. בצמוד אליהן, תלויים פשקווילים ושלטים שונים המודיעים גם הם על האיסור המוחלט להצביע. ואם כל זה לא מספיק, ברחוב הראשי בשכונה עובר רכב שרמקוליו מזהירים את הציבור מהשתתפות בבחירות.

סיסמאות נגד הבחירות לראשות עיריית ירושלים, בשכונת מאה שערים. (צילום: ענת יורובסקי)
סיסמאות נגד הבחירות לראשות עיריית ירושלים, בשכונת מאה שערים. (צילום: ענת יורובסקי)

למרות האיסורים והאזהרות החוזרות והנשנות – הקלפי אליה הגענו בשכונת גאולה אינה ריקה ממצביעים. בכניסה אליה עומדים שני מצביעים צעירים ומורים עלינו להצביע "רק ליאון!". גם המצביעות והמצביעים עמם שוחחנו, סיפרו כי הם הצביעו לליאון בלבד, אבל כל השיחות מעלות את אותה תהייה מעניינת – כולם הצביעו לליאון ולליאון בלבד, זאת הייתה הוראת הרבנים, אבל כולם גם שמעו על אחרים, ולא מעט מהם, שהצביעו ברקוביץ'. מצביעה אחת מספרת כי "כל החסידויות כמעט עברו לברקוביץ'". צעיר שעובר בסמוך אלינו שומע זאת, מתערב בשיחה, ושואל – "מי שמעת שאמר לתמוך בברקוביץ'?!". התשובה לכך מעבירה את אותה רוח דברים עמומה – רוב ראשי החסידויות לא הורו לחסידיהם לתמוך בברקוביץ' – אבל אפשרו להצביע באופן חופשי. ההכרעה הזאת, במקום הוראה להצביע לליאון, שווה לא מעט, ונראה כי יש מי שהשתמשו בה על מנת להצביע למועמד החילוני.

סיסמאות נגד הבחירות לראשות עיריית ירושלים, בשכונת מאה שערים. (צילום: ענת יורובסקי)
סיסמאות נגד הבחירות לראשות עיריית ירושלים, בשכונת מאה שערים. (צילום: ענת יורובסקי)

גילה

שכונת גילה, על 30,000 תושביה, היא תעלומה. חיים בה חילונים רבים, ועם השנים, גם יותר ויותר דתיים וחרדים. למרות ששכונה בגודלה יכולה היתה להכריע את הבחירות, מרבית הקלפיות בהן עברנו היום היו ריקות כמעט לחלוטין ממצביעים. בכניסה למרבית הקלפיות לא הוקמו ביתנים של שני המועמדים. בלי יותר מדי שלטים או תומכים, היה ניתן למצוא בכניסה לקלפיות פעילים ספורים של כל אחד מהמועמדים. עוד כמה מפעילי ברקוביץ' עברו ברחובות השכונה, מגייסים מצביעים.

אל אחת הקלפיות המרכזיות בשכונה, הנמצאת במנהל הקהילתי, הגענו כשעתיים לאחר פתיחת הקלפיות. בכניסה אליה עמדו מספר פעילי 'התעוררות' וניסו לתלות שלטים של ברקוביץ'. מולם, עמד פעיל בודד של ליאון, שברגע שלבש את המעיל שהיום הירושלמי הקר דרש, איבד כל סממן הקושר אותו לליאון. הכניסה לקלפי הייתה שקטה וריקה, ורק זרם דל של מצביעים פקד אותו.

בחירות סיבוב שני בירושלים (צילום: דבר ראשון)
בחירות סיבוב שני בירושלים (צילום: דבר ראשון)

בצאתי מקלפי אחרת בשכונה, חלפו על פני שש נשים, מבוגרות מאוד, שהתאמצו לטפס אט אט את שני גרמי המדרגות המובילות אליה. למרות גילן המבוגר, למרות הצניחה הדרמטית באחוזי המצביעים בסיבוב השני בבחירות, למרות שהכניסה לקלפי המדוברת הוזזה – הן בחרו להתייצב בקלפי, ולהשפיע על עתידה של עירן. הלוואי שיותר מצביעים ומצביעות היו לומדים מהן את השיעור הזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!