דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

נוער שמע? / במחאה על העיצומים: מועצת התלמידים תשבית את התיכונים

המועצה החליטה לשבות במחאה על עיצומי ארגוני המורים ובוחני הנהיגה, אשר כתוצאה מהם לא מתקיימים מבחני נהיגה וימי חוץ בבתי הספר. חניכי תנועת הנוער המחנות העולים יצאו נגד ההחלטה: "מעשה אנוכי המעודד את מדיניות ההפרטה".

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90
מיכל רוזן

מועצת התלמידים הארצית תשבית היום (שלישי) את כל בתי הספר העל יסודיים (י'-יב') וזאת במחאה על העיצומים של ועד בוחני הנהיגה (הטסטרים) ושל ארגון המורים. נציגי התלמידים מוחים על כך שבמסגרת מאבקם של ארגוני העובדים על זכויותיהם ומאבקם כנגד הפרטה בתחומי פעילותם, לא מתקיימים מבחני נהיגה לקבלת רשיון (טסטים) וכן לא מתקיימים ימי חוץ וטיולים בבית הספר. "לא יתכן שמנהלים את המאבק על חשבון תלמידי ישראל, יש מספיק דרכים אחרות ומקובלות לנהל את המאבקים" אמר אליאב בטיטו יו"ר מועצת תלמידים ארצית.

אך מזכירות החניכים של תנועת המחנות העולים יצאה נגד השביתה והודיעה כי הם מזמינים את תלמידי ישראל להגיע לבתי הספר מחר ללמוד על מהות השביתה של בוחני הנהיגה. בהודעה שפרסמו נכתב בין היתר: "מועצת התלמידים הארצית, המייצגת גם אותנו, הוציאה הודעה לתקשורת, ובה ציינה שאינה מתנגדת לשביתה של הטסטרים אלא מבקשת לא להיות מושפעת ממאבקם. זה מעשה אנוכי" קובעים חניכי המחנות העולים, ומוסיפים, "מעשה זה מעודד את ההפרטה כחלק מהשתתפות בתרבות האדישה, המנוכרת והאגואיסטית שמשרד החינוך מעודד. מעשה זה פוגע בעובדים המאוגדים, המנסים להיאבק על זכויותיהם כנגד המערכת".

חניכי המחנות העולים הפנו אצבע מאשימה כלפי הנהגת התלמידים. "מועצת התלמידים לא מהווה קול אלטרנטיבי, מהפכני, כמו שראוי שהתארגנות תלמידים תשמיע, אלא מיישרת קו עם האינטרסים הממסד" נכתב בהודעתם.

ארגון בוחני הנהיגה החל בחודשים האחרונים במאבק כנגד התכנית להפריט את מבחני הנהיגה בישראל. לפני כחודש וחצי, החריף הארגון את העיצומים והפסיק לקיים מבחני נהיגה.  ארגון המורים מזה שנתיים מקיים דיונים עם משרד החינוך על מכלול נושאים שאינם מטופלים ופוגעים בציבור המורים לטענתם. הארגון החל ביום ראשון האחרון את העיצומים והופסקו כל היציאות החוץ בית סיפריות, למעט ימי השל"ח, לרבות טיולים שנתיים, הצגות וסיורים במוזיאונים.

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90

ממועצת התלמידים נמסר כי במידה ולא ימצא פיתרון לדרישותיהם, השביתה תימשך גם מחר. במהלך השביתה תוציא המועצה, בשיתוף עם החברה להגנת הטבע, טיולים אלטרנטיביים בשלושה מוקדים- צפון, מרכז ודרום.

אליאב בטיטו, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, ניסה להדוף את הביקורת כנגד החלטות הנהגת התלמידים. בטיטו אומר "זו לא שביתה כנגד שביתה, זו שביתה כנגד מדיניות שבה שוכחים את תלמידי המדינה, זאת שביתת מחאה, זה לא המורים ולא הטסטרים, בסופו של דבר יש ממשלה והיא זו שצריכה לקחת אחריות בנושא הזה".

בטיטו תוקף את שר התחבורה על כך שלמרות שהתריעו שוב ושוב על זמני ההמתנה למבחני נהיגה הוא בוחר להצטלם ליד שלטים למחלפים חדשים ולא מוצא את הזמן לשבת עם ועד בוחני הנהיגה. כשנשאל מה יכולים לעשות הטסטרים למעט להשבית את מערך מבחני הנהיגה אמר בטיטו כי "משרד התחבורה והועד צריכים לשבת לאיזשהו טיפול זוגי".

אליאב בטיטו, האם התלמידים אינם מתנגדים לתכנית  להפריט את מערך מבחני הנהיגה, אשר צפוי להוביל ליצירת פערים חברתיים-כלכליים וייקור רשיון הנהיגה?

בטיטו: "מועצת התלמידים לא מביעה את עמדתה מכיוון שאין יישור קו בין כלל התלמידים בנושא".

יחד עם זאת בתגובה לבחירתם של חניכי המחנות העולים לתמוך בוועד בוחני הנהיגה אמר בטיטו כי המועצה מברכת על כך ובעד שתלמידי ישראל יתמכו בצדדים השונים במאבקים פוליטיים ויהיו מעורבים.

אביה הירשפלד, תלמידת כיתה י"ב, חניכה במחנות העולים במחנה ארמון הנציב בירושלים, הוסיפה כי בכל שנה בתקופה הזו המועצה יוצאת בשביתה על משהו ו"בנוגע לחברים שלי שאינם מהתנועה הדבר הראשון שאני יכולה להגיד זה שכשעולה המילה שביתה הם לא שואלים על מה ולמה. אבל ברגע שדיברתי על זה עם חברים שלי והם הבינו לעומק את העניין,  הם הבינו שיש כאן תמונה גדולה יותר. זה עורר בהם את השאלה על מקומנו כתלמידים. האם אנחנו לא צריכים להזדהות עם המורים שלנו ועם העובדים?".

משרד החינוך פנה לבית הדין הארצי לעבודה להוצאת צו מניעה כנגד השבתת הטיולים על ידי ארגון המורים. דיון בנושא יתקיים היום (ג') בבית הדין לעבודה.

ממשרד החינוך נמסר: "אנו שבים ומבהירים כי לארגון המורים אין כל עילה להשבית את הטיולים השנתיים ואת הפעילויות החוץ בית ספריות, מאחר שהארגון חתום על הסכמים קיבוציים בהם התחייב לשקט תעשייתי עד לתאריך ה- 31.8.2017, אך למרבה הצער אין כל שקט ואין כל עמידה בהתחייבות.

יובהר, כי בחודשים האחרונים מקיים משרד החינוך עשרות פגישות עם נציגי ארגון המורים. לצד הפגישות, מקיימים המשרד והארגון, כמעט מדי יום חלופת מכתבים. לראיה, רק לאחרונה טופלה סוגית האנגלית וכן גובש מתווה לרפורמה עם מורי השל"ח. כל אלה קודמו למרות קריאתו של הארגון לנתק מגע עם משרד החינוך. לנוכח זאת, אומרים במשרד, כי החלטת הארגון תמוהה ובלתי ברורה, "אין לנו מושג על מדוע הושבתו הטיולים והפעילויות החוץ בית ספריות".

מארגון המורים לא נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!