דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 20.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.9°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסלמה בדרום

הפסקת אש במבחן / טענות סותרות לגבי אופן קבלת ההחלטה על הפסקת האש בקבינט

אל מול הנרטיב שהוביל רה"מ כאילו התקבלה החלטה פה אחד, ממשתתפי הדיון עלו קולות אחרים | שרים טענו שרה"מ "כלא" אותם ו"בישל" את הכל וכי לא הייתה הצבעה | נתניהו: "מנהיגות זה לא לומר דבר אחד בקבינט ואת ההפך בחוץ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי הקבינט הבטחוני בסיור קבינט בגבול הצפון בימים יפים יותר. 6 בפברואר 2018 (קובי גדעון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי הקבינט הבטחוני בסיור קבינט בגבול הצפון בימים יפים יותר. 6 בפברואר 2018 (קובי גדעון / לע"מ)
שי ניר

הפרסומים על הסכם הפסקת האש שהושג אמש (שלישי) בין ישראל לבין הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה בראשות חמאס, בתיווך של מצרים, קטאר והאו"ם –  גררו כצפוי תגובות מצד פוליטיקאים מימין ומשמאל, חלקן אף סותרות בתוך המחנות הפוליטיים עצמם, כביכול.

בעוד שעל-פי הפרסומים בתקשורת, המתבססים על דיווחים מתוך ישיבות הקבינט, הגיעו חברי הקבינט להסכמה פה אחד על הפסקת האש, בהמשך נטען כי לא רק שלא הייתה הסכמה פה אחד, אלא שהעניין כלל לא עלה להצבעה. במקום זאת, זכו השרים לסקירה מקיפה מצד כלל גורמי הביטחון המובילים שלטענתם כיוונה למסקנה כי הברירה היחידה הנכונה בעת הזו היא לקבל את הצעת הפסקת האש. היו אף שרים שהשוו את הישיבה לכליאה וטענו כי הכל היה "בישול" של נתניהו. רה"מ הגיב על הדברים ואמר כי "בדיון הקבינט כל החברים הביעו את דעתם באופן חופשי ומפורט. הדברים מתועדים". נתניהו הוסיף עוד כי "מנהיגות זה לא לומר דבר אחד בקבינט ולומר את ההפך בחוץ".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן ושר החינוך, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר / יונתן סינדל / פלאש 90).
שר הביטחון, אביגדור ליברמן ושר החינוך, נפתלי בנט (צילום: מרים אלסטר / יונתן סינדל / פלאש 90).

השרים ליברמן ובנט, שלפי ההדלפות מתוך ישיבת הקבינט הקשו על נתניהו וטענו כי לא נכון לקבל את הפסקת האש בעת הזו, מיהרו להוציא הודעות הכחשה המתנערות מהטענות כאילו הסכימו להסדר שכזה. "התדרוכים על תמיכתו כביכול של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בעצירת התקיפות בעזה הן פייק ניוז. עמדתו של שר הביטחון עקבית ולא השתנתה", הכריזה הודעת הדוברות שיצאה מלשכתו של ליברמן ומלשכתו של שר החינוך לא איחרו להודיע כי "הדיווחים האחרונים כאילו השר בנט תומך בהפסקת ההתקפות כנגד חמאס הם שקר מוחלט. השר בנט הציג בקבינט את העמדה הנחרצת שביטא בחודשים האחרונים ואת תכניתו לגבי עזה". קודם לכן מסר גורם מדיני כי "ישראל שומרת לעצמה את חופש הפעולה. הגיעו בקשות של החמאס להפסקת אש מארבעה מתווכים שונים. ישראל השיבה שהצעדים בשטח הם שייקבעו".

גם באופוזיציה התייחסו בספקנות לידיעות שטיפטפו מישיבת הקבינט אך מזווית אחרת. יו״ר סיעת המחנה הציוני, חבר הכנסת יואל חסון, התייחס לדברים ואמר כי "‏כל עוד החמאס שולט בעזה, לא תהיה הפסקת אש, לא יהיה ביטחון אמיתי, לא יהיה תהליך מדיני ותושבי המדינה ותושבי הדרום ימשיכו להיות בני ערובה בידי ארגון טרור". חסון טען בהודעתו כי חייבים ללכת להסדרה "שכוללת מהלך מדיני, פירוק החמאס מנשקו, פתרון הומניטרי לתושבי עזה וחזרת הרשות הפלסטינית לשליטה מלאה בעזה".

חברו למפלגה, חבר הכנסת איציק שמולי, אמר כי ״למבצע הזה צריך לקרוא ״חרפת נובמבר״ והסביר כי הסכמת הקבינט להפסקת אש בנקודת הזמן הזו, לאחר מטחים כבדים של מאות רקטות על ישראל, "היא ממש כתב כניעה לטרור והפקרת הביטחון של תושבי הדרום שספגו מהלומות קשות". לדברי שמולי, "חמאס שוב מתברר כבעל הבית מול ממשלת נתניהו וקובע מתי יורים ומתי נחים, וכבונוס ישראל עוד מעבירה לו מזוודות של כסף כפרוטקשן ומסתפקת בהפגזות נדל״ן".

ישראל שומרת לעצמה את חופש הפעולה. הגיעו בקשות של החמאס להפסקת אש מארבעה מתווכים שונים. ישראל השיבה שהצעדים בשטח הם שייקבעו

חבר הכנסת עפר שלח (יש עתיד), חבר ועדת החוץ והביטחון היה בוטה עוד יותר כשאמר ש״אנחנו משלמים את המחיר של ראש ממשלה פחדן במלחמה ופחדן במעשה המדיני. ארבע שנים של חוסר מעשה וחצי שנה של חוסר תגובה יצרו מצב שבו החמאס קובע מתי יורים ומתי מפסיקים לירות, והסבב הבא כבר מעבר לפינה״.

דווקא חברת הכנסת שלי יחימוביץ' בירכה על השגת הסכם הפסקת האש. "מהחלטת הקבינט עולה כי ימשכו מאמצי הרגיעה, וזו החלטה מבורכת, בעיקר על רקע הקריאות חסרות האחריות להיכנס לפעולה קרקעית. מי כמו רה"מ יודע כמה קל להשמיע הצהרות מתלהמות וחסרות כיסוי על מיגור ומיטוט החמאס, וכמה כבד מחיר הדמים על מבצע רחב היקף שבסופו ישאר המצב כשהיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!