דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנטישמיות

הקצנה בבריטניה / בריטניה סוערת: 50 מבכירי מפלגת הלייבור הושעו בעקבות התבטאויות אנטישמיות

"אולי היה נבון יותר להקים את ישראל בארצות הברית" אמר פוליטיקאי מהלייבור, והושעה. פרופ' באואר מזהיר את הבריטים: "האנטישמיות מסוכנת לחברה הבריטית כולה"

שי ניר

"אולי היה נבון יותר להקים את ישראל בארצות הברית, וגם עכשיו אפשר להעביר אותה לשם" כך כתב חבר מועצת העיר נוטינגהם מטעם מפלגת הלייבור, אליאס עזיז, בחשבון הפייסבוק שלו.

התבטאותו האנטישמית של עזיז מצטרפת לאמירותיהם של חברי לייבור נוספים מהימים האחרונים. ראש עיריית לונדון לשעבר מטעם הלייבור, קן ליווינגסטון, אמר כי "היטלר היה ציוני ותמך בהעברת יהודים לישראל" ובשבוע שעבר נחשף כי גם חברת פרלמנט מטעם הלייבור, נאז שא, שיתפה בעבר בחשבון הפייסבוק שלה הצעה להעביר את היהודים מישראל לארצות הברית. בעקבות התבטאויותיהם, הושעו ליוינגסטון ושא מחברותם במפלגה.

אך מסתבר שליוינגסטון ושא היו רק קצה הקרחון: הטלגרף הבריטי פירסם אמש (שני) כי 50 חברי מפלגה הושעו עקב התבטאויות אנטישמיות וגזעניות. בין חברי המפלגה המושעים נמנים עזיז מנוטינגהם וכן סלים מולה, ראש עיריית בלקבורן לשעבר. מולה כתב בפוסט בדף הפייסבוק שלו כי מתקפת דעא"ש בפריז היא מניפולציה של ישראל.

בניסיון למתן את המתקפה על הלייבור התבטא יו"ר המפלגה, ג'רמי קורביין, ואמר שיש בעיה של אנטישמיות במפלגה והיא "לא תסבול אנטישמיות". עם זאת קורבין סופג ביקורת רבה בבריטניה, ואף מתוך מפלגתו, על כי הוא ממעיט בחשיבות התופעה האנטישמית במפלגתו, בעודו טוען כי הבעיה "איננה גדולה כל-כך". על פי טענות מתנגדי הלייבור באנגליה, המפלגה נגועה באנטישמיות של אנשי שמאל רדיקלי, אשר הצטרפו למפלגה בעקבות בחירתו של קורבין ליו"ר. קורבין עצמו ידוע כמתנגד מובהק למדיניותה של ישראל.

"ברגע שאתה נותן לאנטישמיות להתפרץ, אפילו אם זה מיעוט בתוך החברה שלך, אז החברה ניזוקה כמו שהיא ניזוקה מכל התפרצות של אנטישמיות. הסכנה היא קודם כל לדמוקרטיה הבריטית אבל בהחלט גם ליהודים."

חשיפת מימדי האנטישמיות במפלגת הלייבור הגיעה גם על רקע הבחירות המקומיות בבריטניה שיתקיימו בחמישי הקרוב. גורם המסייע בחשיפת ההתבטאויות הללו הם גורמים בימין השמרני, כחלק מקמפיין להחלשת הלייבור וחיזוק הכוחות השמרניים במדינה.

"בריטניה היא היום מרכז של התפתחות של אנטישמיות אינטלקטואלית. כמובן זה מייצג מיעוט של החברה האינטלקטואלית הבריטית אבל זה מיעוט פעיל למדי." כך אומר חוקר השואה יהודה באואר. "ברגע שאתה נותן לאנטישמיות להתפרץ, אפילו אם זה מיעוט בתוך החברה שלך, אז החברה ניזוקה כמו שהיא ניזוקה מכל התפרצות של אנטישמיות. הסכנה היא קודם כל לדמוקרטיה הבריטית אבל בהחלט גם ליהודים."

יהודה באואר, צילום: מתוך ויקיפדיה
יהודה באואר, צילום: מתוך ויקיפדיה

באואר גורס כי ממשלות ישראל לוקות בחוסר הבנה של התופעה וחשיבותה, "העניין המרכזי הוא אידיאולוגי והממשלות הישראליות פשוט לא מבינות את הדבר הזה. בעולם בו אנו חיים ההצדקה האינטלקטואלית האידאולוגית של איזה קו, יש לזה השפעה עצומה. אנחנו רואים את זה למשל בקשר לאיסלם הרדיקלי, שם ההשפעה של התעמולה היא עצומה. התעמולה מבוססת על אידיאולוגיה. אידאולוגיה מבוססת על מקורות מסויימים. הדרך הרצינית להלחם בזה היא להלחם באידאולוגיה שעומדת מאחורי הפעולות האלה".

חברת הכנסת ושרת החוץ לשעבר ציפי לבני (המחנה הציוני) הגיבה לאנטישמיות בבריטניה ואמרה בראיון לטלגרף הבריטי כי "לאמירות בבריטניה בימים האחרונים יש בסיס משותף: כולן שמות בסימן שאלה את זכותה של ישראל להתקיים כבית הלאומי של העם היהודי ורואים בקיומה של ישראל כבעיה. האמירות האלה אינן רק נובעות מעמדה אנטי ישראלית, אלא נושאות עימן גם ריח חזק של אנטישמיות – שצריך להטריד את הבריטים לא פחות מהישראלים." ביחס לתגובה הבריטית אמרה לבני, "החברה וההנהגה הבריטית צריכה להוקיע את התופעה הזו מתוכה באופן עמוק והחלטי״.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) טוען שאין די בהשעיית חברי הלייבור ואף קורא להתפטרות היו"ר קורביין, "במקום להקים עוד ועדת בדיקה מגוחכת, קורביין צריך להסתכל במראה ולהתבייש על הרוח האנטישמית והשפל המוסרי שאליו נקלעה הלייבור בראשותו. עם קצת יותר אינטגריטי הוא היה מתפטר כבר מזמן ועליו לעשות זאת." אמר שמולי.

בתגובה לגילויי האנטישמיות במפלגת הלייבור הבריטית, אמר ח״כ רוברט אילטוב כי ״נגע האנטישמיות הפושה במפלגת הלייבור צריך להדליק נורה אדומה אצל הפרלמנט הבריטי כולו. גילויי אנטישמיות שכאלה בבית הנבחרים מסוכנים ומזכירים ימים אפלים באירופה. על מפלגת הלייבור לעשות בדק בית רציני ולמגר את נגע האנטישמיות המכוער לאלתר״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!