דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספרות

פרידה / ויליאם גולדמן, יוצר 'הנסיכה הקסומה' ו'כל אנשי הנשיא' נפטר בגיל 87

גולדמן זכה בשני פרסי אוסקר, אך מבחינתו היה סופר יותר מאשר תסריטאי | עם זאת, עד יום מותו טען שלא הוא כתב את 'הנסיכה הקסומה', אלא סופר פלוריני (הארץ הדמיונית בה מתרחש הספר) בשם ס. מורגנשטרן

הסופר והתסריטאי וויליאם גולדמן מקבל את פרס האוסקר, על התסריט לסרט "כל אנשי הנשיא". מרץ 1977 (AP Photo, File)
הסופר והתסריטאי וויליאם גולדמן מקבל את פרס האוסקר, על התסריט לסרט "כל אנשי הנשיא". מרץ 1977 (AP Photo, File)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

הסופר והתסריטאי ויליאם גולדמן נפטר אמש (חמישי) בגיל 87. הוא זכור כסופר והתסריטאי של "הנסיכה הקסומה", וכזוכה בשני פרסי אוסקר על התסריט של סרטי המופת "קיד וקסידי" ו"כל אנשי הנשיא". הוא נפטר בביתו במנהטן, לאחר מאבק במחלת הסרטן, והותיר אחריו שתי בנות.

גולדמן נולד למשפחה יהודית בשיקגו בשנת 1931. למרות שעיקר הצלחתו ותהילתו באו לו בזכות התסריטים שכתב, שכאמור זיכו אותו בשני פרסי אוסקר ומספר פרסי מפעל חיים, הוא החשיב את עצמו כסופר יותר מאשר תסריטאי. חלק מהספרים שכתב כגון "הנסיכה הקסומה" ו"איש המרתון" עובדו על ידו לאחר מן גם לתסריטים, שחלק אף הצליחו יותר מהספרים.

הסופר והתסריטאי וויליאם גולדמן (Photo by Ray Amati/Getty Images IL)
הסופר והתסריטאי וויליאם גולדמן (Photo by Ray Amati/Getty Images IL)

הוא היה ידוע בחוש ההומור הייחודי שלו, וטבע לאורך שנותיו בספרות וקולנוע מספר רב של ביטויים, צירופי לשון ומשפטים זכורים בניהם כמובן “Follow the money” (לך בעקבות הכסף)  מהסרט 'כל אנשי הנשיא', והמשפטים “Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die!” ("שלום, שמי איניגו מונטויה. אתה רצחת את אבי. התכונן למותך!"), "You keep using that word. I do not think it means what you think it means." ("אתה ממשיך להשתמש במילה הזו. אני לא חושב שהמשמעות שלה היא מה שאתה חושב"), ו"!Inconceivable".

אולי העבודה הזכורה והמזוהה ביותר עם גולדמן היא הספר "הנסיכה הקסומה" שפורסם ב-1973 ועובד על ידו לסרט המצליח בכיכובם של רובין רייט וקרי אלוויס בשנת 1987 ונהפך עם השנים לקלאסיקה.

אולם אם להאמין לגולדמן עצמו, הספר שנחשב בעיניו לספר האהוב עליו כלל לא נכתב על ידו, אלא ידי הסופר הפלורני (הארץ המומצאת בה מתרחשת עלילת הספר. מ.ה) ס. מורגנשטרן, וכי הוא רק קיצר ועיבד אותו עבור הקורא האמריקאי. בהקדמה למהדורת חצי היובל כתב גולדמן "זהו עדיין הספר האהוב עליי בעולם. ויותר מכל, הלוואי שאני הייתי כותב אותו. אני נהנה לפנטז לפעמים שבאמת אני כתבתי אותו, שאני המצאתי את פזיק (הדמות האהובה עלי בספר), שדמיוני שלי ברא את סצנת האיוקיין ואת קרב המוחות עד המוות שבעקבותיה. אללי, מורגנשטרן המציא את כל זה, ולי לא נותר אלא להסתפק בעובדה שבמלאכת הקיצור שלי לפחות הביאה את מורגנשטרן לקהל נרחב יותר באמריקה".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!