דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית שמש

המחנכת / בזכות התערבות ראשת העיר החדשה, 13 תלמידות בבית שמש החלו ללמוד

התלמידות, ממוצא מזרחי, לא התקבלו למערכת החינוך בעיר, ובעצם לא לומדות מתחילת השנה | עליזה בלוך, שנבחרה לפני שבועיים לעמוד בראשות העיר, הטילה על ועדת החינוך בעיר לטפל בנושא טרם נכנסה למשרתה

ראש עיריית בית שמש עליזה בלוך (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)
ראש עיריית בית שמש עליזה בלוך (צילום: יעקב לדרמן/פלאש90)
דוד טברסקי

הסיפור הזה חוזר על עצמו כל כמה שנים – תחילת שנת לימודים בבית שמש, מספר תלמידות ממוצא ספרדי לא מתקבלות ללימודים באף אחד ממוסדות החינוך והסמינרים בעיר, ונשארות הלכה למעשה בביתן. לעיתים הסיטואציה נפתרת, לפעמים ההורים מוותרים, אבל השנה יש משתנה חדש – ראשת העיר.

גם השנה, 13 תלמידות ממוצא ספרדי לא התקבלו לשום מוסד לימודי בעיר. עמותת 'נוער כהלכה', אשר עוסקת בנושאים מהסוג הזה וייצגה את הבנות עתרה לבית המשפט ודרשה ממנהיגות העיר ואנשי המקצוע העוסקים בתחום החינוך בעיר להשתמש בכוחם ובסמכויות שניתנו להם, על מנת לאכוף את חוק חינוך חובה בעניינן. לפני שהספיק בית המשפט להתערב בנושא, דרשה עליזה בלוך, ראשת העיר החדשה מיחידות החינוך בעיר לשבץ במידי את הבנות למוסדות חינוך בעיר.

חרדים בבית שמש. (צילום: אורי לנץ/ פלאש90)
חרדים בבית שמש. (צילום: אורי לנץ/ פלאש90)

מקום לכלל התושבים

"בגדול, ב-1.9 בנות ישראל היו צריכות להתחיל את הלימודים שלהן", אמר ל'דבר ראשון' עו"ד יואב ללום מעמותת נוער כהלכה. "בבית שמש הייתה קבוצה גדולה של בנות שלא התחילה את שנת הלימודים, בדומה לשנים קודמות. אבל לאף אחד זה לא הפריע."

ללום מציין שהיחס הגזעני הוא לא תופעה חד פעמית, וגם לא בהכרח קשורה למקום אחד שכן כל שנה מחדש בערים חרדיות מוצאות את עצמן תלמידות (ולפעמים תלמידים) ממוצא ספרדי ללא מסגרת חינוכית שתקלוט אותן.

"עד הימים האחרונים נמשך המצב עד שעליזה בלוך הבהירה שהיא לא תעבור על סדר היום". בלוך, בעברה מנהלת תיכון ברנקו-וייס בעיר, נבחרה לראשות העיר לפני שבועיים לאחר שגברה על ראש העיר החרדי משה אבוטבול. בלוך, אישה דתייה אשר נתמכה ע"י הציבור הדתי-לאומי, החילוני וגם ע"י חלק מהציבור החרדי, ניהלה קמפיין צנוע, ללא תמיכת המפלגות הגדולות אשר התבסס בעיקר על פעילים מקומיים. במצע הבחירות שלה הבטיחה בלוך שתוביל את בית שמש, הידועה בתהליכי ההתחרדות והעוני המקצינים שלה, לכיוון של צמיחה ויצירת עיר שתהווה מקום לכלל תושביה

"אחרי ההתערבות של בלוך, פתאום לפתע אצו רצו הרבנים ומנהלי מחלקת החינוך למצוא או להגיע לאיזשהו הסכם חלוקה של הבנות, תלמידה לכל בית ספר – והם שיבצו את הבנות כמו שהיה צריך לקרות אוטומטית בתחילת השנה."

האם הבסיס לאי שיבוץ הבנות הוא בהכרח גזעני?
"ברור. איזו שאלה זו בכלל. זה מעשים של כל שנה, זה לא חדש, המציאות היא שרק מאה אחוז מהבנות שמוצאות את עצמן בחוץ – הן ספרדיות", טוען ללום.

עורך הדין יואב ללום (צילום באדיבות המרואיין)
עורך הדין יואב ללום (צילום באדיבות המרואיין)

"למען הבנות"

עמותת נוער כהלכה אף שלחה מכתב תודה לבלוך, בו צויין שלמרות שבלוך טרם נכנסה באופן רשמי לתפקיד היא כבר פעלה למען יצירת צדק "לפני שנה או שנתיים, עיריית בית שמש אפילו הוציאה הודעה שהיא לא רוצה לעסוק בזה יותר כי הרבנים יצאו נגד השיבוץ ופתאום – הרבנים בעד שהעירייה תשבץ. כלומר הלחץ של בלוך עבד, ושינה את סדר הדברים". במכתב שכתב ללום הוא קורא לרבני ומועצת חכמי התורה של ש"ס להיכנס לקואליציה של בלוך ולפעול למען מיגור הנושא.

"עליזה הכירה את הבעיה הזו כבר בעבר" נמסר מהדוברות של ראשת העיר. "מדובר במשהו שדיברו עליו ועל תוצאותיו גם ברמה הארצית. עליזה התערבה עם בחירתה בעניין. היא ביקשה לפגוש את הבנות ביום כניסתה למשרה ב-20.11 ופנתה למנהל החינוך החרדי בבקשה לפתור את העניין עוד טרם כניסתה לתפקיד. לשמחתנו לאחר התערבותה, ובתום ארבעה חודשים מתחילת הלימודים וכמעט שבעה חודשים מהשיבוץ, הדבר נפתר כעת. עם כניסתה לתפקיד תכנס עליזה את ראשי המוסדות כדי למנוע מקרים דומים בעתיד ככל האפשר. המטרה היא לעשות את הכל תוך כדי הידברות ולמען הבנות והחינוך בעיר בית שמש"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!