דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

בדרך לבחירות / דריכות במערכת הפוליטית לקראת הודעתם של בנט ושקד

לאחר ימים של ספינים, הצהרות לוחמניות ודרישות למינויים - נשא אמש ראש הממשלה דברים | בדבריו הודיע כי הוא שומר לעצמו את תיק הביטחון, בניגוד לדרישת הבית היהודי | בנט ושקד יישאו דברים ב-10:30

שרי הבית היהודי בנט ושקד ורה"מ נתניהו (צילום: יונתן זינדל/ הדס פרוש/ פלאש90)
שרי הבית היהודי בנט ושקד ורה"מ נתניהו (צילום: יונתן זינדל/ הדס פרוש/ פלאש90)
שי ניר

בתום עוד יום פוליטי סוער נשא אמש (ראשון) ראש הממשלה דברים בפני התקשורת. נתניהו פתח בסקירת הרקורד הביטחוני שלו והערכתו ללוחמי צה"ל, המוסד, השב"כ והמשטרה והמשיך בלהבהיר ש"בעניינים כאלה אין מקום לפוליטיקה ולשיקולים אישיים" כדי להסביר את החלטתו להשאיר אצלו את תיק הביטחון. נתניהו המשיך ואמר כי כעת לא העת לבחירות ובכך רמז כי מבחינתו הכדור כעת בידיים של שר החינוך, נפתלי בנט, שדרש את תיק הביטחון כתנאי להישארות בקואליציה.

היום ב-10:30 צפויים בנט ושרת המשפטים, איילת שקד, לכנס מסיבת עיתונאים, בה, על פי ההערכות, יודיעו שהם מפרקים את הממשלה ולוקחים את ישראל למערכת בחירות, שנה לפני תום כהונתה המתוכנן של הכנסת ה-21.

שותפיהם לסיעה, אנשי האיחוד הלאומי- השר אורי אריאל וח״כ בצלאל סמוטריץ, הודיעו כי הם תומכים בדרישת הבית היהודי לקבלת תיק הבטחון כדי לשנות באופן מהותי את מדיניות הבטחון הנוכחית וכדי שצה״ל יחזור לנצח. "בעקבות הודעת ראש הממשלה כי יסרב לדרישה זו, ובמידה ומפלגת הבית היהודי תחליט על פרישה מהקואליציה והתפטרות השרים בנט ושקד, יכונס מרכז ״האיחוד הלאומי״ לדיון מיוחד באשר להצטרפות ״האיחוד הלאומי״ למהלך. במקרה כזה נציגי המפלגה, השר אריאל וח״כ סמוטריץ', יצביעו ביום רביעי על החוק לפיזור הכנסת בהתאם להחלטת המרכז ולהתייעצות עם רבני המפלגה".

ראש האופוזיציה, חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני), הגיבה לדברי נתניהו ואמרה כי ״אצל ביבי נאומי ביטחון נועדו לתעמולת בחירות נטו ובנט למד מהמורה. כל יום, כל נאום, כל אמירה פוליטית מבהירים – אסור להשאיר את הביטחון בידיים שלהם. דווקא משום שמדובר בעניין של חיים ומוות. מי שמשחק פוליטית בביטחון לא יכול להיות אחראי על בטחון אזרחי ישראל". לבני חזרה על עמדתו של יו"ר המפלגה שלה, אבי גבאי, שמאז התפטרותו של ליברמן בסוף השבוע שעבר, קורא לקיום בחירות מוקדמות.

מי שברכה על דברי רה"מ היא שרת התרבות והספורט, מירי רגב, שבתגובה לדברים אמרה כי ראש הממשלה דיבר מתוך דם ליבו וכי "כך נראה מנהיג אחראי ואיכפתי שביטחון מדינת ישראל ואזרחיה עומד לנגד עיניו ולא פוליטיקה". רגב הוסיפה עוד כי "זה אכן חוסר אחריות מצד חברים בקואליציה להפיל ממשלת ימין כל כך טובה. אני מקווה שההיגיון ינצח ולא האגו".

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט וח"כ איילת שקד בכנסת. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט וח"כ איילת שקד בכנסת. ארכיון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון נפגשו אתמול (ראשון) בקריה בת"א. מקורבי כחלון טוענים כי הפגישה הסתיימה ללא תוצאות וכי השניים יפגשו שוב בימים הקרובים.

בימים האחרונים גועשת המערכת הפוליטית, כשהתבטאויות קיצוניות, ספינים, הצהרות ומשיכות חבל מאפיינות את כלל המתמודדים על המגרש. רק אחר הצהריים הצהירה סיעת הבית היהודי כי לא תצביע עם הקואליציה, בשל אי מינויו מחדש לתפקיד סגן שר הביטחון של חבר הכנסת מהמפלגה, אלי בן דהן – החלטה שבינתיים כבר בוטלה.

נתניהו וכחלון (צילום ארכיון: הדס פרוש פלאש90)
נתניהו וכחלון (צילום ארכיון: הדס פרוש פלאש90)

אתמול בוקר בעת ישיבת הממשלה אמר נתניהו כי "בימים האחרונים שוחחתי עם כל ראשי הקואליציה, הערב אפגש עם שר האוצר כחלון ואנסה לשכנע אותו לא להפיל את הממשלה". נתניהו הוסיף כי "בתקופה ביטחונית רגישה זו לא צריך ולא נכון ללכת לבחירות. אנחנו זוכרים מה קרה ב-1992 וב-1999 וקיבלנו את אסון אוסלו ואסון האינתיפאדה, צריך לעשות כל מה שניתן כדי להימנע מחזרה על הטעויות הללו".

מפלגת הבית היהודי ממשיכה בקו התקיף שלה, לפיו כל עוד בנט אינו מכהן כשר ביטחון, זו איננה ממשלת ימין. שרי הליכוד לעומת חבריהם בבית היהודי מגבים את ראש הממשלה. "מקווה שלא הולכים לבחירות ולא מבין מה ההבדל בין הממשלה שכחלון ובנט הצטרפו אליה בתחילת הקדנציה עם 61 ח"כים, לבין המצב כרגע" אמר השר ארדן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!