דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האוצר

לחיות בכבוד / גם בשנת 2016 שליש מניצולי השואה חיים מתחת לקו העוני

במשך עשור מבטיחים לנו שנה אחר שנה, שעושים הכל כדי לסייע בידם של ניצולי וניצולות השואה לחיים בכבוד. ההבטחות תמיד מרגשות, אך האם מצבה של הניצולה הבודדת השתפר?

ניצול שואה בביתו., למצולם אין קשר לכתבה צילום: פלאש 90 / אדי ישראל. ארכיון.
ניצול שואה בביתו., למצולם אין קשר לכתבה צילום: פלאש 90 / אדי ישראל. ארכיון.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

כבכל שנה בשנים האחרונות, הציג אתמול שר האוצר משה כחלון (כולנו) תכנית חדשה לסיוע לניצולי השואה. בשנים האחרונות מצבם הכלכלי של ניצולי השואה הופך למרכזי ביותר בשיח הפנים ישראלי, בעיקר סביב יום השואה. ניתן לסמן את אוגוסט 2007, כנקודת מפנה בדיון הציבורי בנושא. ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, הודיע שאין בכוונתו להעלות את קצבת ניצולי השואה. בעקבות ההכרזה, יצאו ניצולי שואה למחאה שנשאה את השם 'מצעד החיים איתנו' וכללה הפגנות וצעדות. המחאה היתה רחבה והקיפה חלקים נרחבים בציבור הישראלי, אשר ליבו אינו גס בניצולים.

מאז 2007 בכל ערב יום השואה, מפרסמים שר האוצר או ראש הממשלה תכניות סיוע לניצולי השואה. התוכניות מלוות תמיד במילים דרמטיות ופאתוס, אך מעבר להצהרות האם מצבם של הניצולים באמת השתפר? האם יש פחות ניצולי שואה מתחת לקו העוני? האם ההצהרות מטרתן לכסות על אוזלת יד, בתקווה שבשנים הקרובות לא תצטרך מדינת ישראל להתמודד עם האוכלוסיה הזו?

עשור של הבטחות. גרפיקה: דבר ראשון
עשור של הבטחות. גרפיקה: דבר ראשון

ב-2007 אמר אולמרט "שום ממשלה קודמת, לצערי, לא נתנה סיוע מיוחד לניצולים. הממשלה הראשונה שעוסקת בכך זו הממשלה בראשותי. אנחנו ניתן מענה שיהיה הוגן ומאוזן ושמתחשב במצב הניצולים וכן במצבם הכלכלי. נבחן האם הסיוע יהיה אוניברסלי, כלומר כללי ואחיד כלפי כולם, או שמא יהיה זה סיוע משתנה. כבר כעת הממשלה מעבירה מאות מיליונים בשנה לניצולים ועל כך נוסיף. השבוע אני אפגוש אותם ואדון יחד עמם כיצד לחלק את הכספים שהמדינה החליטה להקציב."

על פי נתוני הקרן לרווחת ניצולי השואה בשנת 2007 חיו בארץ כ-240,000 ניצולים, מתוכם 80,00 מתחת לקו העוני.

שנתיים לאחר מכן, 2009, אומר ראש הממשלה בנימין נתניהו בערב יום השואה כי "אנחנו  לא  שוכחים  את  הניצולים.  בעצה  אחת עם חבריי,  שר האוצר יובל שטייניץ ושר הרווחה יצחק הרצוג, החלטנו להקצות 20 מיליון ש"ח מסל השירותים המיועד לניצולי השואה ועוד 10 מיליון ש"ח נוספים מהחברה להשבת רכושם של הנספים,  בסה"כ, 30 מיליון ש"ח שאנחנו רוצים לייעד לסבסוד תרופות לניצולי השואה."

ב- 2010 בערב יום השואה ראש הממשלה בנימין נתניהו  הודיע כי הממשלה אישרה הוזלה בעלויות צריכת החשמל של 7,180 הניצולים הנזקקים. על-פי התוכנית, תממן המדינה כחצי מעלות צריכתם של 400 קילוואט שעה הראשונים לכל אחד מהזכאים. אחוז ההקלה הסופי ייקבע על ידי שרי הרווחה, האוצר והתשתיות מול רשות החשמל.

עשור של הבטחות. גרפיקה: דבר ראשון
עשור של הבטחות. גרפיקה: דבר ראשון

"מדובר בהחלטה חשובה ואנושית." אמר נתניהו, ושר התשתיות עוזי לנדאו מישראל ביתנו אמר כי "הפסוק 'אל תשליכני לעת זקנה', מקבל משנה-תוקף, במיוחד כאשר הוא נוגע לניצולי השואה.".

ב- 2012 פירסם ראש הממשלה נתניהו תכנית להגדלת תקציב סל השירותים לניצולי שואה לצורך העמדתו על סך 225 מיליון ש"ח בשנת 2012. כמו כן, החליטה הממשלה כי יותר מ-8,500 ניצולי שואה יקבלו תוספת של עד 580 ש"ח לקצבה החודשית שלהם (קצבה חודשית שנעה כיום בין 2,000-7,000 ש"ח) בישיבת ממשלה ערב יום השואה אמר נתניהו "הזמן דוחק והניצולים לצערנו עוזבים את עולמנו".

ב- 2013 מודיע שר האוצר הנכנס יאיר לפיד על תוכנית רב־שנתית לתמיכה בניצולי השואה. במסגרת התוכנית, בשנים 2017-2013 יועברו מדי שנה 100 מיליון שקלים לטובת ניצולי השואה, ובסך הכל 400 מיליון שקלים. מדובר בתוספת לכ-3 מיליארד שקלים שמשקיעה כיום המדינה בטיפול בניצולי השואה. "אנחנו לא מתכוונים לעמוד מן הצד", אמר.

בתיה רפפורט יו"ר ועדת רווחה ואיכות חיים בעמותת "יש" : "זה תמיד מאוחר מדי וזה תמיד מעט מדי. אנחנו חייבים לתת את הדעת איך לתת לאנשים האלו את רמת החיים ואיכות החיים המגיעה להם. מה שברור הוא שאף סכום אינו מספיק."

ב- 2014 יאיר לפיד, שוב כשר אוצר : "יש למדינת ישראל חוב היסטורי לניצולי השואה, והשליחות שלנו היא להקל עליהם בשנים האחרונות לחייהם".

בשנת 2015 פרסמה הקרן לנפגעי השואה נתונים, על פי הדו"ח בישראל חיו ב-2015 189,000 ניצולי שואה מתוכם 45 אלף מתחת לקו העוני. יו"ר הקרן לרווחה לנפגעי השואה, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), אמר בעקבות הדו"ח כי "הקרן רואה את חמש השנים הקרובות כשנות המאמץ האחרון, לאפשר לניצולי השואה – חלילה לא למות בכבוד, אלא לחיות בכבוד."

שר האוצר משה כחלון (כולנו) אמר ביום שני השבוע: "מה שלא פוחת הוא הרצון שלנו לאפשר להם להזדקן בכבוד. לצערי, ממשלות ישראל לדורותיהן לא עשו מספיק למען אוכלוסיית ניצולי השואה. להגיד את האמת, כנראה שאין מספיק. הממשלות הללו לא עשו מספיק גם בטיפול באזרחים המבוגרים ומיעוטי היכולת. עם כניסתי לממשלה הנוכחית עדכנו את קצבאות הבטחת הכנסה לקשישים והוספנו מעל 6,000 ₪ בשנה לזוג קשישים מקבלי השלמת הכנסה."

ועדת הכספים של הכנסת החליטה אתמול (שלישי) להחריג העברת כמאה מיליון שקל לניצולי שואה, מתוך עודפי התקציב. זאת בעקבות דרישת ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), יו"ר השדולה למען ניצולי השואה. "ניצולי השואה צריכים להיות מעל הכל" אמר שטרן.

בין הנתונים, התוכניות, והמילים הגבוהות – קשה להבין האם מצבם של ניצולות וניצולי השואה השתפר – מה שכן ברור הוא שבשנת 2016, כמו בשנת 2007, שליש מניצולי השואה חיים מתחת לקו העוני.

בתיה רפפורט יו"ר ועדת רווחה ואיכות חיים בעמותת "יש" אמרה כי "זה תמיד מאוחר מדי וזה תמיד מעט מדי. אנחנו חייבים לתת את הדעת איך לתת לאנשים האלו את רמת החיים ואיכות החיים המגיעה להם. מה שברור הוא שאף סכום אינו מספיק. אני מאוד מקווה שהבירוקרטיה תצומצם ושאנשי המקצוע יתגייסו לעשייה. יחס הוגן לניצולי השואה זה לא רק תקציב, זה גם ידע מקצועי שצריך להיות. זה מאמץ שצריך להיות רב-זרועי בכל תחומי החיים, מזון, דיור, תרבות וכו'."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!