דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חדלות פרעון

כשירות פיננסית / פוגע בחלשים? ארגונים חברתיים חוששים משיקום חדלי הפרעון של משרד המשפטים

על פניו תקנת ה'הכשרה הכלכלית הנכונה' אמורה להעניק למי שהגיע לחדלות פרעון את האפשרות ללמוד איך להתנהל נכון פיננסית | אולם, בארגון 'ידיד' מאשימים את המשרד ביצירת תנאי סף, שאינם מספקים כלים להתנהלות כלכלית נבונה

כיסים ריקים (Shutterstock)
כיסים ריקים (Shutterstock)
יונתן קירשנבאום

שרת המשפטים איילת שקד פרסמה אתמול להערות הציבור טיוטת תקנות ל"הכשרה כלכלית נכונה" לחייבים שמגיעים לחדלות פירעון. על אף ההצעה להציע ליווי לחייבים, היא מתקבלת בתחושות מעורבות דווקא בקרב ארגונים שעוסקים בנושא.

על פי התקנה, בית המשפט יהיה רשאי להטיל על החייב הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה. ההכשרה, שתכלול עד שישה מפגשים, תהיה תנאי לעמידה בתנאי הצו לשיקום כלכלי. תכני ההכשרה יעסקו בהתנהלות בזמן ההליכים, ובשיקום מצבו כלכלי של החייב ביום שאחרי ההליכים. כמו כן, יודרכו החייבים בנושאים כמו בניית תקציב, מיצוי זכויות, הקניית מיומנות בניהול עסק ועוד נושאים. כדי לזכות בהפטר מהחובות, יצטרכו החייבים לעבור מבחן בסוף סדרת המפגשים, שיוכיח את "כשירותם הפיננסית".

שיקום כלכלי

"אחת ממטרותיו העיקריות של חוק חדלות פירעון היא להביא לשיקומם הכלכלי של חייבים. לשיקום הכלכלי יתרונות כלכליים רבים ולצדם הגשמת עקרונות חברתיים של מתן הזדמנות נוספת ופתיחת דף חדש. חייבים שנמצאים בחדלות פירעון לא תמיד משתתפים בחיי המסחר והכלכלה ויש לכך השלכות על חייהם הפרטיים, על המשפחה והסביבה הקרובה של החייבים ועל כבודם", נכתב בהודעת שרת המשפטים.

"הקריסה הכלכלית של החייב היא פעמים רבות תוצאה של התנהלות כלכלית שיכולה לנבוע מחוסר ידע. לפיכך, חלק משמעותי משיקומו הכלכלי של החייב יהיה באמצעות ההכשרה להתנהלות כלכלית נכונה, שתעניק לחייב כלים שיסייעו לו להשתלב במרקם החיים הכלכליים בסוף ההליכים".

סיגל יעקבי, הכונסת הרשמית, אומרת "התקנות להכשרה להתנהלות כלכלית נכונה הן נדבך חשוב ומרכזי בהיערכות ליישום חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. מטרת ההכשרה להתנהלות כלכלית נכונה היא למנוע חזרה של חייבים, אשר יסיימו את הליך פשיטת רגל בהפטר, אל מעגל החובות. האתגר המרכזי מבחינתנו הוא לזהות את המקרים בהם קיימת סבירות גבוהה כי ההכשרה להתנהלות כלכלית נכונה אכן תסייע במניעת חזרת החייב או החייבת אל מעגל החובות ולהתאים את ההכשרה, ככל הניתן, למאפייניו האישיים של החייב".

האשמת הקורבן של החייבים

אולם, לטענת ארגונים חברתיים שעוסקים בשיקום וייצוג אנשים שנקלעו למצבים פיננסיים קשים, על אף שהכשרה פיננסית עונה לפעמים על צורך ממשי, סדרת החינוך עלולה גם להוות מעין "האשמת הקורבן" למי שמגיע למצב פיננסי קשה. במקרים רבים מה שמוביל חייבים לפשיטת רגל אינו התנהלות כלכלית שגויה, אלא מציאות קשה בשוק העבודה, שלא מאפשרת להם להיחלץ מחובותיהם. רן מלמד, מהארגון "ידיד", טוען שלא מדובר בתכנית שיקום, אלא בלחץ על מבקשי ההפטר. "אתה לא בונה שיקום כלכלי, אלא לחץ נפשי על מי שרוצה לבקש הפטר" הוא אומר, ומסביר שללא ליווי צמוד וארוך טווח, אין אפשרות לבצע שיקום אמיתי. במצב הזה, לטענתו, ההכשרה הופכת למבחן שרירותי.

"חינוך פיננסי יכול לעזור לאנשים. אני אפילו מוכן לקבל את זה שזה יהיה תנאי להפטר. אבל לא בצורה הזו. מה זה לעמוד בבחינה? שתוכיח מה? שמותר לך או אסור לך להשתמש כרטיס אשראי? שמותר לך לכתוב צ'קים? בחינה על מה? אתה מקבל ציון, ואם אתה לא עובר אתה לא מקבל הפטר. זה לא נקרא שיקום כלכלי, זה נקרא תנאי לפטור מחובות. בין זה לבין שיקום כלכלי אין שום קשר" טוען מלמד.

"שיקום כלכלי מבוסס על זה שאתה מביא בנאדם לעשות שינוי בחיים שלו", מדגיש מלמד. "מה יהיה כתוב בבחינה? אם יש לך 5,000 ₪ הכנסות ו-6,000 ₪ הוצאות, אז תפסיק לעשן סיגריות? זה יתן לך ציון עובר? מה שצריך להיות הוא ללמד אותו איך להגדיל הכנסות ולהקטין הוצאות".

הטיוטה פתוחה להגשת הערות מטעם הציבור לשבועיים הקרובים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!