דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

עקצו ונענשו / חברת 'פמילי דיל' נקנסה ב-5.2 מיליון ש"ח על הונאת קשישים בטלפון

חקירת הרשות להגנת הצרכן העלתה כי בשיחות טלמרקטינג מטעם החברה נאמר לצרכנים שהם זכאים להטבות והציעו להם מוצרים 'במתנה', שבפועל נאלצו לשלם עליהם | סגנית הממונה על הרשות: "צעד נוסף במלחמה בפגיעה באוכלוסיות מוחלשות ופגיעות" | מימדי תופעת עוקץ הקשישים נחשפים

הונאות קשישים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
הונאות קשישים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תטיל קנס של 5,276,000 ₪ מיליון ש"ח על חברת 'פמילי דיל' שהטעתה אוכלוסיה מוחלשת, ברובה קשישים, בשיווק טלפוני. לפי הרשות, החברה נקטה בפעולות של הטעיה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים בתהליך השיווק והמכירה. החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות שהתקבלו מצרכנים. כוונת החיוב נשלחה למנכ"ל החברה.

'פמילי דיל' עוסקת בשיווק ומכירה של מגוון מוצרים במכר מרחוק (טלמרקטינג). חקירת הרשות העלתה כי נציגי החברה פנתה למספר רב של צרכנים בשיחות טלפון יזומות, בהן יצרו מצג שווא שגרם לצרכנים להאמין כי התקשרו בעבר עם החברה: הם מסרו לצרכנים כי הצטרפו בעבר כחברי מועדון וצברו נקודות רבות בחשבונם שאותן עליהם לממש באמצעות רכישת מוצר בהנחה משמעותית לכאורה, או לחלופין בקבלת מוצר במתנה ותשלום רק על דמי המשלוח. בנוסף, ביצעו נציגי החברה אימות פרטי זיהוי אישיים של הצרכן כגון: מספר תעודת זהות, כתובת, סוג כרטיס אשראי ומספר חלקי של כרטיס האשראי.

הרשות ממשיכה להילחם בתופעה בה עוסקים עושים שימוש בפרקטיקות שונות כנגד אוכלוסיות מוחלשות ופגיעות, וביניהם קשישים מוגבלים ועולים חדשים, שמטרתם ביצוע עסקאות תוך שימוש בהטעיות והפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים

על מנת ליצור אמינות בפני הצרכנים וחזות לפיה החברה קשורה לחברות מבוססות, הוצג במקרים רבים שיתוף פעולה בין החברה לחברות כרטיסי האשראי השונות, והוצג שיתוף פעולה עם חברות האשראי. במקרים מסוימים נמסר לצרכן כי בשל החזקת כרטיס אשראי מסוים הוא זכאי למגוון הטבות וכי הוא 'לקוח זהב'. בפועל החברה לא קיימה כל קשר עם חברות האשראי אלא לשם סליקה בלבד.

בנוסף ליצירת מצג השווא, ניתן הקנס על מקרים בהם הצרכנים שילמו עבור המוצר אך לא קיבלו אותו, או שקיבלו מוצר לביתם וחויבו תמורתו מבלי שביקשו לרכוש אותו. במקרים אחרים קיבלו הצרכנים לביתם מוצרים שהאמינו כי קיבלו במתנה אך גילו כי הם מחוייבים בתשלום תמורתם, או שחויבו בתשלום על מוצרים שלא הזמינו ולא קיבלו מעולם.

נוכלים בטלפון ובאינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
נוכלים בטלפון ובאינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי "הרשות ממשיכה להילחם בתופעה בה עוסקים עושים שימוש בפרקטיקות שונות כנגד אוכלוסיות מוחלשות ופגיעות, וביניהם קשישים מוגבלים ועולים חדשים, שמטרתם ביצוע עסקאות תוך שימוש בהטעיות והפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים. הטלת העיצום הינו צעד נוסף במלחמה של הרשות בתופעה זו. הרשות פועלת במגוון דרכים ובכלל זה ענישה ביד קשה וחקיקת חוקים שיגבילו את יכולת הפעולה של החברות הללו."

ברשות ציינו כי שסכום העיצום (קנס) המקורי היה אמור להיות 6,595,000 ש"ח, אך מאחר שלחברה אין הפרות קודמות, הוא הופחת ב-20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן. כמו כן, עכל פי החוק לחברה קיימת זכות טיעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי, והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

תגובת החברה תפורסם לכשתתקבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!