דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ועדת הטייקונים / המפקחת על הבנקים, ד"ר חדווה בר, העידה ב'ועדת הטייקונים'

בדיון התגלה כי הפיקוח על הבנקים כלל לא הטיל קנסות על בנקים כשהתברר כי נתנו אשראי סיכוני, אלא דרש מהם להגדיל את ההון שהחזיקו ב-150 מיליון עד מיליארד ש"ח | "למרות המשבר והריכוזיות אף מפקיד לא איבד את כספו", אמרה בר

יונתן קירשנבאום

אחרי בכירי הבנקים והממונה על שוק ההון – המפקחת על הבנקים, ד"ר חדווה בר, הגיעה היום (ראשון) לדיון ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא מתן אשראי ללווים גדולים. במהלך הדיון עלה כי הפיקוח על הבנקים לא הטיל קנסות על בנקים שהעניקו אשראי 'בעייתי', אלא דרש מהם להגדיל את ההון שהחזיקו. עוד עלה כי מהלכים אלו לא נחשפו לציבור, לדברי בר עקב רגישותם. "הטלנו דרישות הון של בין 150 מיליון למיליארד שקל זה סוג של קנס. זה לא משהו ששיקפנו לציבור הרחב כי יש דברים שהפיקוח עושה שהם רגישים". על הקנסות אמרה בר כי "לא משתמשים בכלי כזה".

בר אמרה לוועדה כי "בתחילת שנות ה-2000 נוצרה בעיה במשק בעקבות הפרטה נוצרה ריכוזיות גבוהה במשק שתורגמה לריכוזיות באשראי. למרות המשבר והריכוזיות אף מפקיד לא איבד את כספו". היא ציינה כי עד שנת 2010, בטרם כניסתה לתפקיד,  ביצע הפיקוח על הבנקים 95 ביקורות בנושאי אשראי, "והם הובילו את צמצום האשראי ללווים גדולים. הממצאים – אשראי שהיה חשד שהועמד משיקולים זרים תוך ניגוד עניינים, אשראי עם חולשת סיכון גבוה."

ביחס להתנהלותו של יו"ר בנק הפועלים דני דנקנר שהורשע בשוחד, אמרה בר כי מדובר במקרה "קיצוני", והוסיפה כי "המפקח והנגיד דרשו להדיח אותו מתפקידו, והפיקוח העביר חומרים לפרקליטות ולמשטרה וארבע שנים לאחר מכן הוא נכנס לכלא. היו מקרים נוספים והפיקוח טיפל באותו אופן. הייתה התנגדות כמעט מקיר לקיר למהלך של הדחת דני דנקנר. יו"ר וחברי ועדת הכספים הפעילו לחץ נגד ההדחה, אמרו שהמפקח חזקיהו חורג מתפקידו, והפיקוח לא התפשר."

"הסוג השני של המקרים שלא היה חשד לשיקולים זרים אבל היו חולשות לסיכון גבוה. פרקטיקות חיתום לא שמרניות, מינוף גבוה. היה גם אפקט הילה, הסתמכות יתר על הניסיון הקודם עם הלווה."

ביחס להתנהלות הפיקוח על הבנקים בתחום האכיפה, אמרה בר כי "בנוסף לצעדים אישיים כנגד בכירים בבנקים, נדרשו הבנקים להחזיק הון נוסף, תלוי בבנק ובריכוזיות, בין 150 מיליון למיליארד שקל. כשהיו ליקויים חמורים הפיקוח היה שותף לצעדים אישיים מ2008 הוזזו 15 בעלי תפקידים הבכירים ביותר וזה בוצע במהירות ובאופן אפקטיבי. הפיקוח דרש מחלק מהבנקים להחזיק הון נוסף, תלוי בבנק ובריכוזיות, בין 150 מיליון למיליארד שקל. לחץ על הבנק לצמצם אשראים כאלה. הפיקוח מנסה לעבוד גם בשיטת המניעה ומבצע סינון מוקפד של נושאי משרה במערכת הבנקאית ופסל מינוי של 80 נושאי משרה בתפקידים הבכירים ביותר בשל יושרה, פוטנציאל לניגוד עניינים ועוד. לפיקוח יש מדרג של כלים שהוא משתמש בהם. התוצאה הייתה למעשה הפעולות של הפיקוח מנעו התממשות של סיכון גדול יותר והאשראי המסוכן צנח בשנים האלה. אף מפקיד בישראל לא הפסיד את הכסף שלו בעוד בארה"ב בנקים פשטו את הרגל. בישראל זה לא קרה בזכות עבודת הפיקוח על הבנקים. מי מפקח על המפקח? הפיקוח כפוף לנגיד בנק ישראל ומבוקר על ידי מבקר המדינה וקרן המטבע הבינלאומית."

בר מגיעה לוועדה במטרה לבחון את התנהלות בנק ישראל והפיקוח על הבנקים מול ההלוואות שניתנו למספר לווים גדולים. חברי הועדה צפויים לבחון את המידה בה הרגולטורים פיקחו על מתן ההלוואות ללווים הגדולים בתחילת שנות האלפיים, ומדוע אפשרו מתן אשראי שהתברר כמסוכן, בתנאים נוחים.

בדיונים האחרונים הגיעו מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק עמינח, ויו"ר הבנק, דוד ברודט. לפני כן בתייצבו בפני הוועדה נציגי בנק הפועלים, המנכ"ל אריק פינטו והיו"ר עודד ערן. נציגי הבנקים נדרשו לענות על שאלות חברי הועדה בנוגע להלוואות אותם העניקו לבעלי עסקים גדולים, ובעיקר לגבי התנאים בהם העניקו אותם, תנאים שלטענת חברי הועדה היו מקלים משמעותית מאלו שניתנות לציבור הרחב.

עד כה הכחישו נציגי הבנקים מעורבות בלתי לגיטימית בהלוואות ללווים גדולים. "לא יודע על שיקולים זרים במתן אשראי. כשלאחד מחברי ועדת האשראי יש ניגוד עניינים, הוא מודיע על ניגוד עניינים. כשאנחנו מגלים שפעולות שאדם עשה לא תואמות את אמות המידה שהבנק פועל בהן אנחנו נוקטים בפעולות, לרבות הפסקת האשראי" אמר אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים בדיון בחודש שעבר. נציגי הבנק סירבו למסור לוועדה פרטים אודות ההלוואות שניתנו לאיש העסקים אליעזר פישמן בטענה שמדובר במידע חסוי על לקוחותיהם. גם נציגי בנק לאומי הודיעו כי לא יוכלו לחשוף פרטים על לקוחותיהם בדיון האחרון.

ח"כ כבל שעומד בראש הוועדה לא התרצה מטיעוניהם, ואמר כי "לא נהניתי מכל התשובות שלכם, התמקדתם בתקופה הזו ועל החלק המרכזי של השאלות לא קיבלנו תשובות מספקות. יש דברים שצריכים להשלים ונקיים דיון נוסף ומשלים".הוא גם איים כי ידרוש גישה לאותו המידע. "אני חייב לומר לאותם בנקים, פקידים ושרים – אתם טועים! תרבות ה'סמוך', ו'יהיה בסדר' נגמרה. אני מודיע לכם: אנחנו לא נירתע ולא נהסס אל מול מה שנראה, לכאורה, כמסכת של טיוח ומריחה. הבנקאות אינה חסינה מאור השמש ועיוותים במחשכים רק פוגעים בה משום שהם משמידים את אמון הציבור" אמר כבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!