דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות נגד נשים

משמיעות את קולן / ירושלים: כ-100 מפגינות השתתפו באירוע לציון יום המאבק באלימות נגד נשים

המפגינות קראו להוציא לפועל את התכנית הלאומית למאבק באלימות נגד נשים, לה לא נמצא תקציב | שירה הדס נקר, אחת מהנואמות: "התופעה הזאת מאיימת על הביטחון הבסיסי של 50% מהאנשים במדינה"

הפגנה לציון יום המאבק באלימות נגד נשים בירושלים הערב (צילום: ענת יורובסקי)
הפגנה לציון יום המאבק באלימות נגד נשים בירושלים הערב (צילום: ענת יורובסקי)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

כ-100 מפגינות הפגינו אמש (שבת) בירושלים לציון יום המאבק הבין-לאומי באלימות נגד נשים. המפגינות קראו להוציא לפועל את התכנית הלאומית למאבק באלימות נגד נשים, והאשימו את הממשלה בכך שאינה עושה דיה על מנת להבטיח את ביטחונן של נשים במרחב הציבורי. מחר תתקיים הפגנה מקבילה בתל-אביב.

"הממשלה הבטיחה לפני למעלה משלושה שבועות, שתוך שבועיים היא תתקצב ותוציא לפועל תכנית לאומית למיגור אלימות נגד נשים, ושום דבר לא יצא לפועל", הסבירה ל'דבר ראשון' נועה קליין, רכזת קשרי קהילה במרכז הסיוע לנפגעות אלימות מינית בירושלים. "מחר יום המאבק באלימות נגד נשים, ואנחנו רוצות להשמיע את הקול שלנו. ביום חמישי הייתה צעדה דומה מטעם מרכז הסיוע נגד אלימות מינית בחיפה, ומחר תהיה בתל אביב צעדת מחאה גדולה מטעם מרכז הסיוע כנגד אלימות מינית בת"א. ואנחנו רוצות שישמעו את הקול שלנו בכל הארץ".

הפגנה לציון יום המאבק באלימות נגד נשים בירושלים הערב (צילום: ענת יורובסקי)
הפגנה לציון יום המאבק באלימות נגד נשים בירושלים הערב (צילום: ענת יורובסקי)

את ההפגנה הובילו פעילות מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בירושלים, בשיתוף עם ארגונים רבים נוספים: ויצ"ו, צעדת השרמוטות, אסל"י, כוח לעובדים, מרכז ייעוץ לאישה, ואחרים.

מיה בירן, רכזת חינוך פורמאלי במחלקת החינוך של מרכז הסיוע לנפגעות אלימות מינית בירושלים, נאמה בהפגנה ואמרה כי "היום הזה, יום המאבק באלימות נגד נשים, קורה פעם אחת בשנה. אלימות נגד נשים מתרחשת בכל יום. זה קורה כשבן זוג מבקש מהחברה שלו לעבור על כל ההודעות שלה והשיחות שלה בטלפון, זה קורה כשמעסיק מרגיש שהוא יכול לגעת או לזרוק הערה למי שעובדת אצלו בגלל המעמד שלו, זה קורה בהערות ברחוב כל יום. אני חושבת שהטרדות זו חוויה שכל אישה ואישה מכירה. אחת משלוש עוברת תקיפה מינית במהלך חייה, וגם השנה נרצחו 21 נשים".

עוד אמרה מיה כי "במרכז הסיוע אנחנו מגיעות לבתי ספר ולמקומות עבודה, כדי לדבר על הנושאים האלה כל יום. על איך לתקשר, איך יחסים יכולים להראות יותר טובים ומקשיבים. ואנחנו עושות את זה מרצונם הטוב של מקומות שמכירים אותה ומזמינים אותנו, ולא במסגרת שום תכנית שהממשלה מחייבת שום בית ספר או מקום עבודה לקחת. המצב הזה בו באף זמן ובאף מקום אין מקום שהוא לגמרי בטוח בשביל נשים – לא יכול להיות ככה. לא יכול להיות שזה יהיה וולונטרי, ושהמדינה לא תיקח אחריות ולא תחייב תכניות לימוד, או תשקיע באמצעי אכיפה ובמשטרה. אנו קוראות לכל הרשויות הרלוונטיות ולממשלה לשים את הנושא הזה איפה שהוא צריך להיות – בראש הרשימה. זה נושא שנוגע לביטחון אישי של 50% מהאוכלוסייה באופן יום-יומי".

שרה קוברסקי, יו"ר ויצו ירושלים, נאמה ואמרה כי "מחצית הנשים הנרצחות בשנתיים האחרונות הגישו תלונות בגין אלימות במשטרת ישראל. אם תלונותיהן היו מטופלות במלוא המקצועיות, אילו היו מועברות הערכות לסיכון הלאה, אילו גורמי הטיפול היו מיודעים, ניתן היה אולי למנוע את מותן. בשנה החולפת נרצחו בישראל 22 נשים. מדובר בעלייה במספר הנרצחות. בעשור האחרון נרצחו 192 נשים. בכל יום, נפתחים בממוצע 50 תיקים בגין אלימות במשפחה. מדינת ישראל נכשלת בצמצום תופעת האלימות כנגד נשים".

הפגנה לציון יום המאבק באלימות נגד נשים בירושלים הערב (צילום: ענת יורובסקי)
הפגנה לציון יום המאבק באלימות נגד נשים בירושלים הערב (צילום: ענת יורובסקי)

שירה הדס נקר, נואמת נוספת בהפגנה, אמרה כי "ביום רביעי האחרון הצביעה מליאת הכנסת נגד הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא רצח הנשים. שוב ושוב, אנחנו עדות להתחמקות הממשלה מאחריות, כשהיא מסרבת באופן מובהק להגן על חצי מאזרחיות מדינת ישראל, שהן במקרה נשים. באותו יום ממש שבה נמחקה ההצעה להקמת ועדת החקירה הפרלמנטרית, נרצחה אישה נוספת בדרום. עוד מקרה שבו הכתובת הייתה על הקיר, עוד מקרה של אישה שבאה ממשפחה בה שני אחים יושבים בכלא על רצח אחות נוספת. אישה שבני משפחתה היו מוכרים לרשויות. אי אפשר להגיד שידינו לא שפכו את הדם הזה. אי אפשר שהם ישבו במסדרונות המשטרה, הפרקליטות, הממשלה, ויגידו – ידינו לא שפכו את הדם הזה. כי זה עוד מקרה בו ידיכם כן שפכו את הדם הזה. התופעה הזאת של אלימות נגד נשים מאיימת על הביטחון הבסיסי של 50% מהאנשים במדינה. תחושות שכל אחת יכולה לספר עליהן מגיל מאוד צעיר. תחושה של חוסר בטחון במרחב הציבורי. אצל לא מעט נשים – תחושה של חוסר בטחון במרחב הפרטי".

עוד אמרה כי "לפני שנה-שנתיים יצאנו לרחובות, הבטיחו לנו תקציבים, כדי שאנחנו לא נצטרך להיות אלה שפותחות את הכיס, תורמות, ומשלמות על מה שהמדינה צריכה לעשות. אנחנו אלה שיוצאות לסייע בהתנדבות, על דברים שהמדינה צריכה לעשות. בטחון במרחב הציבורי הוא לא פריבילגיה – הוא זכות בסיסית. בטחון במרחב הציבורי והאישי אמור להיות בדיוק אותו דבר כמו בטחון בפני איומים לאומיים, כמו בטחון בפני אסונות טבע, כמו בטחון בפני כל דבר אחר. אין שום סיבה שאני וכל אחת אחרת נחשוש מפני ללכת ברחובות במדינה הדמוקרטית שלנו. אנחנו לא נשתוק עד שהכסף הזה שהובטח יועבר למי שאמורות לקבל אותו. חייהן של נשים לא חשובים פחות".

במהלך שנת 2018, אירעו 22 מקרים בהם קיים חשד לרצח נשים על רקע מגדרי. האחרון בהם, קרה בשבוע האחרון, כאשר אישה בשנות הארבעים לחייה נורתה למוות בישוב תל-שבע בנגב. יום המאבק באלימות נגד נשים מצוין מדי שנה ב-25 לנובמבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!