דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתדרות המורים

שערוריית החיסונים / הסתדרות המורים מתנגדת לאכיפת החיסונים, ובכך חוטאת לתפקידה | דעה

בארגון טוענים כי אין זה מתפקידם של המורים לאכוף את הסנקציות המוצעות בהצעות החוק החדשות הנידונות כעת בכנסת | אלא שמדובר בהיפוך גמור משני הדגלים שהוא אמור להניף - חינוך (לבריאות) וסולידריות (בין חבריו)

מתחסנים נגד שפעת (צילום ארכיון: מרים אלסטר  פלאש90)
מתחסנים נגד שפעת (צילום ארכיון: מרים אלסטר פלאש90)
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, יצאה היום (שני) בדיון בכנסת נגד הצעות החוק שנועדו לאכוף מתן חיסונים, ואמרה כי גם אם ייקבעו סנקציות בעניין נגד הורים לא מחסנים, "לא אנחנו נבצע את זה, תפקידם של עובדי הוראה לחנך". במשפט אחד קצר העבירה בן דוד מסר שהוא כל דבר אחר חוץ מחינוכי או סולידרי. ההיפך הגמור משני הדגלים שהיא אמורה להניף במסגרת תפקידה.

במסגרת הצעות החוק שמקודמות כעת בכנסת ישנו סעיף לפיו רק במצב שבו מתפרצת מחלה, ורק בו, יורחקו ילדים לא מחוסנים מהמוסד הלימודי וההורים יהיו חשופים לסנקציות. מדובר בסעיף מידתי וסביר שכל עניינו הוא בריאות התלמידים והמורים במוסדות הלימוד. ההסבר הכה פשוט הוא שילד או ילדה חולים, בתקופה שבה מתפרצת מחלה, לא ידביקו אף אחד אחר באותה מחלה. מה יותר הגיוני מזה?

אלא שלפי הסתדרות המורים זה בכלל לא עניין שנוגע לה. ההסבר המעט תמוה של האיגוד הוא שאין זה מתפקידם של המורים. שתפקידם הוא לחנך ותו לאו. בן דוד ואנשיה ככל הנראה שכחו לגמרי שחינוך הוא לא רק שעות הוראה במתמטיקה או בתנ"ך, אלא מכלול שלם. היבט חשוב במכלול הזה הוא בריאות הציבור, כלומר הבריאות האישית שלהם ושל הסובבים אותם. אין הרבה דברים יותר חשובים מזה. לא מן הנמנע שגם בדרך כשלה הסתדרות המורים במקצוע נוסף, הבנת הנקרא.

יפה בן דוד (צילום באדיבות הסתדרות המורים).
יפה בן דוד (צילום באדיבות הסתדרות המורים).

אבל האחריות של ההסתדרות המורים לא עוצרת רק בשדה החינוכי. בן דוד ואנשיה בהסתדרות המורים רצו באמצעות עמדתם המוזרה להגן על המורים. עכשיו, להגן על המורים זה טוב וחשוב, זה תפקידם, העניין הוא שגם בתחום הזה הם כשלו באופן כה חמור ותמוה.

הם ככל הנראה שכחו שם, בהסתדרות המורים, שגם צוותי ההוראה שהם אמורים להגן עליהם נמצאים במוסדות החינוך, בבתי הספר ובגנים, ועלולים אף הם להידבק במחלות מסוכנות כל אימת שהן מתפרצות. מורה או גננת מסוגלים לחטוף מחלה מידבקת בדיוק כמו אחרון התלמידים. הדאגה אליהם אמורה להעסיק אותם מאוד, אולי יותר מכל. זה כמעט נשמע טריוויאלי לומר, אבל זה בדיוק התפקיד של ארגון עובדים – לדאוג לצרכים הבסיסיים של חבריהם. גם הבריאותיים.

להחזיר את אחיות בתי הספר

בדבר אחד בן דוד ואנשיה צודקים, כמו גם אנשי משרד הבריאות וחברי הכנסת שהביעו בדיון עמדה דומה: ייבוש מערכת הבריאות גם הוא אחראי למצב שנוצר. במהלך הדיון ציינה בן דוד כי כאשר משרד הבריאות תפעל את מערך החיסונים דרך בתי הספר, התאפשר מעקב רציף וחוסנו יותר. היא קראה גם להילחם ולהחזיר את האחיות שהיו בעבר בבתי הספר.

ועדיין, גם על רקע הייבוש השלילי הזה, מחנך לא יכול לגרוע מעצמו אחריות על בריאות תלמידיו ובריאותו האישית. לא בכדי מחנכים רבים החלו לפעול בנושא ללא כל קשר לעמדת האיגוד, וכך למשל נולדו יוזמות ברוכות כגון "מחוסגן", הפועלת לייצר סביבה מחוסנת ובטוחה לילדים. מוטב שבהסתדרות המורים ילמדו קצת מהפעילות החיובית שקוראת כעת בשטח, ויפיקו ממנה לקחים עבור כלל המערכת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!