דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות נגד נשים

טרור מגדרי / עשרות פעילות פמיניסטיות הפגינו מול הכנסת במחאה על רצח נשים

לצד המחאה בירושלים הפגינו פעילות ופעילים במספר מוקדים ברחבי הארץ לאחר שני מקרי הרצח האחרונים של נערות בנות 12 ו-16 | הללו מצטרפות ל-24 נשים שנרצחו במהלך השנה על רקע מגדרי | "אין מילים חזקות מספיק כדי לתאר את הכאב"

פעילות פמיניסטיות מפגינות מול הכנסת (יובל עופר, שדולת הנשים)
פעילות פמיניסטיות מפגינות מול הכנסת (יובל עופר, שדולת הנשים)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות רצח שתי הנערות וכמחאה על כך שהממשלה אינה מתקצבת את התוכנית הלאומית למניעת אלימות נגד נשים התארגנו במהלך אתמול (שלישי) כמה הפגנות במוקדים שונים ברחבי הארץ. המפגינות מציינות לצד שתי הנערות שנרצחו אתמול גם את 24 הנשים שנרצחו במהלך השנה האחרונה.

"היום נמצאו גופותיהן של שתי נשים נוספות. נשים? נערות, בנות 12 ו-16!!" נמסר מקבוצת פעילות פמיניסטיות המכנות את עצמן 'היחידה למאבק בטרור מגדרי' (לוט״ם). "24 נשים נרצחו השנה – אין מילים חזקות מספיק כדי לתאר את הכאב. רק בראשון צעדנו מאות נשים ואנשים כנגד התנערות הממשלה מהאחריות שלה למצב, אותה הממשלה שהצביעה נגד נשים, נגד ביטחון ונגד תקווה". הפעילות קראו לכל המוחות והמוחים שיתכנסו במוקדי ההפגנה השונים ללבוש שחור לאות אבל וזיכרון הנרצחות ובשם המשך המאבק.

אנחנו דורשות את תקצובן ויישומן המיידי והדחוף של המלצות הועדה הבין משרדית למיגור אלימות במשפחה, המלצות שכבר תומחרו ותוקצבו, בעוד שהכסף ממאן להגיע

במהלך הבוקר, לאחר קריאה לפעולה אמש ברשתות החברתיות, יתכנסו מחוץ לכנסת כמה עשרות פעילות פמיניסטיות, נשכבו על המדרכה בצמוד לכנסת וכיסו את עצמן במים מעורבבים עם גואש אדום כאות מחאה כנגד חוסר התערבותה של הממשלה למיגור הרציחות. הערב תתקיים הפגנת זעם ומחה בכיכר ציון. "זוהי שעת חירום! אנחנו נרצחות בזו אחר זו! מה זה אם לא טרור? מה זה אם לא מלחמה? הגופות מתרבות מיום ליום, נמצאות בפחי זבל, נמצאות עם סימני אונס ואלימות קשים, האלימות הגברית שוחטת אותנו והממשלה מילאה פיה מים"

"אנחנו דורשות את תקצובן ויישומן המיידי והדחוף של המלצות הועדה הבין משרדית למיגור אלימות במשפחה, המלצות שכבר תומחרו ותוקצבו, בעוד שהכסף ממאן להגיע", נמסר מלוט"ם "אנחנו דורשות הקמת רשות לאומית לטיפול ומניעה של אלימות מגדרית, הרחבה מיידית של תקציבי המקלטים לנשים, תדרוך חירום מחייב לכלל כוחות המשטרה בנוגע לטיפול בתלונות של נשים על אלימות מבני זוגן, לצד רפורמה חריפה בנהלי המשטרה, קידום חוק האזיקונים באופן מיידי. השעון מתקתק ובינתיים נקווית עוד שלולית דם, נכרה עוד קבר, מונפת עוד מצבה. תתחילו לפעול".

פעילות פמיניסטיות מפגינות מול הכנסת, 27 בנובמבר 2018 (יובל עופר, שדולת הנשים)
פעילות פמיניסטיות מפגינות מול הכנסת, 27 בנובמבר 2018 (יובל עופר, שדולת הנשים)

ביום ראשון, אלפי נשים וגברים קיימו אמש עצרת וצעדה בת"א, לציון יום המאבק באלימות נגד נשים ומחאה על המדיניות הלא מספקת של הממשלה בנושא. בשבוע שעבר בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת התברר שעברו מיליונים בודדים מוך 50 מיליון השקלים למניעה וטיפול בתופעת האלימות במשפחה ועדיין לא ברור מה יהיה המקור התקציבי לתוכנית הזו לשנים הבאות.

מתחילת השנה אירעו בישראל, נכון להיום, 24 מקרים בהם קיים חשד לרצח על רקע מגדרי. נתונים שפורסמו לקראת יום המאבק הקודם חושפים תמונת מצב עגומה למדי. על פי דו"ח שהוכן על ידי מרכז המחקר של הכנסת עבור הוועדה לקידום מעמד האישה, בין השנים 2013 ומאי 2017 נרצחו בישראל 123 נשים על רקע פלילי. למעלה ממחציתן, 63 נשים, נרצחו על ידי בן זוג או קרוב משפחה אחר.

שמות הנשים שנרצחו השנה על רקע מגדרי בעצרת מאחה בירושלים למאבק באלימות נגד נשים. 18 באוקטובר 2018 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שמות הנשים שנרצחו השנה על רקע מגדרי בעצרת מאחה בירושלים למאבק באלימות נגד נשים. 18 באוקטובר 2018 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

כמחצית מהנשים שנרצחו השנה הן נשים לא יהודיות – שיעור הגבוה במידה ניכרת משיעורן של נשים לא יהודיות באוכלוסייה הכללית בישראל. שיעור הנשים היהודיות שנרצחו בידי בן זוג או קרוב משפחה אחר הוא כ-57%, בעוד בקרב נשים לא יהודיות שיעור זה הוא כ-47%. ראוי לציין כי בשנת 2016 חלה עלייה ניכרת בשיעור הנשים שנרצחו בידי בני זוג או קרוב משפחה, והוא עמד על 72% לעומת כ-40% בשנתיים הקודמות. עלייה זו חלה הן במגזר היהודי והן במגזר הלא יהודי. בין החודשים ינואר-מאי 2017 נרצחו על פי נתוני המשטרה 10 נשים. מחצית מהן נרצחו על ידי בן זוג או קרוב משפחה אחר, והיו יהודיות.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!