דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אשדוד

נוער וסיכון / הנער נעצר ע"י המשטרה בבית הספר והורחק - נציגי המשטרה לא הגיעו לדיון

בדיון של הוועדה לשלום הילד טענו הנוכחים כי תלמידי מפת"ן אשדוד חשים לא בטוחים | פעילם חברתיים ומחנכים בני העדה האתיופית קשרו בין האירוע האלים שתועד, ליחס מבזה וגזעני מצד משטרת ישראל והחברה הישראלית | השר לביטחון הפנים ציין כי נפתחה חקירת מח"ש

מעצר (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מעצר (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
דוד טברסקי

בעקבות התחקיר של עיתונאי כאן, אוריה אלקיים, בו נחשף מעצר אלים של תלמיד בית הספר המקצועי מפת"ן חרמון באשדוד ע"י המשטרה, התכנסה הועדה לזכויות הילד בכנסת. בדיון נכחו חברי כנסת, נציגי עיריית אשדוד, נציגי מערכת החינוך, פעילים חברתיים ואם הנער. נציגי המשטרה לא הגיעו לדיון. בשל שאילתה שהגיש חבר הכנסת נגוסה (הליכוד) לשר לביטחון הפנים, השיב ארדן כי מח"ש בודקת את הסיפור.

חברת הכנסת בן ארי (כולנו), שניהלה את הדיון התפלאה נוכח השימוש במשטרה בתוך כותלי בית הספר: "ניהלתי שנים מרכזי נוער בסיכון – מעולם לא חשבתי להכניס שוטר, וקיבלתי איומים על חיי". רק הבוקר פורסם ברשת, כי צעיר בן העדה האתיופית נחבל קשות כאשר שוטר תקף אותו בתחנת המשטרה בחדרה.

ח"כ פנינה תמנו שטה (יש עתיד) שיזמה את הדיון הדחוף בוועדה לזכויות הילד על תקיפת הילד ממוצא אתיופי: "אחד הדברים שהכי טילטלו אותי היה לשמוע את דליה אחותו של הילד שהותקף, ילדה בת 15 אומרת: "אולי בנו קהילת יוצאי אתיופיה מתעללים יותר כי אנחנו שותקים". אז אני רוצה להבהיר: אנחנו לא נשתוק! הילדים שלנו הם לא שק חבטות של החברה הישראלית. המדינה הזאת לא עושה כלום חוץ מלהגיד שאוהבים אותנו ונגד גזענות. מח"ש לא נמצאים פה כי הם יודעים שהם סוגרים את מרבית התיקים נגד יוצאי אתיופיה. אף אחד לא משלם את הדין. הילד הזה פצוע נפשית ופיזית הוא לא מסוגל לדבר, אנחנו לא נרפה בנושא הזה. ככה נוהגים בילדים בסיכון?"

נציגת משרד הרווחה מאשדוד אמרה בדיון: "מנהל בית הספר לא נמצא כבר מעל לשבוע, בית הספר נמצא במצב משברי, והאירוע הוא תוצאה של ניהול כושל. התלמידים האלו זעקו במשך זמן רב". עומר אונגר, מהאגף לשירותים חברתיים בעיריית אשדוד סיפר כי היו הערות על אופן התנהלותו של המנהל שהגיע כבר בקיץ.

דיון בוועדה לשלום הילד, בנוגע למעצר האלים של נער במפת"ן אשדוד (צילום: דובר ח"כ פנינה תמנו שטה)
דיון בוועדה לשלום הילד, בנוגע למעצר האלים של נער במפת"ן אשדוד (צילום: דובר ח"כ פנינה תמנו שטה)

עו"ד מסאללה שנכח בדיון אמר בכעס: "לא יכול להיות במדינה מתוקנת, לא שמעתי התייחסות של המפכ"ל. ראש העיר נאלץ להתמודד עם האירוע רק אחרי הפגנה, יש פה כשל מערכתי וצריך לבדוק לעומק. לא יכול להיות שהילדים שלנו חוטפים מכות כל יום". הנער דיראלי, נציג מועצת התלמידים והנוער הארצית אמר: "אנחנו מגנים את האירוע ולא מקבלים את מערכת החינוך ככה. מערכת החינוך לא צריכה לתת לזה גיבוי. עוד 3 שנים הוא ישרת את המדינה, אבל לקבל את הזכויות? לא"

ציון ליפשטיץ, שהייתה מורה חיילת במפת"ן, הגיעה במיוחד לדיון וסיפרה: "מפת"ן זה בית לתלמידים, הוא עושה הכל בשבילם. הילדים לא מרגישים מוגנים השנה, הצוות מדהים, עושה הכל – אבל המנהל.. זה לא פייר, והחניכים האלו צריכים ביטחון."

בכתבה טענו תלמידי בית הספר כי ביקור הבלשים בא בעקבות תקרית שבה רוסס גז מדמיע במוסד החינוכי. לדבריהם, הנער בכלל לא היה מעורב באירוע. מנגד, המשטרה טוענת כי הנער זומן לחקירה ולא התייצב אליה. יום למחרת אותה התקרית, הבלשים הגיעו לבית הספר ועצרו אותו באלימות.

בסיכום הדיון אמרה ח"כ בן ארי כי תוך שבועיים תדרוש הוועדה תשובה ממשרד החינוך האם מנהל בית הספר ימשיך בתפקידו, ואף תשובה מהמשטרה, מה עושים עם השוטרים שהשתתפו באירוע.

מאוחר יותר השיב השר ארדן לשאליתה של חבר הכנסת נגוסה: "נפתחה בדיקה של מח"ש בנוגע למקרה. יש מגבלות שחשוב להקפיד עליהן. לא ניסיתי מעולם לחפות על אף שוטר שעשה מעשה לא תקין. התמונה הראשונית שקיבלתי מהמשטרה: "6/11/18 התקבלה תלונה במוקד 100 מהנהלת בית הספר לפיה התלמידים רוססו ע"י תלמידים. נמסר כי שוטרים הגיעו לבית הספר, החשודים 3 נערים, אחד מהם הנער שזומן לחקירה. 2 הנערים האחרים נחקרו ונעצרו. הנער המדובר התחמק, ולמחרת הגיעו שני בלשים לבית הספר לעכב למעצר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!