דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברקזיט

פרידה מאירופה / הספירה לאחור החלה: הפרלמנט הבריטי יצביע על הברקזיט ב-11.12

שר האוצר של בריטניה מזהיר כי בהסכם הקיים, עלול הברקזיט לפגוע בכלכלה הבריטית בצורה ניכרת | אם הפרלמנט הבריטי לא יאשר את ההסכם, ייתכן ומיי תדרש לצאת חד צדדית מהאיחוד

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בבריסל לאחר הצבעת האיחוד האירופי על הברקזיט. 25 בנובמבר 2018  (AP Photo/Alastair Grant)
ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בבריסל לאחר הצבעת האיחוד האירופי על הברקזיט. 25 בנובמבר 2018 (AP Photo/Alastair Grant)
יונתן קירשנבאום

לקראת ההצבעה הגורלית בפרלמנט הבריטי על עזיבת האיחוד האירופי שתתקיים בעוד קצת פחות משבועיים, שר האוצר הבריטי יצא היום (רביעי) בהודעה דרמטית: בכל תרחיש של עזיבת האיחוד, כולל תחת המתווה שהציגה ראש הממשלה תרזה מיי, בריטניה צפויה לסבול מירידה בתוצר. בעקבות ההודעה הצהיר ג'ון מקדונל, המועמד לתפקיד שר האוצר מטעם מפלגת הלייבור, כי מפלגתו עשויה לנצל את ההזדמנות כדי לדחוף למשאל עם חוזר. ההצבעה צפויה להיערך ב-11.12.

"אם מסתכלים על זה מנקודת מבט כלכלית בלבד- כן, יהיו מחירים לעזיבת האיחוד האירופי כי יכולת המסחר שלנו תפגע" אמר שר האוצר פיליפ המונד הבוקר כשהציג את הממצאים של משרד האוצר הבריטי בנושא. על פי משרד האוצר הבריטי, מידת הגיעה הכלכלית תלויה בתנאים עליהם יסכימו בסופו של דבר הצדדים, אבל הנזק עלול להיות בשווי של 3.9%-9.3% תמ"ג.

"אנחנו רוצים הסכם שישמור על מקומות העבודה ועל הכלכלה" אמר מקדונל בתגובה לדברים של המונד. "אם זה לא אפשרי, אנחנו נדרוש מהממשלה לקיים הצבעה". מדובר בשינוי עמדה מצד הנהגת מפלגת הלייבור, שהתנגדה עד כה לקיום משאל עם נוסף. ג'רמי קורבין, יו"ר המפלגה, טען בעבר שקיומו של משאל עם נוסף יהווה פגיעה בדמוקרטיה.

עם זאת, מקדונל אמר כי במידה והממשלה לא תיפול בעקבות ההצבעה על העזיבה, יהיה זה "בלתי נמנע" שמפלגת הלייבור תדרוש משאל עם מחודש. "המדיניות שלנו היא שאם לא יהיו בחירות כלליות, האופציה השניה שלנו היא דרישה של משאל עם מחודש".

בתחילת השבוע קיבלו מנהיגי האיחוד האירופי את מתווה העזיבה שהציגה מיי. מנהיגי 27 המדינות הצביעו פה אחד בעד המתווה שהציגה מיי. בהצהרה שניתנה הביעו המנהיגים רצון לייצר "שותפות קרובה ככל הניתן" עם בריטניה אחרי עזיבתה, אבל התעקשו שבריטניה לא תוכל לקבל את אותם תנאי השותפות כמו מדינות האיחוד.

האיחוד האירופי גם הצהיר שמדובר במתווה היחיד אליו יסכים, וכי לא יתקיים המשך משא ומתן. דבר זה מציב את מיי בעמדה בעייתית לקראת ההצבעה בפרלמנט. במידה והמתווה שהציגה לא תאושר בפרלמנט, תישאר מיי ללא אופציה חלופית, ובריטניה עלולה למצוא את עצמה עוזבת את האיחוד האירופי ללא הסכם- התרחיש הגרוע ביותר מבחינה כלכלית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!