דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

יום הזכרון לשואה ולגבורה / ריבלין ונתניהו ביד ושם: ניאבק באנטישמיות

בעצרת שפתחה את אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה אמר הנשיא ריבלין כי "חביב אדם שנברא בצלם - זהו הנוגדן העמוק לזוועות השואה". הוא התייחס גם ליחס המדינה לניצולי השואה ואמר: "שגינו, גם היום איננו עושים די".

הנשיא ריבלין בעצרת. צילום: פלאש 90
הנשיא ריבלין בעצרת. צילום: פלאש 90
דוד טברסקי

"האנטישמיות ורדיפת יהודים אינן אופנה חולפת, כזו שניתן להקל בה ראש. זוהי מחלה כרונית עמוקה וקשה החודרת ללב ההיסטוריה של העמים", כך אמר נשיא המדינה ראובן ריבלין בעצרת הזיכרון ביד ושם שנערכה אמש (רביעי) ופתחה את אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ו. בעצרת השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, הרמטכ"ל גדי אייזנקוט, הרבנים הראשיים הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף, שרים וח"כים יחד עם ניצולי שואה ומשפחותיהם.

הנשיא ריבלין בעצרת. צילום: פלאש 90
הנשיא ריבלין בעצרת. צילום: פלאש 90

הנשיא ריבלין התייחס לסערה בבריטניה סביב שורת התבטאויות אנטי-ישראליות ואנטישמיות של חברי מפלגת הלייבור וכן לביטויים אנטישמיים במזרח אירופה ובעולם הערבי ואמר כי "מדינת ישראל תתמודד עם האנטישמיות הזו בכך שתבטיח בראש ובראשונה בית לאומי וצבא יהודי". יחד עם זאת התייחס הנשיא גם ללקחים ההומניים מאירועי השואה והוסיף כי "חביב אדם שנברא בצלם. זוהי האמת היהודית, האנושית היסודית ביותר, וזהו גם הנוגדן העמוק ביותר לזוועות השואה, שם היינו אנחנו ובני עמנו, כולנו, לרמש, לנמלה, לתת אדם. אם נרצה ואם לאו – השואה מטילה חובה קשה ואיומה על האומה היהודית בהתנהלותה".

הנשיא ריבלין סיים את דבריו בהתייחסו להווה: "ניצולי השואה החיים בינינו מתמעטים והולכים. השנים הללו הן שעת רצון לערוך חשבון נפש בפניכם. אנחנו חייבים להודות – שגינו. ניצולי השואה לא זכו מעולם לכבוד הראוי להם. גם היום ועד היום מדינת ישראל אינה עושה הכל כדי לדאוג לניצולי השואה".

ראש הממשלה נתניהו התייחס אף הוא לאנטישמיות ולעוינות כלפי ישראל ברחבי העולם. "אסור שהאסון שפקד את עמנו יחזור שנית, ואני מתחייב שלעמנו לא תהיה שואה נוספת", אמר נתניהו. "לפני 71 שנה הושמדה גרמניה הנאצית, אך האנטישמיות לא מתה עם היטלר בבונקר. בעולם המוסלמי ישנה הסתה מתמדת כלפי יהודים, מקורה של ההסתה הזו אמנם באסלאם הקיצוני, אך יש לה שותפים גם בעולם המערבי והנאור. אנחנו רואים את זה בטילים האיראניים עם השם השמדת ישראל עליהם, בדיבורים של חברי פרלמנט בריטים ובהסתה ובשקרים שבמערכת החינוך בעולם הערבי."

נתניהו בעצרת. צילום: פלאש 90
נתניהו בעצרת. צילום: פלאש 90

רה"מ נתניהו הוסיף כי "הנאצים אמרו 'היהודים אשמים בכל'. האנטישמים של היום אומרים 'ישראל אשמה בכל'. רבים מאבות הציונות קיוו שאם ליהודים תהיה מדינה משלהם – השנאה כלפיהם תחלוף מן העולם. לצערי המציאות מוכיחה שהנחה אופטימית זו היתה מוטעית בעליל. פעם היו מי שחשבו שהציונות היא התרופה לאנטישמיות, היום יש מי שמאמינים שהציונות היא הסיבה לאנטישמיות."

במהלך הערב הדליקו משואות 6 ניצולי שואה בליווי משפחותיהם: יהושע העשיל פריד, חיים גרוזביין, שרה קיין, יוסף לביא, לאניה רוזנהוך, ורוברט טומשוף.

שרה קיין, ניצולת השואה, מדליקה משואה ביד ושם. צילום: פלאש 90
שרה קיין, ניצולת השואה, מדליקה משואה ביד ושם. צילום: פלאש 90

את דבר ניצולי השואה בעצרת נשאה זהבה רוט בת ה-81, אשר עלתה בתום המלחמה לארץ ועבדה בחינוך היסודי עשרות שנים. "בשנת 1942 היינו בגטו רובין עם כל משפחתי. זכיתי לגדול במשפחה חמה ואוהבת. אנחנו שרדנו מאקציה לאקציה, ולצערי את המלחמה סיימתי בחיים רק עם אחי. הכל בזכות דודתי שהצילה אותנו.  בסוף המלחמה נשארתי ילדה ללא הורים, ואני עומדת כאן היום ומדברת בשמם של עשרות אלפיי ניצולים כמוני".

בטקס שהתקיים במכון משואה בתל יצחק השתתפו שר החינוך נפתלי בנט וסגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן. סגן הרמטכ"ל אמר בטקס: "השואה חייבת להוביל אותנו לחשיבה על אודות חיינו הציבוריים, ועוד יותר מכך, היא חייבת להוביל את כל מי שיכול, ולא רק את מי שרוצה, לשאת באחריות ציבורית. כי אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו בשנת 2016".

לאחר הסערה שעוררו הדברים הוציא דובר צה"ל הודעה בה נאמר כי "סגן הרמטכ"ל מבקש להבהיר שלא היתה לו שום כוונה להשוות בין צה"ל ומדינת ישראל לתהליכים שהתרחשו בגרמניה לפני 70 שנים. ההשוואה אבסורדית ומשוללת כל יסוד, ולא הייתה שום כוונה ליצור הקבלה כזאת או למתוח ביקורת על הדרג המדיני. צה"ל הוא צבא מוסרי השומר על טוהר הנשק וכבוד האדם". שר החינוך נפתלי בנט, שכאמור נכח בטקס, התייחס לדברים בחשבון הטוויטר שלו וכתב "רגע לפני שמכחישי השואה יהפכו מילים שגויות אלו לדגל. רגע לפני שחיילינו יושוו לנאצים חלילה בהכשר מגבוה. סגן הרמטכל שגה. ועליו לתקן מיד."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!